Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Nabití tahače Tesly spotřebuje tolik energie jako 4000 domácností

Elektrický tahač Semi, který nedávno představila společnost Tesla, spotřebuje na jedno nabití stejné množství energie jako téměř 4000 domácností. K tomuto závěru dospěla přední poradenská firma Aurora Energy Research, čímž značně zpochybnila životaschopnost projektu a poukázala na problém elektromobilů vůbec, napsal list Financial Times.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PHH

1. 12. 2017 18:40

Tuček, Šlajs. Stejné chyby, stejné známky. Máte čtyřku...

Semi podle Tesly může po 30 minutách dobíjení u jejích megadobíjecích stanic ujet 643 kilometrů. Na to spotřebuje kolem 1 600 kilowattů, což se rovná spotřebě tří až čtyř tisíc domácností.

Zdroj: https://auto.idnes.cz/tesla-semi-musk-elon-tahac-kamion-d47-/automoto.aspx?c=A171128_095804_automoto_fdv

Co je tohle za žvásty? Redakce promine. 1,6 MW je výkon. Nikoli enegie. Podle toho cancu každá domácnost potřebuje nepřetržitě permanentně příkon 400 Wattů? No to by i celkem šlo, ale úplně tomu schází smysl toho srovnání. To jako, že Tesla Semi spotřebuje za 30 minut tolik energie jako 4000 domácností za stejnou dobu? Připomíná mi to učebnice fyziky na ZŠ. Ty jsou také plné podobných blábolů.

0 0
možnosti
PB

29. 11. 2017 10:35

Škoda, že se autor nenamáhal uvést nebo citovat jak ke zmiňovaným číslům dospěl. O pochybnostech okolo jednotek kW vs. kWh nemluvě. Ani nemůže, když zprávu jen přebírá.

Zmiňovaných 643km odpovídá 400mílím, udáváná spotřeba "Less than 2 kWh / mile" . To bychom měli 800kWh celkem, když to má být dobito za 1/2 hodiny, tak se konečně dostáváme k okamžitému odběru 1600kW z nabíjecí stanice.

"The fastest chargers today can support up to around 450 KW charging,..."

Dobíjení trucky Semi čtyřmi existujícími nabíječkami je možné. (Někdo tvrdil, že to půjde po jednom kabelu, pane Bejšovec?!)

Že na to bude muset být přizpůsobená i rozvodná síť je pochopitelné, stejně jako tarify, jističe, smlouvy, které byly koncipované na jiná zatížení.

Jestli bude dávat nějaké firmě ekonomický smysl tohle provozovat, proč ne? Už dnes používají firmy na rozvážení zásilek mezi filiálkami elektromobily. Obdobně se to může uplatnit na poskakování po městě, zavážení zboží ze skladů do prodejen, etc.

0 0
možnosti
PHH

1. 12. 2017 18:44

Samozřejmě. Kdo bude provozovat takové náklaďáky, bude potřebovat infrastrukturu. Rafinerie taky potřebuje spoustu elektrické energie na výrobu benzínu a nikdo nepíše, že farinerie spotřebuje tolik energie jako např. 400 000 domácností.

0 0
možnosti
MK

28. 11. 2017 16:27

Pisatel je absolutni technicky magor. Prace a energie je pro nej neznamy pojem. Jak mohou tito analfabeti psat podobne nesmysly? Lidovky pred vytistenim podobne hovadiny dejte clanek procist zaku zakladni skoly aby to poopravil.

0 0
možnosti
IS

29. 11. 2017 8:14

Přečtěte si zde v diskuzi příspěvek třeba pana Bejšovce. Článek je samozřejmě zjednodušující, nicméně přechod na pouze elektrické automobily (nákladní i osobní) je za současné úrovně technologie ekonomický, možná i fyzikální nesmysl. A to tady řešíme pouze nabíjení kamionů. Pokud připočteme osobní vozy, jsme mimo realitu, zejména pokud se bavíme o rychlodobíjení. Pomalé dobíjení přes noc na sídlišti bude rovněž paráda. Počítám, že výrazně stoupne cena mědi. Jaký budu potřebovat jistič a kolik za něj zaplatím? Nové rozvody elektřiny k nabíjecím stanicím zaplatí daňový poplatník nebo EU?

0 0
možnosti
IV

I. Veselý

28. 11. 2017 14:13

Po přečtení zdejší diskuse jsem se musel vrátit k článku abych si potvrdil to jak ho chápu já. K tomu ocituji toto: "Vůz Semi podle Tesly může po 30 minutách dobíjení u jejích megadobíjecích stanic ujet 643 kilometrů. Na to spotřebuje kolem 1600 kilowattů, což se rovná spotřebě tří až čtyř tisíc domácností." Když pominu záměnu kW za kWh tak počítám: 1600 kWh na 4000 domácností znamená spotřebu jedné domácnosti za stejný časový úsek 0,4 kWh. To je cca jako necelou tu půlhodinu doma žehlit ve všech těch domácnostech. A všechen ten příkon musí být soustředěn pouze do jednoho, nabíjecího, místa.

0 0
možnosti
IV

I. Veselý

28. 11. 2017 14:35

Tak mě napadlo podívat se na vyúčtování elektřiny z minulého týdne. Roční spotřeba v mém domku byla 1160 kWh. To jsou dvě třetiny potřebné pro jedno nabití tahače Semi.

