27. listopadu 2015 9:06 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Experiment v londýnském metru: Stůjte na eskalátorech vlevo a nechoďte po nich

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Londýnské metro (ilustrační) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Londýnské metro (ilustrační) | foto: ČTK

LONDÝN Postavit se na jezdících schodech vlevo nebo vpravo a zůstat stát. Takové pokyny nyní dostávají cestující v jedné z nejrušnějších stanic londýnského metra Holbornu, ačkoli jinak etiketa v podzemce velí stát vpravo a levou část nechat chodcům. Cílem třítýdenního experimentu je zjistit, zda lze takovým postupem urychlit ve špičce pohyb na eskalátorech, napsal britský list The Independent.

Pasažéry tak dole u schodů jedoucích nahoru vítali zaměstnanci metra s megafony, kteří vydávali příslušné instrukce. Řídící pracovníci Holbornu doufají, že ve stanici, kterou ročně projde asi 56 milionů lidí, bude díky zákazu chůze a oboustrannému stání hladší provoz a nebudou vznikat zácpy při nástupu na eskalátory. O plošném zavedení tohoto opatření se ale prý neuvažuje.

Na twitteru vzbudilo dění v Holbornu smíšené reakce. „Lidi se cítili trapně,“ napsal jeden z přispěvatelů a další popsal pokus v Holbornu jako „šílený“. Další pasažéři zase naopak vítali, že se vedení dopravního podniku snaží o zlepšení. Jeden z pisatelů označil akci za „vítězství levice“.

Žádné běhání

Nedávná anketa ukázala, že 25 procent cestujících v londýnském metru po eskalátorech chodí a 90 procent pasažérů stojí raději vpravo. Například v Šanghaji ale činí počet „chodců“ pouze tři procenta. V Torontu byly cedule vyzývající k chůzi vlevo na doporučení bezpečnostních expertů odstraněny. V Tokiu byl zvažován zákaz chůze, nakonec ale od toho vedení podzemky upustilo.

V Praze není stání vpravo zakotveno v žádném z předpisů, velí to ale slušnost, uvádí se na stránkách dopravního podniku. „Na druhou stranu je třeba říci, že ve smluvních přepravních podmínkách je zakotveno pravidlo, podle kterého by lidé po pohyblivých schodech neměli běhat,“ píše na webu dpp.cz.

ČTK
  • 6Diskuse