Sobota 30. března 2024, svátek má Arnošt
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Milovaný i zatracovaný. Favorit, který změnil Česko, slaví 30 let a vyráží na cestu

Reportéři Lidových novin a serveru Lidovky.cz se ve Škodě Favorit v rámci oslav 30. výročí jejího představení vydávají na 1700kilometrovou trasu napříč celou republikou, aby zmapovali, kam se toto odvětví za třicet let posunulo.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JJ

J. Jurax

4. 9. 2017 14:45

Favorit nebyl na svou dobu špatný - dobře topil, dobře jezdil, semtam se dal opravit i svépomocí (ač k tomu opravdu nejsem talentován), nerezavěl moc, byl prostorný, praktický (páté dveře v zádi u nekombíku byl u nás nevídaný luxus za bony), spolehlivý, spotřeba tedy - no, nic moc, ale šlo to, pravda spartánsky vybavený - a hlavně měl po mém soudu snad nejhezčí karoserii ze všech škodovek. A po něm Octavia I. Ty nové designy mi nějak nejdou pod nos, jsou tak nějak stejné - asi jsem staromilec :-)

*

On ten Favorit bylo vlastně koncepčně lidové vozítko, malý vůz - pro chudý lid a druhý vůz do rodiny - samozřejmě ne u nás. Jestli se nepletu, v osmaosmdesátém stál cca 85 000 na průměrný plat cca 3 000. Ale po stodvacítce - pravda o cca 20 000 levnější - to byl jednoznačný pokrok.

*

Akorát obytný přívěs se s ním hůř tahal než za stodvacítkou - ono lehké auto s předním pohonem a když pět metráků tlačilo na kouli, do kopečka mu to moc nešlo ...

0 0
možnosti
VH

4. 9. 2017 9:21

Favorit byl taková hezká tečka za socialistickou úrovni techniky :-)

0 0
možnosti
RS

4. 9. 2017 12:06

Asi tak :-) V skutočnosti to bol pokus o vytvorenie auta, ktoré by sa aspoň čiastočne priblížilo k úrovni ľudových vozidiel zo Západnej Európy. Málokto si už spomenie, že aj oproti Lade Samare, ktorá prišla na náš trh o 2 roky skôr bol Favorit úplný shit. Zastaraný motor OHV, mizerná kvalita výroby. A to pritom to auto ani nedokázali "soudruzi z Boleslavi" dať sami dohromady. Dizajn si nechali robiť u Bertoniho, karburátor kúpili v Nemecku, keď už Nemci používali vstrekovanie, nápravy licenčné, zavesenie motora od Porsche z Weissachu, atď. Minuli neskutočné množstvo nedostatkových valút a výsledok mizerný. Ešte že padol režim a predalo to Nemcom. Keby kúpili licenčné auto a od toho sa odpichli, ako to urobila v minulosti KIA a Seat, mohli mať ľudia už v roku 1986 funkčné auto. Vtedy sa ešte nevedelo, že režim o 3 roky skončí.

0 0
možnosti
FJ

F. Jetel

4. 9. 2017 8:55

Favorit byl jednoznačně nejhorší vůz, který jsem měl. Se značkou Škoda jsem skončil u modelu Fabia a přesedlal jsem na Volvo. Moje paní má Peugeot 407 sw 3,0 v automatu a také si nestěžuje.

0 0
možnosti
JT

4. 9. 2017 9:01

Tak to je snad logicke, pokud vymenite auto za jine, vyssi tridy, tak bude asi lepsi a modernejsi. A kdybyste misto Favorita menil embecko, tak si polepsite jeste vic.

0 0
možnosti
LN

L. Novák 475

4. 9. 2017 5:49

Kupoval jsem si Favorita na konci jeho slavné éry (v r. 1993). Na novém autě bylo nutno během prvních dvou let vychytat výrobní vady (nekvalitní díly montované ve výrobě) a provést některé úpravy (např. obroušení koncových válečků na plastových pojistkách u oken dveří, aby je nebylo možno zachytit zvenčí strunou a snadno tak otevřít auto zlodějem). Ochrana proti korozi byla špatná, takže na autě bylo stále co udržovat. :-)

Po těchto opravách a úpravách byl Favorit docela spolehlivé auto a jezdil jsem s ním dlouhá léta. Pak už nezbývalo, než jej dát do šrotu, protože vyžadoval generální opravu, což i při levných náhradních dílech bylo neekonomické. Zvykl jsem si na přední náhon a docela dobře se mi s ním jezdilo i ve ztížených podmínkách v zimě.

Velkou výhodou byla možnost řadu závad opravit svépomocí, což u dnešních aut nejde ani náhodou. Fabia neumožňuje bez speciálních přípravků ani demontáž autobaterie a její dobíjení v zimním období...

0 0
možnosti
VV

V. Václav 053

4. 9. 2017 8:21

tím speciálním přípravkem na demontáž baterie z Fabie máte na mysli klíče 10 a 13?

0 0
možnosti