13. dubna 2018 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Druhé kolo žluto-zelené cenové války. RegioJet nařkl FlixBus z predátorských cen, ten to odmítá

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Autobus společnosti Flixbus. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Autobus společnosti Flixbus. | foto: Flixbus

PRAHA Konkurenční boj mezi žlutými autobusy RegioJet a zeleným FlixBusem se vyostřuje. Firma FlixBus, která vstoupila na český trh teprve před osmi měsíci, čelí nařčení, že se snaží vytlačit konkurenci predátorskými cenami. „Tato nařčení hraničí s napadáním dobrého jména naší společnosti,“ reaguje mluvčí německé společnosti FlixBus, Martina Čmielová.

Firma FlixBus v České republice dlouhodobě udržuje velmi nízké ceny autobusové přepravy. Spojení z Prahy do Brna lze sehnat již od 79 korun. 

Právě dlouhodobé udržování nízké cenové hladiny je hlavním předmětem kritiky ze strany konkurenčního RegioJetu. „Když společnost Flixbus vstoupila na český trh, měla plné právo při vstupu na sebe jako nový hráč upozornit nízkými cenami, kterými motivovala zákazníky. Flixbus však dnes v ČR prokazatelně (RegioJet toto opakovaně testoval) jezdí za průměrné ceny jízdenek, které pokryjí maximálně mzdu řidiče a poplatky za vjezdy na nádraží – ostatní náklady dotuje z prostředků vlastníka právě s cílem ovládnout trh a ostatní dopravce vytlačit,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj. Podle něj se snaží konkurent monopolizovat trh v každé zemi, kde působí. FlixBus momentálně spojuje asi 1700 cílů ve 27 zemích, v České republice provozuje 5 páteřních linek. Společnost RegioJet jezdí denně na téměř 40 vnitrostátních linkách.

Martina Čmielová oponuje tím, že cenotvorba FlixBusu je založena na práci s dynamickou cenou, která postupem času a obsazenosti spojů roste. Tím jsou prý nízké ceny udržitelné i do budoucna. Dále dodává: „Přišli jsme s novou alternativou ke stávající nabídce, tedy pohodlnou a jednoduchou dopravu za výhodné ceny. Můžeme pracovat s nižší cenou, než je tomu u konkurence, která je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám tzv. zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby.“ 

FlixBus se již pokusil o „zezelenání“ autobusů RegioJetu

V minulosti probíhalo jednání o prodeji společnosti RegioJet konkurenčnímu FlixBusu. „FlixBus chtěl přebarvit RegioJet nazeleno, chtěl, aby se RegioJet kompletně vzdal své identity, zhoršil služby zákazníkům (sjednotil je s nižším standardem FlixBusu) a zvedl pro zákazníky ceny jízdenek. Současně FlixBus chtěl po RegioJetu, aby platil 30 % z tržeb jízdenek jako poplatek za prodej jízdenek přes distribuční systém FlixBusu,“ říká Ondrůj. Tento postup však RegioJet odmítl, protože chce zachovat identitu značky, která má podle Ondrůje obrovskou důvěru zákazníků v České republice, na Slovensku a v dalších středoevropských zemích. „V návaznosti na to se Flixbus rozhodl RegioJet vytlačit predátorskými cenami a cenovou válkou, “ dodává tiskový mluvčí společnosti RegioJet.

Společnost FlixBus v současnosti spolupracuje s dalšími dopravci v České republice. Od března posílila spolupráci s železničním a autobusovým dopravcem Leo Express. Nově si tak na stránkách FlixBusu zákazníci koupí přímé spojení z Ostravy do Prahy, na stránkách Leo Express zase spojení mezi Prahou a Brnem a dalšími městy.

Vzhledem k odlišnému fungování obou firem na trhu pravděpodobně nelze spolupráci RegioJetu a FlixBusu v budoucnosti očekávat. 

Lidovky.cz
  • 4Diskuse