Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Exkluzivně: Vlastníma očima Josefa Klímy (7): Jak vznikaly pořady Novy

Média

  4:00
Dnes už se většina pořadů kupuje jako formát na klíč i s tlustým manuálem, který určuje pozici každého reflektoru. Ta první, neučesaná, divoká Nova si ale ještě své pořady vymýšlela.

Josef Klíma foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

Když Vladimír Železný vymyslel pořad Kotel, kde si známé osobnosti chodily do arény, aby jim publikum pod dohledem Míši Jílkové umylo hlavu, rozmlouvali jsme mu to: "Teď, před volbami, vám tam ještě poslanci půjdou, protože se potřebují zviditelnit. Ale potom? Proč by někdo lezl před lůzu, která mu bude nadávat?"

No vida – a pořad běžel úspěšně řadu let. Jak říkal Železný: "Hlavním hrdinou toho pořadu nebude ten ministr v aréně, i když si to bude myslet. Ale ten divák, který přijel z vesničky v pohraničí, kde mu chlapi v hospodě sepsali na toho ministra nepříjemné otázky. A on se nakonec prodere k mikrofonu, celý zpocený je vykoktá – a v hospodě bude týden za supermana. Nebo za pitomce, když to zvorá."

Vzducholoď zase může sloužit jako příklad toho, že v nové televizi dostávaly prostor k realizaci i nápady půvabně ztřeštěné. Vymyslel ji Radek Bajgar a ve své původní podobě měla televizní vzducholoď křižovat volně nad českou krajinou, doprovázena po zemi autem s reportéry. Lidé zdola, kteří měli zrovna nějaký problém, mohli volat na mobilní číslo na břiše vzducholodi – a auto se štábem k nim rovnou zajelo, aby si jejich problém natočilo.

Bohužel až když vzducholoď ve specializované londýnské firmě pro Novu ušili, ukázalo se, že nemůže létat ani v zimě, ani v horku, ani ve větru, ani v dešti a ani na spoustě míst, kde by z různých důvodů mohla havarovat. I záměr s doprovodným televizním štábem se ukázal utopický, když jsme zjistili, jak se točí televizní reportáž. Takže vzducholoď vzlétala občas, a točily se z ní jevy, které se klidně mohly daleko levněji natočit z vrtulníku či z ultralehkého letounu. Třeba reportáž o tajemných kruzích v obilí.

Nejslavnější chvíle vzducholodě tak přišla zcela nečekaně, když při natáčení povrchových dolů na Mostecku havarovala s uhelným velkorypadlem. Dodnes si ty záběry pamatuju v jejich zpomalené podobě, jak je postupně převzaly světové agentury: mastodontní rameno rypadla páře bok té mastodontní velryby, ladně plovoucí uhelným kaňonem a pak se ten obří falus propadne jako splasklý vak.

Vzhledem k tomu, že se nikomu nic nestalo, dopadlo to vlastně dobře; konečně jsme se vzducholodi důstojným způsobem zbavili. Co si pamatuju, měla po opravě v té obří londýnské šičce ještě jeden výlet nad Strahovský stadión, když tam vystupovali Pink Floydi. Ale zůstala viset za hranou toho obrovitého amfiteátru, když ochranka Floydů pohrozila, že ji sestřelí. Pak už odplula kamsi do zapomnění. Prý ji Nova někomu propůjčila k reklamním účelům.

Přesto se právě vzducholoď hodí za symbol té éry Novy. Všechno bylo takové nadýchnuté k rozletu a zároveň neskutečné.

Z připravované knihy Josefa Klímy nazvané Vlastníma očima, která vyjde letos na podzim v nakladatelství Andrej Šťastný.

Ukázky ze své chystané knihy čte Josef Klíma na pražském rádiu Classic 98,7 FM v premiéře vždy v úterý ve 18 hodin, v repríze ve čtvrtek 12 hodin. Zvukové verze si můžete poslechnout zde.

Josef Klíma věnuje část autorského honoráře Lomnické společnosti přátel dětí zdravotně postižených. Pokud i vy chcete pomoci, můžete přispět na účet 19-130 26 60 287/0100.

Autor: