Ministerstvo dopravy uvedlo, že se ještě pokusí odsunutí projektů mezi méně významné trasy zvrátit.
Seznam páteřních komunikací na svých webových stránkách zveřejnila Evropská komise a uvažované tratě spojující české hlavní město s Drážďany a Bavorskem mezi nimi nejsou.
Odklad o 20 let
Přesunutí železničních projektů do obecné sítě evropských tranzitních tras především znamená odklad dokončení projektů o 20 let do roku 2050, uvedl Šlegr s tím, že pro modernizaci osobní železniční dopravy v Česku představuje rozhodnutí komise katastrofu.
Vysokorychlostní trať do DrážďanVysokorychlostní trať do Drážďan by měla vést z pražských Vysočan kolem Litoměřic na Ústí nad Labem, kde by poté tunelem pod Krušnými horami pokračovala do Německa. |
"Může se stát, že z Brna pojedete do Berlína přes Ostravu a Polsko a bude to rychlejší," řekl Šlegr. Už dnes je podle něj mnohdy rychlejší dálkové železniční spojení přes Rakousko než přímá trasa přes Českou republiku.
Ještě je šance
Rozhodnutí zatím není definitivní. Koncepci páteřních tratí bude schvalovat Evropský parlament a rada ministrů dopravy členských zemí. U všech těchto jednání je podle sdružení možné očekávat dohady, návrh se tak může ještě změnit.
ČTĚTE TAKÉ: |
Právě o to se podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy úřad pokusí. V rámci rady Evropské unie hodlá ministerstvo iniciovat jednání a obě plánované tratě na seznam doplnit. "Podle našich informací není s návrhem spokojeno více zemí, nejsme jediní," řekl Novák.
Nespokojena je podle něj téměř celá visegrádská čtyřka, takže je možné přepokládat společný postup. Tím, že o změně bude vyjednávat více zemí společně, podaří se vytvořit podstatně větší tlak, dodal.