Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Dopravu v Praze a okolí čekají změny: vyjede více vlaků, ubude autobusů

Železniční trať (ilustrační foto).

Železniční trať (ilustrační foto). foto: Shutterstock

PRAHA - Pražskou integrovanou dopravu čekají příští rok změny, které se dotknou především vlaků a autobusů. Zatímco na železnici se bude mírně posilovat, v autobusové dopravě chystá Praha spíše omezování. První změny zaznamenají cestující z Prahy a středních Čech už s novým jízdním řádem na železnici, který začne platit za týden.
  15:58

V pracovní dny začnou jezdit přímé spoje Praha - Milovice. "Tato trať je jednou z největších zásobáren, kudy přijíždějí Středočeši do Prahy," uvedl Pavel Procházka, ředitel organizace Ropid, která v Praze a okolí plánuje veřejnou dopravu.

Pantografy nahradí moderní soupravy
Částečně bude posílena doprava v úsecích Úvaly - Český Brod, Praha - Všetaty, Praha - Kladno Ostrovec a Praha Smíchov - Nučice. U zatím jediné průjezdné linky ze Strančic přes pražské Vršovice, Hlavní nádraží do Vysočan bude zkrácena doba, kterou souprava stráví na Hlavním nádraží. Na jednotlivých linkách budou také více nasazovány moderní soupravy, které postupně nahradí staré pantografy.

Plánuje se terminál  Radotíně
Nejvíce cestujících podle Procházky využívá trať z metropole do Radotína a dále do Berouna. Ropid předpokládá, že tento nárůst bude pokračovat. Proto plánuje vytvořit v pražském Radotíně dopravní terminál, který by zlepšil přestupy na autobusovou dopravu i podmínky pro pěší a cyklisty. Musí si ale nechat nejprve zpracovat studii.

V oblasti tramvajové dopravy nepředpokládá Ropid výrazné změny, dílčí úpravy se chystají pouze v souvislosti k pokračováním výstavby tunelu Blanka.

Autobusová doprava: omezena nebo nahrazena minibusy
Úspor se ale dočká autobusová doprava, ve které chce Ropid omezovat takzvané souběhy, kdy stejnou trasu obsluhuje například tramvaj i autobus. Takový souběh je třeba ve Švehlově ulici. Které autobusy budou omezeny, Ropid zatím nezveřejnil.

Na některých linkách plánuje Ropid nahradit současné standardní autobusy takzvanými minibusy, které mají menší kapacitu. To by se mohlo dotknout spojů číslo 116 a 151. "Jedná se o místa, kde není možné linku zrušit, ale může se nasadit nízkokapacitní vozidlo," poznamenal Procházka. Kdy změna nastane, není dosud jasné.

Zlepšení pro handicapované
Naopak zlepšení by se mohly dočkat imobilní a handicapovaní Pražané. V současnosti jsou v provozu dvě linky na objednání, které zájemce odvezou například k lékaři nebo na úřad, Ropid uvažuje o jejich rozšíření.

Autoři: ,