Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Elektrická Škoda Citigo zůstává jednoduchým městským vozem

Škoda Citigo v elektrickém provedení naplno odstartovala kapitolu elektromobility u mladoboleslavské automobilky. Malý model bude nově nabízen výhradně jako elektromobil, z praktického hlediska se ale změnil jen málo. V podstatě zájemce omezuje jen dojezd, který je ovšem na poměry malých aut velmi zajímavý.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

J. Jurax

24. 5. 2019 21:24

A ještě - benzinové Citigo je za cca 200 000. Kdyby to elektrické bylo za 350 000, tak rozdíl 150 000 ke 4285 litrů benzínu po 35 korunách. Kombinovaná spotřeba benzinového Citiga je podle firemních údajů cca 4,4 na sto, ergo těch 4285 litrů by stačilo na cca 97 000 kilometrů jízdy. Teprve pak by elektrické Citigo - tedy za předpokladu, že elektřina by do něj byla úplně zadarmo - začalo majiteli šetřit. Kolik bude brát Citigo elektříny na sto km nebylo zveřejněno, ale miniaturní, leč řekněme snad srovnatelný vozík Smart Fortwo Coupé EQ má spotřebu 12,9 až 20,1 kWh na sto podle způsobu nabíjení - viz https://www.smart.com/cz/cs/index/smart-eq-fortwo-453.html ... na kolik ty kWh přijdou u veřejných nabíječek netuším, ale průměrná cena elektřiny pro domácnosti je v současné době zhruba 4,34 Kč/kWh.

Takže kdyby se nabíjelo jenom doma a vzali bychom 18,0 kWh/100 km (viz odkaz), vyšlo by těch 97 000 kilometrů na 75 776 Kč. Což je polovina ceny benzínu na tutéž vzdálenost.

0 0
možnosti

J. Jurax

24. 5. 2019 21:43

Dodatek - po řádově cca 200 000 ujetých kilometrech začne elektrické Citigo ve srovnání s benzínovým majiteli šetřit náklady.

Citigo porovnáním kapacity baterie a max. dojezdu by mělo mít spotřebu optimistických 13,8 kWh na sto; reálná bude nejspíš vyšší - viz opět https://www.smart.com/cz/cs/index/smart-eq-fortwo-453.html - a nezapomínejme, že se platí energie odebraná za sítě a v procesu nabíjení se jí něco podle typu nabíjení a nabíječky ztratí, takže do baterie se dostane míň, než se zaplatilo.

Neporovnávám pochopitelně náklady na údržbu - ty by u elektriky mohly být nižší - a neuvažuju životnost baterie, neboť nevím, zda těch 200 000 km a řádově jednotky tisíc nabíjecích cyklů vydrží. Znalejší nechť mne poučí.

Ale je pravda - elektrické Citigo má nulové emise, poněvadž výfuk má v elektrárně ... :-) ... což je z hlediska ovzduší ve velkých městech přece jenom klad. Taky i uhelná elektrárna bude mít na kWh ty emise menší než byť i sofistikovaný spalovací motor, jaderná přímo nulové.

0 0
možnosti

J. Jurax

24. 5. 2019 20:50

No jo, jako nákupní taška do velkého města a druhý vůz do rodiny, která na to má a bydlí v rodinném domku kvůli nabíjení ze zásuvky - proč ne. Protože nabíjení ze zásuvky na parkovišti před panelákem s 80 partajemi prodlužovákem z osmého štoku by bylo zajímavé - dokud by ho někdo neukradl ... :-) ... arciť v našem městě kdysi okresním - 20 000 obyvatel o s okolními dědinami - ještě veřejná nabíječka není. Ale prý budou dvě na parkingu před Kauflandem.

Cena výrazně pod půl milionem korun tedy takových 350 až 400 tisíc řekněme - poměr cena/výkon slavný nebude. Elektřina se platí i doma, pravda celkem levně; u veřejných nabíječek cca 20Kč/kWh a víc jsem někde četl, znalejší nechť mne opraví.

Dojezd v zimě při potřebě topit asi bude o dost nižší, ale ve městě by to snad nemuselo vadit.

Jen bych rád věděl, nakolik je ta cena "výrazně pod půl milionem korun" automobilkou dotovaná, aby to někdo kupoval a automobilka tak mohla splnit bláznivě eurolimity na emise a vyrábět přitom i normální auta.

0 0
možnosti