15. listopadu 2008 8:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Evropané na pivu šetří. Češi nikoliv.

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 31Diskuse
Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: Lidové noviny

PRAHA Celosvětová poptávka po dražších pivních značkách významně klesá. Pivovarů v Česku se ale pokles poptávky zatím netýká.

Není to pouze česká ekonomika, která se vyvíjí proti většinovému proudu v Evropě, a zatímco evropské ekonomiky klesají, česká ještě roste. Podobně je na tom i trh s pivem, resp. s jeho prémiovými značkami.

Předvánoční období ještě více posílí poptávku po dražších prémiových značkách, které celkově zaznamenávají dlouhodobý nárůst. Vyplývá to z ankety ČTK mezi největšími tuzemskými pivovary.

Předvánoční období je spolu s létem pro pivovarníky hlavní sezonou. Naopak evropští konzumenti piva se v zájmu úspory peněz v době finanční krize vracejí k levnějším značkám, jak uvádí jihoafrická pivovarnická skupina SABMiller, která v Česku vlastní Plzeňský Prazdroj.

Předseda představenstva SABMiller Graham Mackay uvedl, že rychlost, s jakou klesá na evropském i celosvětovém trhu poptávka po dražších značkách, je „překvapující“. Konzumenti ve vyspělých trzích podle Mackaye přecházejí na levnější značky, zatímco v rozvojových zemích roste spotřeba doma vyráběného alkoholu.

Předseda Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý ale tvrdí, že v Česku zatím pokles prémiových značek není na pořadu dne. „Do Česka zatím krize v plné síle nedorazila..., životní úroveň lidí tudíž neklesá a dlouhodobější návrat Čechů k dražím pivním značkám pokračuje,“ řekl Veselý.

Další růst poptávky po silnějších a dražších pivech lze očekávat v předvánočním období, shodují se zástupci největších tuzemských pivovarů. „Prémiový segment roste na úkor levnějších značek. Zaznamenáváme růst značek Pilsner Urquell či jedenáctka Velkopopovický Kozel, “ potvrdil mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček.

Mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec uvedl, že růst prodeje ležáků může v předvánočním období dosáhnout desítek procent. „Přibližně o 40 procent oproti ročnímu průměru roste i poptávka po speciálu, šestnáctce Bud Super Strong,“ dodal Samec.

Výhodný nákup piva po kartonech
Nárůst prodeje prémiových značek a speciálů v předvánočním čase potvrdila také mluvčí Pivovarů Staropramen Alena Váchová. „Kromě volby dražších piv pro vánoční stůl mají na vyšší nákupy značek jako Stella Artois nebo Staropramen Ležák vliv také vánoční multipacky, které se staly oblíbeným dárkem pod stromeček,“ vysvětlila mluvčí Alena Váchová.

Veselý připustil, že v případě hlubšího poklesu české ekonomiky by i čeští konzumenti piva mohli přejít na levnější značky, avšak celkovou spotřebu piva by to neovlivnilo.

„Ze zkušenosti víme, že celková spotřeba piva neklesla ani v dobách hospodářské krize ve 30. letech nebo v době ekonomické transformace v 90. letech minulého století,“ řekl Veselý.

  • 31Diskuse