8. listopadu 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dvojitá žaloba na stát. Terčem Italů kvůli hlavnímu nádraží jsou SŽDC i České dráhy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Hlavní nádraží - Fantova kavárna. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hlavní nádraží - Fantova kavárna. | foto: Lidové noviny

PRAHA Italská společnost Grandi Stazioni se kvůli „uzmutí“ pražského hlavního nádraží rozhodla na český stát zaútočit hned dvěma žalobami naráz. Obě navíc podle zjištění serveru Lidovky.cz podala na Správu železniční cesty a České dráhy. Tedy na současného i bývalého majitele největší vlakové stanice v zemi.

Italové, kteří si neúspěšně nárokovali prodloužení nájemní smlouvy na hlavním nádraží o dalších 30 let, podle očekávání žádají peníze utracené za rekonstrukci odbavovací haly. V tomto případě jde o žalobu na zaplacení 776 milionů korun.

Podle mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1, na nějž se Grandi Stazioni obrátila, je druhá žaloba takzvaně určovací. V ní firma zpochybňuje převod nádraží mezi drahami a SŽDC, k němuž došlo letos v létě. Ten znamenal i změnu vlastníka pro hlavní nádraží v Praze.

„Navrhují rozsudek, že majitelem jsou České dráhy, eventuálně český stát,“ sdělila pro Lidovky.cz mluvčí Alena Novotná. Tím de facto Italové rozporují skutečnost, že jim SŽDC neprodloužila smlouvu, protože podle jejich názoru není tato státní firma vůbec vlastníkem objektu.

Hlavní nádraží
Hlavní nádraží- ilustrační foto.

Grandi Stazioni působila na hlavním nádraží v Praze třináct let. Opravila odbavovací halu a postavila obchody, které pronajímala trafikám, kavárnám, optice či knihkupectví. Očekávala automatické prodloužení nájemní smlouvy o 30 let.

Namísto toho ale přijde o desítky milionů korun zisků ročně. Podle SŽDC by bylo nutné vybrat nového správce stanice v otevřené soutěži, ne prodloužit kontrakt automaticky. Firma navíc nestihla opravit celé nádraží, což byl jeden ze smluvních závazků.

Zástupci Grandi Stazioni se k věci odmítli vyjádřit. Rozhodnutí italské firmy ale vítá ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj je soudní řešení lepší než další dohady. „Ať soud řekne, jak to bude. Určení finanční náhrady tímto způsobem mi připadá nejrozumnější,“ prohlásil Ťok pro Lidovky.cz.

V dřívějších prohlášeních Grandi Stazioni mluvila o tom, že bude požadovat až 1,2 miliardy, což měly být peníze investované do rekonstrukce nádraží. Nahradit chtěla také ušlé zisky za dobu, s níž počítala pro další pronájem.

Správa železniční dopravní cesty žádnou soutěž na případného správce ze soukromého sektoru neplánuje. Bude se však muset vypořádat s opravou historické budovy, kterou firma Grandi Stazioni pouze zahájila. Na rozdíl od zástupců státu však měla hotový projekt a stavební povolení, kdežto SŽDC bude začínat téměř od nuly a oprava se pravděpodobně zpozdí o několik let.

„Soutěž na projektanta by měla proběhnout – řečeno hezkou českou metaforou – ‚metelesku blesku‘. V ideálním případě se nám tak podaří už do roka soutěžit stavební firmu. Začít by se mohlo od stavební sezony 2018,“ prohlásil před časem Tomáš Drmola, náměstek ředitele SŽDC pro oblast majetku.

ITALOVÉ NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ

  • Společnost Grandi Stazioni ČR uspěla ve výběrovém řízení na revitalizaci hlavního nádraží v Praze a v prosinci 2003 podepsala smlouvu.
  • Zavázala se zrekonstruovat současnou odbavovací halu i historickou budovu nádraží. Platila nájem a zároveň pronajímala obchodní prostory, což byl dosud hlavní zdroj příjmů. Předloni vydělala v Česku 54 milionů korun při tržbách 144 milionů.
  • Podobně jako hlavní nádraží opravila také stanici v Mariánských Lázních.
  • První část modernizace v Praze skončila po čtyřech letech v roce 2010, o tři roky později pak uzavřela stavební práce u Fantovy kavárny.
  • Zbytek historické budovy měl být opravený už v roce 2013, ale došlo k prodloužení termínu o tři roky. Nově mělo být hotovo do 16. 10. 2016, což se ale nestalo.
  • Na začátku října dostala Grandi Stazioni od majitele hlavního nádraží SŽDC výzvu k vyklizení dosud využívaných prostor.
  • Grandi Stazioni Česká republika, s.r.o. byla ovládaná z 61 procent společností Grandi Stazioni S.p.A.
  • Tu letos v létě skupina Ferrovie dello Stato Italiane (italské státní dráhy) prodala fondům Antin a ICAMAP a investorské skupině Borletti Group.
  • Dalším společníkem společnosti je Evropská banka pro obnovu a rozvoj s obchodním podílem ve výši 39 procent.

  • 0Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz