Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Drsný podzim na D1: v opravě bude osm úseků naráz. Podívejte se na plán prací

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Pokud silničáři dodrží své plány, dostanou řidiči na nejrozbitější české dálnici v listopadu dva opravené úseky. Ještě než se tak stane, projde modernizace D1 dosud nejtěžší zkouškou. Firmy budou stavět hned osm úseků naráz. Pro srovnání: nyní jsou omezení na pěti částech dálnice.

Betonová svodidla zmizí pro letošní rok z modernizovaných úseků D1 do 5. prosince. foto: MAFRA

Lidovky.cz mají k dispozici aktuální harmonogram prací pro letošní rok na dálnici D1. A právě z něj se rýsuje drsná kumulace stavebních aktivit, která může řadu šoférů děsit.

NOVĚ OPRAVOVANÉ ÚSEKY

úsek 10, EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice

  • Zahájení soutěže: 04/2016
  • Termín podání nabídek: 07/2016
  • Zahájení realizace: 10/2016

úsek 12, EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov

  • Zahájení soutěže: 04/2016
  • Termín podání nabídek: 07/2016
  • Zahájení realizace: 10/2016

úsek 15, EXIT 112 Jihlava – EXIT 119 Velký Beranov

  • Zahájení soutěže: 02/2016
  • Termín podání nabídek: 05/2016
  • Zahájení realizace: 08/2016

    Zdroj: ŘSD

Co je čeká: z tendrů letos podle plánu vzejdou zhotovitelé pro další tři úseky brněnské dálnice. Pokud se v soutěžích nic nezadrhne, vyrazí v srpnu dělníci a stroje mezi Velký Beranov a Měřín. Hned „vedle“ se však opravuje (až do listopadu 2017) trasa do Velkého Meziříčí, což je nepříjemný souběh.

V turisticky silném měsíci, kdy kulminují dovolené, bude v režimu omezení naráz šest úseků D1 z celkových 21, do nichž je modernizační megaakce rozparcelovaná.

„O tomto stavu víme a dosti se ho obáváme. Jedná se o nejvytíženější dálnici v Česku. Tento stav uzavírek odnese řidič a v horším případě i malé děti vezoucí se na dovolenou k moři, na tábory nebo k blízkým. A to nemluvím o tranzitní dopravě. Právem se obáváme několikahodinových kolon v hlavní turistické sezóně a velké komplikace mohou nastat v období Velké ceny silničních motocyklů v Brně,“ popisuje Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

Letos proto řidičům doporučuje pečlivě plánovat trasu, vybavit posádku dostatkem pití, jídla a pozorně sledovat dopravní informace u nás i v zahraničí - například ve Vídni se opravuje hlavní dálniční průtah, varuje ÚAMK.

Aktuální plán oprav úseků na dálnici D1.

K největšímu souběhu prací však dojde o něco později, v říjnu a minimálně v části listopadu. K šesti rozkopaným úsekům totiž v říjnu přibudou další dva: Hořice – Koberov mezi 75. a 81. kilometrem dálnice a dlouhý díl Humpolec – Větrný Jeníkov na 90. až 104. kilometru.

KDY SKONĆÍ AKTUÁLNÍ OPRAVY

úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek

  • Zahájení realizace: 05/2015
  • Dokončení: 11/2016

úsek 06, EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice

  • Zahájení realizace: 03/2016
  • Dokončení: 11/2017

úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 Velké Meziříčí, západ

  • Zahájení realizace: 09/2015
  • Dokončení: 11/2017

úsek 22, EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět Křížů

  • Zahájení realizace: 04/2016
  • Dokončení: 07/2017

úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka

  • Zahájení realizace: 06/2015
  • Dokončení: 11/2016

Zdroj: ŘSD

V tu chvíli bude omezení hned na osmi z celkových 21 úseků. Dohromady 63,5 kilometru z celkových více než 160. Silničáři si však obavy nepřipouští, podle nich nemá smysl bát se dopředu.

„Modernizace D1 spočívá v tom, že stavíme úplně novou dálnici, širší, včetně podkladových vrstev. Abychom to dokázali, musíme hodně pracovat,“ vysvětluje kumulaci staveb mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Svými slovy odkazuje na cíl modernizace, kterým je konec stavební sezony roku 2020. Akce začala před dvěma lety, ač původní plány mluvily už o roce 2012.

Zatím největší koncentrace prací podle Rýdla automaticky neznamená dlouhé kolony. „Z našich zkušeností plyne, že provoz v opravovaných úsecích je paradoxně plynulejší než třeba v místech, kde děláme dočasnou údržbu. Řidiči s omezeními počítají, informace k nim putují mnoha kanály. Zpoždění se pak pohybuje v řádu desítek vteřin,“ odmítá předčasné obavy mluvčí silničářů.

Připouští, že problém představují nehody v opravovaných úsecích, které de facto zastaví provoz na dálnici. I kvůli nim (a ochraně stavbařů) testuje ŘSD měření rychlosti v místech s omezením. Do léta by mělo být na D1 šest monitorovacích zařízení, která by měla šoféry zpomalit.

Akce za 14 miliard

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností.

Kvůli prasklinám betonových desek rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011 o její celkové opravě. Celá akce mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru je rozdělená do 21 úseků, které se opravují postupně.

Nyní jsou hotové čtyři úseky. Celkové náklady oprav všech vybraných úseků D1 se odhadují zhruba na 14 miliard korun.

Autor: