Diskuze
Žaluda předává vedení ČD Cargo bankéři Vodičkovi z Fio
Děkujeme za pochopení.
P. Fiala
Vládou a poslanci udržovaný monopol
Vládou a poslanci udržovaný monopol "ČD" brání konkurenci což zajišžuje optimální ekonomické vztahy mezi dodavatelem a zákazníky v osobní i nákladní dopravě.
Během privatizací se potvrdilo, že ve firmách jejihž majitelem je stát není ekonomika efektivní.
Proč ČD stále odolávají, speciálně ČD Cargo?. Proč poslanci netlačí na vládu, aby se zde ukončil monopol (při ponechání pozemků a tratí ve vlastnictví státu).
J. Kliment
Re: Vládou a poslanci udržovaný monopol
S tím monopolem ČD to není až tak horké - hlavně v nákladní dopravě. Na trhu je víc subjektů, a jsou i vidět na tratích. Dělají hlavně "velkou" dopravu - uhlí, vápenec, písek ... U osobní dopravy je situace trochu jiná - mimodrážní subjekty existují také, ale jen v malé míře. Zadavatelem velké části osobní dopravy jsou kraje - a je tedy na nich jakého dodavatele vyberou. Viz nedávná kauza Západočechů se Student Agency. Co se týká tratí - ty má v péči společnost SŽDC, a ta poskytuje všem dopravcům služby - koleje, zabezpečení, nádraží ...Tady skutečně monopol je - SŽDC obhospodařuje všechny tratě ve vlastnictví státu. Faktem ale je, že traťovou síť se vší technikou a zabezpečením by asi nebylo možné dělit mezi více firem. Z původních Českých drah vznikly tedy 2 subjekty - nakolik jsou "provázané" lze jen těžko odhadnout.