Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Dobrý krok, ale nadšení nejsme, říká k výtvarným soutěžím autor petice proti metru D

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Pražští radní v úterý schválili vypsání výtvarné soutěže na osm stanic a architektonické soutěže na dvě zastávky plánovaného metra D. Autoři petice z iniciativy „Metro D jinak a lépe“ žádali vypsání architektonické soutěže na všechny stanice, přesto jsou spokojeni. „Našli jsme kompromisní řešení,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz architekt a hlavní iniciátor Petr Kučera.

Architekt a jeden z autorů petice proti současné podobě plánovaného metra D Petr Kučera. foto: Soukromý archiv Petra Kučery

Osm stanic v úseku Pankrác-Písnice, pro které už je schváleno územní rozhodnutí, se dočkají pouze estetických změn. Naopak zbylé dvě stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru, které budou vystavěny až v druhé etapě, mohou být přeprojektovány úplně od začátku. „Současný vývoj vítáme, ale je potřeba pohlídat podmínky, aby se soutěž nestala fraškou,“ říká Kučera.

Lidovky.cz: Rada města schválila vyhlášení architektonické soutěže pouze na dvě stanice. Jak se k tomu stavíte?
Je to krok dobrým směrem. Naše iniciativa poslední dva týdny věnovala vyjednávání, kdy jsme postupně obešli všechny zainteresované subjekty – radního pro dopravu (Petra Dolínka – pozn. red.), dopravní podnik, Metroprojekt, komoru architektů, byli jsme i na dopravním výboru. Snažili jsme si říci, co kdo chce. Jaké by byly podmínky soutěže, jaká bude porota, jak to bude vypadat. Myslím, že jsme našli kompromisní řešení. My ten současný vývoj vítáme, ale je třeba pohlídat podmínky, aby se soutěž nestala fraškou. Bojíme se, aby neskončila jenom pokusem dodělat nějaké dílo na ploše dva krát dva metry.

Lidovky.cz: Jako porážku to tedy nevnímáte vzhledem k vašim původním požadavkům?
Nejsme úplně stoprocentně nadšení, ale chápeme, že jsou tu aspekty, které se hůře vysvětlují a na které se muselo i do jisté míry přijít – smlouvy, finance a termíny. Vnímáme, že je tu šance ty soutěže vypsat v maximálních možných mezích, což chceme i hlídat. My jsme podmínky soutěže dokonce sami navrhli, poslali jsme je i všem zúčastněným. Důležité je, že hlavní myšlenka, že veřejné stavby by měly být výsledkem architektonické soutěže, bude v budoucnosti platit stoprocentně. Pro příště by to mělo být standardem.

Porovnání původního (vlevo) a aktuálního návrhu stanice Písnice.
Porovnání původního (vlevo) a aktuálního návrhu stanice Nemocnice Krč.

Lidovky.cz: Zmiňujete, že chcete hlídat podmínky soutěže. Máte přesný plán?
Vypracovali jsme návrh, jak by se mělo ve vyhlašování soutěže postupovat. Cítíme, že ta vůle ze strany ostatních tam je. Zástupci Metroprojektu i dopravního podniku řekli, že se těm podmínkám nevyhýbají a v zásadě by se toho dalo držet. My jsme jen využili situace a teď budeme čekat na reakce. Byli bychom rádi, kdyby se podobný harmonogram zapracoval do usnesení zastupitelstva, aby soutěže měly jasný plán a proběhly rychle.

Lidovky.cz: Smířili jste se tedy s tím, že architektonická soutěž na všechny stanice není možná, nebo jste to věděli od samého začátku a pouze jste tlačili na magistrát, abyste dosáhli právě takového kompromisu?
Pochopili jsme, že ta vůle politická tady k tomu úplně není. Tady je spousta problémů legislativních, jak znovu vypsat architektonickou soutěž na něco, co už vysoutěžené a zaplacené je. Jestli to není mrhání prostředky. Má to své právní, majetkové a finanční aspekty, které jsme nevěděli a které jsme v posledních dnech zjišťovali. Ta nejčistší cesta architektonické soutěže měla být na stole v roce 2009, což se nestalo. Teď začít od začátku moc nejde. Snažíme se tam tak dostat alespoň takovou soutěží, která ty podmínky bude mít nastavené maximálně reálné – v limitech daných územním rozhodnutím, časem, termíny. Naše role je v tom, že se budeme snažit, aby ty podmínky byly co nejotevřenější a nejtransparentnější.

Jak bude vypadat nové metro? Praha jednání odložila. Plivla nám do tváře, říká autor petice

Lidovky.cz: Zástupci Metroprojektu, dopravního podniku i magistrátu těmito fakty ale argumentovali po celou dobu. Znamená to, že jste je tehdy nechtěli znát?
My jsme byli přesvědčeni, že se to vyřešit dá, což se částečně také dá. Původní mantra zněla tak, že to možné není. Samozřejmě to má nějaké limity. My pouze říkali, že se nemusí celá dokumentace hodit do koše a že se vše dá stihnout, v čemž jsme měli pravdu. Není to tak, že bychom to předtím nevěděli, ale poukazovali jsme na to, co skutečné problémy nejsou. Smlouvu dopravního podniku s Metroprojektem jsme samozřejmě do té doby nikdy neviděli. Teď už nezaznívá, že by se to stihnout nedalo. Najednou vyhodnotili, že to zapracovatelné je.

Lidovky.cz: Berete to tak, že se rada města petici snažila obejít, nebo jste věděli, že se rozhodne už v úterý?
Myslím, že jsme to čekali. Ta petice se měla řešit už na předchozím zastupitelstvu, kde byla nečekaně z programu stažena. Nás překvapilo, že se to neřešilo minulý měsíc, nyní jde o logický krok.

Porovnání původního (vlevo) a aktuálního návrhu stanice Písnice.

Lidovky.cz: Má v tom případě čtvrteční projednávání petice zastupitelstvem ještě nějaký smysl, když už je rozhodnuto?
Má velký smysl, protože ta petice obsahovala další dva body. Tímhle se nějakým způsobem řeší pouze ten první bod, který byl mediálně nejožehavější a nejvíce vnímaný. Tam jsou ale další dva neméně důležité. První, že by město mělo nechat zpracovat jakýsi metodický pokyn jak navrhovat, spravovat a udržovat pražské metro. Není to jen o trase D, ale i starých trasách, jejich přestavbách, o jejich využívání z hlediska reklamy a prodejních stánků. Měl by vzniknout nějaký správní orgán, který bude hlídat, aby metro nějak vypadalo, ty rekonstrukce nebyly devastující a z metra se nestala tržnice. Druhý bod, prověřit vnitřní normy dopravního podniku a smlouvy. Udělat jakýsi audit, jak to tam funguje. Není to jen o tom déčku, ale i těchto dvou bodech, které zatím pozornosti unikají.

Lidovky.cz: Myslíte, že i tyto požadavky jsou reálné?
Byli bychom rádi, kdyby zastupitelstvo vzalo na vědomí celou petici, aby to neskončilo pouze u metra D a byly reflektovány i další dva body petice. Víme, že by to neměl být problém, ale schváleno ještě nic není. V tomto ohledu budeme dál tlačit na to, co je tam napsáno. Navíc, to, že se schválily soutěže, není konec, ale teprve začátek celého vyjednávacího cyklu. Nyní bude třeba sestavit porotu, podmínky a vypsat soutěž. Ten boj pouze přejde z jedné fáze do druhé. Coby zástupci veřejnosti ten postup musíme hlídat a případně koordinovat účastníky, protože největším problémem je často vzájemná nekomunikace.