Diskuse k článku: Milovaný i zatracovaný. Favorit, který změnil Česko, slaví 30 let a vyráží na cestu

Přihlaste se



REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ,
NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS REGISTRACE

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07.Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.
  • Příspěvků: 16
  • Poslední: 4.9.2017 14:45
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
J. Jurax 4.9.2017 14:45

Favorit nebyl na svou dobu špatný - dobře topil, dobře jezdil, semtam se dal opravit i svépomocí (ač k tomu opravdu nejsem talentován), nerezavěl moc, byl prostorný, praktický (páté dveře v zádi u nekombíku byl u nás nevídaný luxus za bony), spolehlivý, spotřeba tedy - no, nic moc, ale šlo to, pravda spartánsky vybavený - a hlavně měl po mém soudu snad nejhezčí karoserii ze všech škodovek. A po něm Octavia I. Ty nové designy mi nějak nejdou pod nos, jsou tak nějak stejné - asi jsem staromilec :-)

*

On ten Favorit bylo vlastně koncepčně lidové vozítko, malý vůz - pro chudý lid a druhý vůz do rodiny - samozřejmě ne u nás. Jestli se nepletu, v osmaosmdesátém stál cca 85 000 na průměrný plat cca 3 000. Ale po stodvacítce - pravda o cca 20 000 levnější - to byl jednoznačný pokrok.

*

Akorát obytný přívěs se s ním hůř tahal než za stodvacítkou - ono lehké auto s předním pohonem a když pět metráků tlačilo na kouli, do kopečka mu to moc nešlo ...

V. Hamáček 4.9.2017 9:21

Favorit byl taková hezká tečka za socialistickou úrovni techniky :-)

R. Smatana 4.9.2017 12:06

Asi tak :-) V skutočnosti to bol pokus o vytvorenie auta, ktoré by sa aspoň čiastočne priblížilo k úrovni ľudových vozidiel zo Západnej Európy. Málokto si už spomenie, že aj oproti Lade Samare, ktorá prišla na náš trh o 2 roky skôr bol Favorit úplný shit. Zastaraný motor OHV, mizerná kvalita výroby. A to pritom to auto ani nedokázali "soudruzi z Boleslavi" dať sami dohromady. Dizajn si nechali robiť u Bertoniho, karburátor kúpili v Nemecku, keď už Nemci používali vstrekovanie, nápravy licenčné, zavesenie motora od Porsche z Weissachu, atď. Minuli neskutočné množstvo nedostatkových valút a výsledok mizerný. Ešte že padol režim a predalo to Nemcom. Keby kúpili licenčné auto a od toho sa odpichli, ako to urobila v minulosti KIA a Seat, mohli mať ľudia už v roku 1986 funkčné auto. Vtedy sa ešte nevedelo, že režim o 3 roky skončí.

F. Jetel 4.9.2017 8:55

Favorit byl jednoznačně nejhorší vůz, který jsem měl. Se značkou Škoda jsem skončil u modelu Fabia a přesedlal jsem na Volvo. Moje paní má Peugeot 407 sw 3,0 v automatu a také si nestěžuje.

J. Tachovský 4.9.2017 9:01

Tak to je snad logicke, pokud vymenite auto za jine, vyssi tridy, tak bude asi lepsi a modernejsi. A kdybyste misto Favorita menil embecko, tak si polepsite jeste vic.

V. Hamáček 4.9.2017 9:02

Prostě i soudruh Jetel zažil prudký kapitalistický růst životní úrovně :-)

F. Jetel 4.9.2017 9:10

Měl jsem Š125 a to bylo fáro. Akorát s topením byly problémy.

V. Hamáček 4.9.2017 9:17

Topení u Š125 bylo určené jen ke snížení teploty chladící kapaliny, když si se v létě pokoušel s tím komunistickým střepem vyjet nějaký delší kopec......

J. Řezák 4.9.2017 9:48

Nechci se přít, ale nejlepší topení na tu dobu měla Š1000 MB. Šlo o to, že agregát byl vzadu, ale horký vzduch se vedl dopředu tunelem, který díky tomu topil po celé délce. To nebylo úplně blbý. Samozřejmě dnes je to něčem jiném, ale na tu dobu ...

S. Donát 4.9.2017 10:10

Jo, akorát to trvalo půl hodiny, než to začalo pořádně topit. Na delší cesty fajn, ale jinak dost opruz.

J. Řezák 4.9.2017 10:24

Jo, to je fakt. Dnešní vozy mají totiž topení na malém okruhu (před otevřením termostatu), proto začínají topit v podstatě téměř hned (po ujetí cca 600-800 m), embéčka měla topení na velkém okruhu, a to chvíli trvalo.

R. Markvart 4.9.2017 10:31

Z osobních zkušeností: to nejlepší to je jen teorie.

V praxi vlastně docházelo k tomu, že sálání tepla do interiéru bylo izolováno, sice mírně ale bylo, a to vnitřním čalouněním vozu, konkrétně podlahovými koberci. Do exteriéru byla izolace nulová a ten tunel byl ochlazován venkovním vzduchem proudícím pod autem. Takže dopředu se dostával vzduch mírně teplý až vlažný.

U starších aut, a že jich po našich silnicích jezdilo, pak docházelo k tomu, že vlivem koroze prorezl i ten tunel (na podlaze se samozřejmě hromadila vlhkost, která se o to víc držela právě v kobercích) resp. urezl v napojení tunel-podlaha. Teplý vzduch pak cestou utíkal do interiéru a ofouknout, tedy rozmrazit čelní sklo v zimě bylo téměř nemožné.

Upřímně řečeno, já jsem v zimě raději jezdil s Trabantem, než se Škodovkou, protože ten fakt topil líp, byť to byl vzducháč. Jeho problémem zas ale bylo, že topil výborně do kopce a velmi obstojně na rovině. Z kopce to byl mrazák, takže jet s ním v neděli z lyžovačky z hor...

L. Novák 4.9.2017 5:49

Kupoval jsem si Favorita na konci jeho slavné éry (v r. 1993). Na novém autě bylo nutno během prvních dvou let vychytat výrobní vady (nekvalitní díly montované ve výrobě) a provést některé úpravy (např. obroušení koncových válečků na plastových pojistkách u oken dveří, aby je nebylo možno zachytit zvenčí strunou a snadno tak otevřít auto zlodějem). Ochrana proti korozi byla špatná, takže na autě bylo stále co udržovat. :-)

Po těchto opravách a úpravách byl Favorit docela spolehlivé auto a jezdil jsem s ním dlouhá léta. Pak už nezbývalo, než jej dát do šrotu, protože vyžadoval generální opravu, což i při levných náhradních dílech bylo neekonomické. Zvykl jsem si na přední náhon a docela dobře se mi s ním jezdilo i ve ztížených podmínkách v zimě.

Velkou výhodou byla možnost řadu závad opravit svépomocí, což u dnešních aut nejde ani náhodou. Fabia neumožňuje bez speciálních přípravků ani demontáž autobaterie a její dobíjení v zimním období...

V. Václav 4.9.2017 8:21

tím speciálním přípravkem na demontáž baterie z Fabie máte na mysli klíče 10 a 13?

J. Tachovský 4.9.2017 8:45

To me taky hned trklo. Par aut uz jsem vystridal a vymena baterie byla vzdy to nejjednodussi. K tem "specialnim pripravkum" by pridal asi jeste WD na zarezle srouby, ktere tu baterii drzi na miste.

M. Jech 4.9.2017 9:38

Mám Favorita z r.1994 na LPG.Levněji to nejde ani vlakem.



Najdete na Lidovky.cz