4. prosince 2007 10:20 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Evropa vydělá na fotbalu přes miliardu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse

PRAHA I kdyby se českým fotbalistům na Euru 2008 hraném ve Švýcarsku a Rakousku v červnu příštího roku nepodařilo vyhrát ani jediný zápas, domácí obchodníci díky jejich účasti na turnaji zbohatnou.

Společnost Puma představila novou kolekci dresů pro český tým v polovině listopadu. Fotbaloví fanoušci začali shánět oblečení českých fotbalistů pro Euro už nyní. „Volají nám zákazníci a ptají se, kde všude lze nové dresy koupit... a lidé ze vzdálenějších lokalit dokonce zjišťují, zdali bychom jim dresy nezaslali na dobírku,“ prozrazuje Lucie Slavíková z marketingového oddělení českého zastoupení koncernu Puma.

Po listopadovém uvedení do prodeje dresů pro zápasy na hřištích soupeřů plánuje Puma během ledna představit i české dresy pro domácí utkání. Repliky těchto dresů budou dostupné ke koupi v obchodech se sportovním zbožím a poslouží i jako dárky poskytované obchodními partnery Pumy. „Dresy českého týmu budou v podstatě hlavním marketingovým nástrojem naší firmy,“ uvedla Slavíková.

Na sledovanost zápasů českého týmu se těší i pivovarníci. „Úspěch českého týmu může vést ke zvýšení výskytu piva,“ připustil mluvčí rodinného pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek. „Stává se již tradicí, že významné fotbalové zápasy národního týmu sledují lidé nikoliv doma, ale na náměstích a v restauracích, s čímž je spojená i zvýšená spotřeba piva.“

Alex Novanský, majitel Sport Baru Zlatá hvězda v centru Prahy, očekává, že návštěvnost v průběhu fotbalového mistrovství Evropy vzroste o zhruba 20 procent. Vyššímu nárůstu brání podle Novanského neúčast Anglie či jiného britského týmu na Euru 2008. „Britové a také Němci, Francouzi a Italové tradičně zaplňují místní bary a restaurace a sledují zápasy svých týmů,“ uvedl Novanský. „Proti tomu k nám jezdí pouze mizivé množství příznivců Rumunska nebo Polska, které na Euro 2008 postoupili.“

Co přinese Rusko?
Zatímco domácí hospodští očekávají v důsledku neúčasti Anglie na Euru 2008 nižší zisky, z pohledu celoevropské ekonomiky by její absence měla být zanedbatelná, uvádí britský specialista na sportovní ekonomiku Simon Chadwick v marketingové studii vypracované pro jednoho z hlavních sponzorů turnaje - společnost MasterCard. Podle této studie představuje každý z 31 zápasů Eura 2008 průměrný potenciální zisk 42 milionů eur, o který se podělí země, jejichž týmy do zápasu nastoupí.

Nejlukrativnějšími zápasy podle Chadwicka budou souboje Itálie s Nizozemím, Nizozemí s Francií a Francie s Itálií, které mohou vygenerovat až 56 milionů eur na zápas. „Dalšími lukrativními zápasy budou ty hrané ve vyřazovací části turnaje,“ uvedl Chadwick. Celková ekonomická hodnota Eura 2008 pro evropské hospodářství by měla činit 1,4 miliardy eur.

Postup Ruska na úkor Anglie bude příležitostí pro ruskou ekonomiku. Zvyšující se bohatství Rusů, rostoucí zájem o fotbal a o zahraniční turistiku představuje podle Chadwicka příležitost pro ruské obchodníky. Neúčast Ruska na většině vrcholných fotbalových turnajů v minulosti, vyjma Eura 2004, ale podle Chadwicka znemožňuje předvídat hospodářský dopad této země na Euro 2008.
  • 4Diskuse




Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz