„Myslím, že lidé tak trochu vyjadřují obavu z toho, zda bude veřejná hromadná doprava dostupná ve frekvenci a na místech, jak budou cestující potřebovat. V poslední době se objevují škrty v dopravní obslužnosti především v odlehlejších regionech, dochází k redukci spojů.
Druhým motivem může být i naděje. Lidé doufají, že rozvoj produkce osobních vozů povede i k poklesu cen a že si v příštích letech budou moci pořídit vlastní vůz,“ uvedl odborník na automobilové trhy Jan Linhart, partner společnosti KPMG Česká republika.
Rozvoji vlaků, letadel nebo autobusů věří ve střednědobém výhledu o poznání méně lidí. Z dopravních prostředků, které se u nás běžně využívají, věřili respondenti nejméně rozvoji skútrů a jízdních kol, ze všeho nejméně pak budoucnost vidí v rozvoji lodní přepravy. To lze ale připisovat faktu, že na našem území je chápána jako okrajová.
V souvislosti s tím, že Češi věří do budoucna zejména automobilové dopravě, věří současně hlavně v rozšíření individuální dopravy, která se bude podle 56 procent oslovených v následujících pěti letech rozvíjet. Individuální doprava a automobily přitom budou mít za úkol v budoucnu stále více pokrývat zejména krátké vzdálenosti do 50 kilometrů (takto smýšlelo 40 procent respondentů), případně vzdálenosti do 300 kilometrů.
Cestování po celém světě respondenti řadí v prioritách až na třetí místo. Vyřešena je podle mínění většiny oslovených doprava na krátké vzdálenosti – městská doprava potřeby obyvatel pokrývá k jejich spokojenosti.
Zajímavé jsou paralelně s očekáváním rozšiřování automobilů problémy, které podle Čechů nejvíce komplikují dopravu. Nejvíce, 31 procent oslovených, totiž uvedlo, že jde o nadměrné množství osobních aut.
S větším důrazem na automobilismus je proto přesycenost silnic alarmující a není divu, že si lidé stěžují i na druhém místě na bezohlednost řidičů a na třetím místě se 13 procenty na nedostatek parkovacích míst. Tyto vysledky volají po lepším urbanistickém řešení dopravy zejména ve městech.
Počet osobních aut v centrech může snížit jejich sdílení, takzvaný car sharing. Systém Car2go funguje v řadě světových metropolí. Například v Amsterodamu je k dispozici 300 elektromobilů Smart, které může použít kdokoli, kdo je zaregistrován v systému. Registrace stojí 9,90 eura, za minutu jízdy se platí 29 eurocentů, za hodinu necelých 13 eur, za celý den 39 eur.
Stejný systém a stejné ceny platí i pro Hamburk, Vídeň nebo Lyon. Systém Car2go včetně elektromobilů Smart začíná pronikat i do Ameriky, funguje například v San Diegu, Vancouveru, připravuje se v Austinu či Washingtonu, D.C., sazby jsou na úrovni těch evropských.
O auta do města je zájem
"Nedostatek parkovacích míst může v budoucnu vyřešit například zavedení zelených zón, do nichž by mohly vjíždět jen elektromobily a malé elektrobusy.
Mimo centrum by město muselo vybudovat dostatek záchytných parkovišť, kde by lidé zaparkovali svá auta s konvenčními pohony a přesedli na elektrobusy. Lístek z parkoviště by mohl zároveň sloužit jako jízdenka,“ soudí Jan Maj, ředitel divize Mobility and Logistics české pobočky společnosti Siemens.
Z ankety vyplynulo, že Češi jsou přitom poměrně bezradní v otázce řešení dopravních problémů ve velkých městech, navrhují nejčastěji zákaz vjezdu nákladním vozům do center měst, případně i zákaz vjezdu osobních aut.
Častěji si však myslí, že dopravě nic nepomůže. Zajímavé je, že na čtvrtém místě skončil nápad zavést mýta do centra a hned následuje zákaz vjezdu autům se spalovacími motory. Reálně je tak po-dle nálady české veřejnosti vše připraveno na úspěšný prodej menších městských automobilů a elektromobilů.
„Již dnes nemají v centrech měst automobily s konvenčními motory co dělat. Do center by měla vjíždět jen vozidla na CNG, která neemitují polétavý prach a oproti benzinovým vozům mají o čtvrtinu nižší emise CO2. V budoucnu by je měly doplňovat elektromobily nebo autobusy na vodíkový pohon,“ soudí Jaroslav Hanák, prezident Svazu dopravy.
Jenomže Češi jsou relativně velmi váhaví kupci. Nejčastěji mají oslovení respondenti auta stará v rozmezí čtyři až deset let, přitom národní průměr se pohybuje nad šestnácti lety. Český vozový park si proto naléhavě říká o obměnu, průměrné stáří osobních vozů například v Německu je osm let.
Z průzkumu ovšem vyplývá, že letos si koupi nového auta plánují jen dvě procenta dotázaných. A 49 procent oslovených uvedlo, že ani do budoucna nákup auta neplánují. Ti, co si auto koupit chtějí, nákup přesto odkládají. Patnáct procent dotázaných zvažuje nákup v následujících pěti letech, dalších patnáct procent ještě později. Češi jednoznačně preferují nákup ojetiny, k této variantě se kloní 52 procent dotazovaných.
Pokud si auto vybírají, jeho cena by neměla překročit hranici 400 tisíc korun. To je podle exkluzivního průzkumu nejčastější horní hranice, o které Češi uvažují. Nejraději by si auto pořídili v rozmezí 100 tisíc až 199 tisíc korun. Na špičce priorit je spolehlivost, cena a úspornost, na čtvrtém místě je pak teprve značka a na pátém druh paliva. Výbavou se zaobírá nejmenší část oslovených.
Pokud by Češi mohli radit automobilkám, na co se mají zaměřit, tak nejvíce na snižování spotřeby a zvyšování bezpečnosti. Na třetím místě je pro ně hledání alternativních pohonů. Češi tak schvalují současné chování automobilek, které přesně takto ve vývoji a inovacích automobilů postupují. Zajímavé je, že respondenti nemají zase takovou chuť na nové modely, rozšiřovat nabídkovou řadu by chtěla jen čtyři procenta oslovených.
Vztah Čechů k alternativním pohonům lze označit za nedůvěřivý. V budoucnu si chtějí koupit auto s benzinovým nebo dieselovým motorem. Na třetím místě by pak zvažovali buď stlačený zemní plyn CNG, nebo hybridní elektromotor s benzinovým motorem. Čisté elektromobily je neoslovují stejně jako vodíkové motory.
Na alternativních pohonech respondentům vadí vyšší pořizovací ceny, a to v 55 procentech, krátký dojezd a nedostatečný počet čerpacích stanic.
Nejvíce Čechů neví, co bude po silnicích jezdit za auta za 20 let a jaké budou mít v té době pohony. Ti, co si troufli tipovat, si nejčastěji myslí, že vše zůstane při starém.
Následně ale věří hybridům kombinujícím elektromotor a benzinový motor. Dvanáct procent oslovených vidí vzdálenější budoucnost v elektromobilech se solárními panely a jedenáct procent v motorech na CNG. Na čistější pohon by ale měla být podle veřejného mínění dotace nejlépe formou odpouštění poplatků, případně slevy na dani.
Co by oslovení v autech skutečně nejvíce přivítali? Parkovacího asistenta, který by za ně parkoval, případně výstrahu při couvání a vysílání signálu o poloze vozu záchrannému týmu při havárii.