Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Česko prohrálo bitvu o pomazánkové máslo. Bude z něj roztíratelný tuk

O osudu českého pomazánkového másla je rozhodnuto. Soudní dvůr EU dal za pravdu Evropské komisi, která v roce 2010 zažalovala Česko kvůli umožnění prodeje pomazánky pod tímto jménem, přestože ji podle unijních regulí nelze označit za máslo.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

A. Kaňka

19. 10. 2012 8:11
lingvistika a komika

Spor je v základě povahy lingvistické a s lingvistikou je na štíru nejen pan Schwarzenberg, ale soudě podle pravopisu a výstavby valné většiny příspěvků v diskusi i většina národa. Právní a politická rovina na té lingvistické (jako na všem) jen parazitují. Nechci zatěžovat blbostma, ale původ podstatné části našeho slovníku je metaforický. Jejím úředním zrušením pro klamavost by teda vzniknul fakt pěknej Newspeak.

0 0
možnosti

A. Kaňka

19. 10. 2012 8:27
Re: lingvistika a komika

Mě z toho nevyjímám. Má bejt newspeak.

0 0
možnosti

V. Kolman

18. 10. 2012 12:48
PODVOD PO ČESKU

Pokud by EU nepřikázala nazývat to t.zv.: "pomazánkové máslo" pravým jménem, mohli bychom se brzy dočkat toho, že z kelímku by se "jaksi nenápadně" vytratilo slovo "pomazánkové" a současně s touto neblahou změnou by z trhu postupně zmizelo "opravdové" pravé máslo. To "inovované" by ovšem stálo tolik, co před tím stálo "opravdové" máslo.

       P.S. - Někdy v roce 1968 jsem si kupoval t.zv. "bikávu", sušenou kávovinu se sušeným mlékem. Stačilo to zalít vodou a vznikla napěněná, docela chutná tekutina. Po letech jsem v obchodě nejmenovaného řetězce zahlédl sáček s názvem "bikáva". Zajásal jsem a koupil jsem si jedno balení. Doma jsem byl nepříjemně překvapen, když místo lahodné (dle mých chuťových pohárků) bikávy, jak jsem ji znal,  jsem ochutnal jakýsi nepěnící a přeslazený hnus, chuti nevalné. Víckrát si to už nekoupím - ke škodě výrobce.

0 0
možnosti

M. Pechar

18. 10. 2012 14:36
Re: PODVOD PO ČESKU

Nesmysl. Ve své zaslepenosti sklouzáváte k demagogii. POMAZÁNKOVÉ máslo snad nikdo soudný nepovažuje za máslo, stejně jako třeba kokosové mléko nikdo nebude vydávat za mléko a nebude se cítit oklamán, když si ho koupí.

Cizinec také nemůže být oklamán, protože nejspíš neumí česky, a tudíž nezná ani slovo máslo, zatímco tuzemec ví, co si pod tímto názvem kupuje.

A že by se "jaksi nenápadně" vytratilo slovo "pomazánkové" a současně s touto neblahou změnou by z trhu postupně zmizelo "opravdové" pravé máslo??? To by byl podvod, který je postižitelný. Podvod je totiž vědomé klamání. Oproti tomu názvem pomazánkové máslo se nikdo nikoho nesnaží oklamat.

No a pokud by nějaký výrobce PM „inovoval“? Tak by nejspíš splakal nad vejdělkem, protože by mu to lidi přestali kupovat, nemyslíte?

0 0
možnosti

J. Carlos

18. 10. 2012 11:48
KONEČNĚ

Jak takový hnus za 20-25kč může nést jméno ,,Máslo,, ???

0 0
možnosti

M. Pechar

18. 10. 2012 11:55
Re: KONEČNĚ

A proč ne? Když může být tělové máslo, proč ne pomazánkové? Proč by to měl být hnus? Jen proto, že to není máslo? Pak jste hnus i vy, protože nejste máslo. Co vy na to? Že se jako máslo netváříte? Ale to pomazánkové máslo taky ne. On se ho někdo snažil použít jako máslo a ne jako pomazánku? Vy někoho takového znáte? Já ne.

