Diskuze
Piloti před pádem prověřovaného boeingu společnosti Lion Air hledali v příručce, co dělat
Děkujeme za pochopení.
Doporučuji k přečtení článek pilota pana Fr. Brabence o "pilotech strojnících". Je to již letitý článek, ale stále neztratil nic ze své platnosti.
těch chyb budou celé řady - jednou ze základních chyb -lépe řečeno nedostatků je skutečnost, že drtivá většina dnešních pilotů neumí lítat na větroních a tak nemají praxi v základních vlastnostech letadel - a tak potom zoufale listují v příručkách
Vlastnosti větroně jsou jiné nežli velkého dopravního letounu, a řízení jakbysmet. Větroň je (omlouvám se) primitivní, knipl a pedály větroně působí na směrovku, výškovku a křidélka přímo, mechanicky, přes lanka a táhla, pilot s ním žije. U klasických dopravních letadel je vše složitější, pilot ovládá servomechanismy, které pohybují ovládanými prvky. U moderních letadel už "jen" dává pokyny počítačům a ty se starají o vše ostatní (včetně hlídání limitů, což může být v krizi spíše na škodu). Praxe na větroni by nebyla nic platná.
Pomalu listovali. Lépe si to přečíst včas v klidu doma, než při střemhalvém letu. To se špatně soustředí.
Š. Apolen
Třetí pilot asi neletěl na černo, ale využil něco podobného, jako měli nebo stále mají železničáři. Tak zvanou režijní jízdu. Asi pilot stejné společnosti. V ČSAD jsme při poruše na trase, mohli jet domů autobusem na "stazku" neboli příkaz k jízdě.
Z. Lapil
Nebo: Haley v knize Letiště (ano, už je to dávno) popisuje něco jako inspekci. S těmi dvěma letí někdo třetí, kdo kouká, jak jim to jde od ruky. To, že "zrovna náhodou" věděl, co oni ne, tomuhle scénáři docela odpovídá. Zvlášť když šlo o relativně nové letadlo, kde lze rojení všelijakých školitelů a kontrolorů očekávat.
P. Bárta 150
Je zrejme, ze nektere posadky byly nedostatecne proskoleny, ze je na panelu spinac vypnuti MCAS asi nevedeli. Manual B737MAX ma 1550 stran a MCAS je na 1 a pul strane.
jak je to mozne, ze mnohe americke letecke spolecnosti dale s tim letadlem letaji ?? Prosim o vysvetleni.
Ty jsou proškolené a protože umí anglicky vědí kde je čudlík na vypnutí autopilota ...
A. Dlouhý
Vypadá to na špatné školení posádky, nebo chybu software. Jsem zvědav, jak se k tomu postaví vyšetřovatelé. Zda bude dodržen dobrý (a krví napsaný) zvyk z letectví, že všechny okolnosti a příčiny havárie budou zveřejněny, nebo převáží přístup známý spíše ze světa počítačů, kdy se při průšvihu zatlouká, mlží a lže.
K. Vážný
Co jsem četl, a jak tomu jako laik rozumím, tak díky výkonu a posunutí polohy výrazně větších motorů (=modernější -ekonomičtější provoz) mají tyto při zvýšení výkonu díky momentu motoru tendenci zdvihat příď. Toto je stabilizováno automaticky uvedeným systémem, aby se letadlo nedostalo do poklesu vztlaku. A pokud je situace podle systému kritická, tak nedovolí odpojit systém pouhým přitažením řízení, ale musí se to udělat vypínačem.