Diskuze
Milovaný i zatracovaný. Favorit, který změnil Česko, slaví 30 let a vyráží na cestu
Děkujeme za pochopení.
J. Jurax
Favorit nebyl na svou dobu špatný - dobře topil, dobře jezdil, semtam se dal opravit i svépomocí (ač k tomu opravdu nejsem talentován), nerezavěl moc, byl prostorný, praktický (páté dveře v zádi u nekombíku byl u nás nevídaný luxus za bony), spolehlivý, spotřeba tedy - no, nic moc, ale šlo to, pravda spartánsky vybavený - a hlavně měl po mém soudu snad nejhezčí karoserii ze všech škodovek. A po něm Octavia I. Ty nové designy mi nějak nejdou pod nos, jsou tak nějak stejné - asi jsem staromilec :-)
*
On ten Favorit bylo vlastně koncepčně lidové vozítko, malý vůz - pro chudý lid a druhý vůz do rodiny - samozřejmě ne u nás. Jestli se nepletu, v osmaosmdesátém stál cca 85 000 na průměrný plat cca 3 000. Ale po stodvacítce - pravda o cca 20 000 levnější - to byl jednoznačný pokrok.
*
Akorát obytný přívěs se s ním hůř tahal než za stodvacítkou - ono lehké auto s předním pohonem a když pět metráků tlačilo na kouli, do kopečka mu to moc nešlo ...
Asi tak :-) V skutočnosti to bol pokus o vytvorenie auta, ktoré by sa aspoň čiastočne priblížilo k úrovni ľudových vozidiel zo Západnej Európy. Málokto si už spomenie, že aj oproti Lade Samare, ktorá prišla na náš trh o 2 roky skôr bol Favorit úplný shit. Zastaraný motor OHV, mizerná kvalita výroby. A to pritom to auto ani nedokázali "soudruzi z Boleslavi" dať sami dohromady. Dizajn si nechali robiť u Bertoniho, karburátor kúpili v Nemecku, keď už Nemci používali vstrekovanie, nápravy licenčné, zavesenie motora od Porsche z Weissachu, atď. Minuli neskutočné množstvo nedostatkových valút a výsledok mizerný. Ešte že padol režim a predalo to Nemcom. Keby kúpili licenčné auto a od toho sa odpichli, ako to urobila v minulosti KIA a Seat, mohli mať ľudia už v roku 1986 funkčné auto. Vtedy sa ešte nevedelo, že režim o 3 roky skončí.
F. Jetel
Favorit byl jednoznačně nejhorší vůz, který jsem měl. Se značkou Škoda jsem skončil u modelu Fabia a přesedlal jsem na Volvo. Moje paní má Peugeot 407 sw 3,0 v automatu a také si nestěžuje.
Tak to je snad logicke, pokud vymenite auto za jine, vyssi tridy, tak bude asi lepsi a modernejsi. A kdybyste misto Favorita menil embecko, tak si polepsite jeste vic.
L. Novák 475
Kupoval jsem si Favorita na konci jeho slavné éry (v r. 1993). Na novém autě bylo nutno během prvních dvou let vychytat výrobní vady (nekvalitní díly montované ve výrobě) a provést některé úpravy (např. obroušení koncových válečků na plastových pojistkách u oken dveří, aby je nebylo možno zachytit zvenčí strunou a snadno tak otevřít auto zlodějem). Ochrana proti korozi byla špatná, takže na autě bylo stále co udržovat. :-)
Po těchto opravách a úpravách byl Favorit docela spolehlivé auto a jezdil jsem s ním dlouhá léta. Pak už nezbývalo, než jej dát do šrotu, protože vyžadoval generální opravu, což i při levných náhradních dílech bylo neekonomické. Zvykl jsem si na přední náhon a docela dobře se mi s ním jezdilo i ve ztížených podmínkách v zimě.
Velkou výhodou byla možnost řadu závad opravit svépomocí, což u dnešních aut nejde ani náhodou. Fabia neumožňuje bez speciálních přípravků ani demontáž autobaterie a její dobíjení v zimním období...
V. Václav 053
tím speciálním přípravkem na demontáž baterie z Fabie máte na mysli klíče 10 a 13?