Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Do Česka se vrátí výroba dieselových lokomotiv, v německé licenci

Ekonomika

  13:08
LOUNY - Lounský výrobce nákladních železničních vagonů, společnost Lostr, začne ve větším měřítku vyrábět železniční dieselové lokomotivy. Vedení firmy dnes podepsalo licenční smlouvu s německým výrobcem Voith.

Unikátní lokomotiva Voith Maxima 40CC foto: Reprofoto

Lokomotivy by měly směřovat do zemí střední a východní Evropy, v roce 2011 by se jich mohlo vyrobit několik desítek kusů. Firma chce kvůli nové výrobě přijmout v příštím roce zhruba stovku zaměstnanců, řekl dnes novinářům generální ředitel firmy Lostr Radek Rybáček.

O lokomotivě Voith Maxima čtěte více zde:

První prototyp by měl být v Lounech vyroben už letos, výroba komerčních sérií začne v příštím roce. Lokomotivy vyráběné firmou Voith v německém Kielu směřují do zemí západní Evropy, ty z Loun mají jít do zemí východního bloku kromě zemí bývalého Sovětského svazu. Už nyní firma eviduje první zájemce. "Je vidět, že o lokomotivu bude zájem," řekl Rybáček.

Lostr Louny

Lostr má v současnosti zhruba 820 zaměstnanců, patří k předním firmám na Lounsku. Předloni společnost odkoupila od osmi bývalých akcionářů firma Aliafin. Společnost s ručením omezeným Lostr vznikla v roce 1992 po privatizaci Železničních opraven a strojíren (ŽOS) Louny, později se transformovala na akciovou společnost.

Dieselhydraulická lokomotiva Maxima vznikající v Lounech má mít od německého výrobce pouze motor, převodovku a rozvodnou skříň, ostatní díly jako podvozek a rám vyrobí lounský Lostr. Další součásti lokomotivy bude firma poptávat ve výběrovém řízení u různých dodavatelů.

První části prototypu budou hotové v květnu, celá lokomotiva by mohla být sestavena na konci roku. Kvůli výrobě prototypu se staví dvě nové haly, pro sériovou produkci vznikne úplně nová výrobní linka.

Firma bude nabírat
Při větším zájmu o lokomotivy chce firma výrobu dále rozšiřovat, přijala by i další zaměstnance. "V jednání do budoucna je i výroba dalšího typu lokomotivy," uvedl ředitel. To ale nebude dříve, než se stabilizuje výroba prvního typu lokomotivy.

Unikátní lokomotiva Voith Maxima 40CC

Firma očekává, že díky výrobě lokomotiv vzroste objem tržeb v roce 2011 až o 50 procent, růst by tržby mohly i v následujících letech. Podle prvních odhadů dosáhl výrobce vagonů za loňský rok tržeb kolem 1,9 miliardy korun. V roce 2008 tržby činily 1,8 miliardy korun.

Lostr loni vyrobil přes 1000 kusů různých nákladních železničních vozů, provádí i jejich opravy a rekonstrukce. Pro letošek firma podle ředitele počítá s přibližně stejným objemem výroby vagonů, produkovat se ale budou vozy náročnějších na práci. "Kvůli krizi jsme museli rozšířit sortiment výrobků," řekl Rybáček. Přestal být zájem o kontejnerové vozy, poptávka je po cisternách. Firma už má schválené jejich další typy. Chystá rozšířit výrobu i vozů na potraviny a sypké materiály.

Autoři: ,

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...