0 0
možnosti
JK

28. 11. 2017 13:28

Čo to bol za magora, čo to počítal a hádže hrušky s jablkami? Skúsme si to prehodiť na normálne čísla:

Tesla SEMI má mať spotrebu - pri plnom naložení - max 2 kWh na 1 mílľu, t.. cca 1,6 km = 1,25 kWh na 1 km. 400 míľach na ktoré ktoré sa ťahač dobije za cca pol hodiny, je 1,609*400 = zmieňovaných 643 kilometrov. Áno, počas toho "natankuje" cca 800 kWh elektriny, čo pri čase pol hodiny dáva približný výkon nabíjačky 1600 kWh. Lenže potom kamión s touto energiou zvládne 7 hodín jazdy...

A ako to súvisí so 4.000 domácnosťami, tak tomu už vôbec nerozumiem. Vôbec sa neuvádza, spotrebe za aký čas. Za týždeň, za deň alebo za tú pol hodinu, čo kamión tankuje? Lenže kamión "tankuje" pol hodiny a ďalších 7 hodín elektrinu nežerie. Ale tých 4000 domácností žerie energiu non-stop.

Často sa uvádza, že najväčšie ropné tankery spotrebujú toľko paliva (mazutu, čo je najväčší bordel medzi palivami) ako 25 milión áut. Len jeden tanker.

0 0
možnosti
JK

28. 11. 2017 13:28

Teraz hocikto môže vypotiť a napísať hocijakú blbosť. A o úrovni súčasnej novinárčiny svedčí aj to, že čím väčšia blbosť, tým viac sa v médiách zverejňuje. Novinári sa ani vôbec nenamáhajú použiť matematiku z prvého stupňa, ZŠ, aby si overili, či sú čísla správne alebo sa jedná o bludy vycucnuté z prsta.

0 0
možnosti
T

Tadeáš

28. 11. 2017 12:27

Spotřebuje 1600 kW? No to je neskutečná hloupost! [kW], vážené Lidovky, je jednotka výkonu. Jednotka spotřeby je [kWh]. A "spotřebuje jako 4000 domácností" je už vůbec mimo mísu. Spotřebovat můžete něco za nějaký čas. Při průměrné rychlosti 60 km pojede auto na jedno nabití okolo 10 hodin, za tu dobu může domácnost spotřebovat dejme tomu 1 kWh. Kdyby 1600 bylo číslo v kWh, pak by se dalo mluvit o stejné spotřebě jako u 1600 domácností, nicméně alespoˇm trochu korektní by bylo porovnání například "na jedno nabití auto ujede 600 km a spotřebuje stejně, jako tolik a tolik domácností za celý den."

0 0
možnosti
IV

I. Veselý

28. 11. 2017 14:55

Výše jsem to porovnal s roční spotřebou v mojí domácnosti (bez ohledu na záměnu kW za kWh v článku) a za tu půlhodinu nabíjení tahače zmíněnou v článku jsem spotřeboval průměrně 0,065 kWh a podle článku počítali na domácnost 0,4 kWh. A to je vztaženo na tu zmíněnou půlhodinu nabíjení čili daný časový úsek. Následná spotřeba z nabitých baterií už je něco jiného.

0 0
možnosti
JN

J. Nekvapil

28. 11. 2017 12:12

Dovolil bych si sdělení rozporovat. Jestliže spotřebuje kaminon na 643 km 1600 kWh (nezaměňovat s kW), pak je to odpovídající (nula do nuly pojde), neboť při spotřebě (optimisticky 30 l nafty na 100 km) to odpovídá 192,9 l nafty. 1 litr nafty obsahuje cca 11 kWh energie, tzn 192,9 l nafty odpovídá 2114,2 kWh. No tedy kaminon spotřebuje praticky stejnou energie v elektřině oproti naftě (elektřina se vyrábí s účinností cca 35 %, nafta se také musí vyrobit). Pokud elektřinu vyrobíme např. v jaderné elektrárně, úspora emisí je na světě. Pokud v tepelné elektrárně na uhlí, je to prakticky to samé, jako kdyby jel na naftu. S domácnostmi to nemůžete srovnávat (počítá se přibl. 5000 kWh/rok spotřeba jedné domácnosti v ČR), záleží tedy, kolik km kamion za rok ujede. To je vše.

0 0
možnosti
FK

28. 11. 2017 12:31

Jsem rád, že jste mi ušetřil čas a napsal to za mě. Jsem unaven tím, že se musím neustále rozčilovat nad hloupostí některých novinářů.

Jestli ten M. Zeman nemá nakonec pravdu.

0 0
možnosti
JB

J. Bejšovec

28. 11. 2017 11:29

Na to není potřeba studie :-D Na to stačí fyzika základní školy, konkrétně ta část kde se probírá elektrický výkon, elektrická práce a ohmův zákon. Kdo toto zná, je mu jasné, že celá koncepce je naprosto nesmyslná.

0 0
možnosti
ZS

28. 11. 2017 11:47

vzdyt je to jedno jestli je ta energie z ropy nebo ze zasuvky je porad ta sama. takze tahac spotrebuje tolik nafty jako 4000 domacnosti.

0 0
možnosti
VG

28. 11. 2017 10:53

To tu píšu pořád.

0 0
možnosti
MN

M. Novák 072

28. 11. 2017 10:39

Nabití tahače Tesly spotřebuje tolik energie jako 4000 domácností

--------------------------------------------------------------

A to se vyplatí. Postavíme více jaderných, plynových, uhelných a ropných elektráren, (solární, příbojové a větrné to neutáhnou) a budeme žít zdravěji na skládkách jaderných úložišť a popela.

0 0
možnosti