Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dráhy budou obhajovat pověst dobrého dlužníka. Hrozí zdražení půjček

Ekonomika

  6:15
PRAHA - Manažeři Českých drah budou v březnu přesvědčovat cifršpiony z agentury Moody´s o tom, aby nesáhli na jejich ratingovou známku. Ta odráží pověst firmy jako dlužníka. Pokud by agentura hodnocení snížila, nepříjemně by se to odrazilo v hospodaření podniku.

Od prosince budou railjety jezdit naplno mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. foto: MAFRA: Dan Materna

Případné snížení známky by znamenalo prodražení půjček v řádu desítek milionů korun. Jinými slovy: České dráhy by se staly pro věřitele méně spolehlivým dlužníkem. Projevilo by se to při vyjednávání o nových půjčkách a refinancování stávajících úvěrů.

Důvodem k obavám může být třeba to, že stále ještě nedošlo k dlouho slibovanému prodeji nádraží Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Březnové prověřování lidmi z agentury Moody´s bude pro státní podnik zvlášť důležité. Po dvou letech, kdy došlo snížení hodnocení, se dopravce dostal na známku Baa3, která je posledním stupněm v takzvaném investičním pásmu. To pro peněžní instituce značí středně bezpečnou investici.

ČTĚTE TAKÉ:

V případě snížení známky už se České dráhy dostanou do spekulativního pásma, které věřitele varuje před možnými riziky půjčení peněz.

„Věřím, že současný rating udržíme. Lidé z Moody´s řeší například strukturu našeho dluhu. Mohli by tedy například ocenit naši poslední emisi dluhopisů za pět miliard korun splatných za deset až patnáct let,“ připomíná šéf Českých drah Pavel Krtek listopadový prodej cenných papírů.

Dráhy se snaží o postupné nahrazování krátkodobých úvěrů za půjčky s delší splatností. Celkem firma dluží zhruba 35 miliard korun. Tato zátěž má vrcholit v příštím roce, kdy by se mělo zadlužení vyšplhat až na 37 miliard. Peníze v minulosti putovaly hlavně na nové vlaky, jako jsou soupravy Railjet, RegioShark nebo RegioPanter.

Trable s nádražími

České dráhy tvrdí, že právě díky omlazení vozového parku jim přibývají cestující. Loni se státními vlaky svezlo 170 milionů pasažérů. Meziročně sice nejde o velké nárůsty, ale pozitivní trend pokračuje nepřetržitě od roku 2010 (163 milionů cestujících).

Nádraží v Bohumíně je významné, neboť kvůli němu vlastně Bohumín vznikl.

„Revizory“ z agentury Moody´s však bude zajímat také strategie hospodaření. Hodnotit budou období minulého roku, kdy mimo jiné došlo ke dvěma „politickým“ výměnám šéfa podniku a kdy se opět nepodařilo dotáhnout převod nádraží pod správce železnice ze SŽDC.

Obchod, jehož hodnota se může pohybovat mezi 4,5 až 5,5 miliardami korun, však potřebuje posvěcení od české vlády a Evropské komise. Za České dráhy je prodej připravený. Dlužno však dodat, že firma s penězi za nádražní budovy v podnikatelském plánu pro letošní rok nepočítá.

Negativně ovlivňuje její hospodaření i placení úroků, jejichž výše se loni dotýkala miliardy korun.

Zastaví se ratingový propad?

České dráhy získaly ratingové hodnocení od agentury Moody´s poprvé na jaře roku 2011.

„Rating jsme potřebovali, abychom mohli uskutečnit emisi eurobondů. Jsme jednou z mála firem, které u nás rating mají. 5. 5. 2011 jsme získali rating Baa1 s negativním výhledem. K jeho snížení pak došlo dvakrát,“ popisuje mluvčí ČD Radek Joklík.

Nyní je hodnocení ČD na stupni Baa3 (za rok 2013) se stabilním výhledem – na tenké hraně se spekulativním pásmem. O případném zvýšení známky manažeři ČD nemluví.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...