0 0
možnosti

J. Farmačka

18. 10. 2012 11:45
Myslím, že těch potravinových sajratů se u nás

už prodává přebytek. Bez tohoto ,,másla" se jistě obejdeme. Ale neměli bychom se vším čekat na Brusel a měli bychom na to přijít sami. Stačí nekvalitní mléko a spousta podřadných výrobků z něho, masové konzervy, obsahující třetinu masa, uzeniny s náhražkami masa, nedopečený chleba a pečivo z bůhví jak starých polotovarů atd. Vše za předražené ceny.

0 0
možnosti

P. Pruner

18. 10. 2012 11:32
souhlasím

Tentokráte musím s EU souhlasit. Dodržují svou linii a pro spotřebitele to je dobrá orientace, že třeba kupuje pravý mléčný jogurt a ne nějakou náhražku. Ono i mezi "pravými" másly máte dost velké rozdíly v obsahu tuku.

0 0
možnosti

M. Pechar

18. 10. 2012 12:02
Re: souhlasím

Vy znáte někoho, kdo se domníval, že je pomazánkové máslo totéž co máslo? Já nikoho takového neznám. Sám si ho občas koupím a používám jako pomazánku, tavený sýr a podobně. V čem je problém?

0 0
možnosti

J. Radimský

18. 10. 2012 11:04
EU nás učí česky, naučme je francouzsky!

Většina Čechů ví, že "pomazánkové máslo" není "máslo", ale odborníci na evropském soudu zatím nepochopili, co je to víceslovné pojmenování: totiž že celek tu není pouhým součtem částí. Zkusme tedy na oplátku naučit třeba Francouze francouzsky: zažalujme je u evropského soudu za to, že používají označení "pomme de terre" (=brambora) pro něco, co evidentně není "pomme" (jablko). To je úplně stejné matení spotřebitele jako naše "pomazánkové máslo".

0 0
možnosti

J. Belling

18. 10. 2012 12:33
Re: EU nás učí česky, naučme je francouzsky!

Rusové ovšem lejou масло i do motoru.

Ale nikterak netoužím se dostat do tohoto kremlofilního kontextu.

0 0
možnosti

K. Halama

18. 10. 2012 11:02
Co to?

Tak je tam moc malo tuku a bude se to jmenovat TUK. Co to hulej v Bruseru?

0 0
možnosti

D. Stirský

18. 10. 2012 10:56
O sancta simplicitas!

0 0
možnosti

J. Růžička 773

18. 10. 2012 10:22
EU

EU mi přijde jako svatý Václav, který v Cimrmanově hře Blaník rozdává pomatené rozkazy. Teď by si ještě Brusel měl posvítit na diskriminaci:

http://trikyleaks.blogspot.cz/2012/10/diskriminaci-v-eu-zamezi-povinne-burky.html

0 0
možnosti

Z. Paldus

18. 10. 2012 10:50
Re: EU

Buďte rád, že EU je, jinak by se mohlo stát, že už teď budete konzumovat chemicky upravené to, co z vás po ránu vypadne. Samozřejmě za rozumnou cenu.

0 0
možnosti

A. Novák

18. 10. 2012 10:14
tak se to bude jmenovat jen

POMAZÁNKOVÉ. tohle hraní se slovíčky je trapné.

0 0
možnosti

M. Charouz

18. 10. 2012 10:25
Re: tak se to bude jmenovat jen

Trapné je pouze to, že češi nazývají máslem něco, co máslem není a někdo zvenčí jim musí nařídit nazývat to pravým jménem. To samé s rumem. Z Božkova fakt mojito nenamícháte ..... Prostě pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí :-)

0 0
možnosti