Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Dohoda o opravě D47 je výhodná pro Eurovii. Stát by na ní tratil

Ekonomika

  10:18
PRAHA - Návrh dohody o zvlněné D47, který předložila společnost Eurovia ministerstvu dopravy, rozhodně není výhodný pro stát. Lidovým novinám se podařilo dokument získat.

Nový ministr dopravy Zdeněk Žák. foto: MAFRA- Michal Šula

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák před nedávnem oznamoval s velkou pompou, že Eurovia začne opravovat zvlněnou dálnici D47 na Ostravsku. Z návrhu, který stavební firma položila před vyjednávače státu, vyplývá, že většinu nákladů na opravy by neslo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), tedy státní kasa. Navíc by podpis takového kontraktu zřejmě znamenal spáchání trestného činu.

Dohoda zatím není uzavřena. Žák po schůzce s ředitelem Eurovie Martinem Borovkou ale uvedl, že základní shoda tu je. Firma podle něj opraví úseky dálnice s největším zvlněním a bude dále sledovat bobtnající těleso komunikace a na své náklady ji bude udržovat.

Nyní se podle Žáka bude pokračovat v jednání mezi Eurovií a ŘSD nad Borovkovým návrhem a budou se ladit technické podrobnosti. Teprve poté dostanou návrh právníci a připraví dohodu mezi stavební firmou a ŘSD.

ČTĚTE TAKÉ:

Návrh předpokládá, že stát by se měl vzdát nároků na náhradu škody. Ta ŘSD vznikla, když stavebníci nedodali smluveného množství oceli do mostních konstrukcí. Ale nezapomněli si stavební materiál vyfakturovat. ŘSD by mělo vzít zpět rozhodčí žaloby. A to včetně žaloby týkající se valorizace, o níž má v nejbližší době jednat rozhodčí soud a podle informací LN je velká naděje na to, že verdikt dopadne ve prospěch státu.

Opravíme to levnější, nabízí stavební firma

Návrh dohody počítá také s tím, že obě strany, jak Eurovia, tak ŘSD, nebudou mít nárok na náhradu nákladů řízení. Dle odhadu jde o částku zhruba 100 milionů korun.

„Pracovní skupina a rada pro D47 bude nad možnými návrhy jednat a následně doporučí postup generálnímu řediteli,“ řekla stručně mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Některé vady by podle dokumentu opravovala na své náklady Eurovia. Jde ale o méně závažné nedostatky. Ale náklady na ty podstatné, jako je statika mostů či zvlnění vozovky, budou rozděleny v poměru šedesát procent ŘSD a čtyřicet procent Eurovia.

Autoři: