Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Neplatit za Blanku byla chyba, doplatili na ni lidé, tvrdí expert

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Pražané dostanou Blanku rychleji, namísto jara 2015 už letos v prosinci. Podle dopravního experta Františka Lehovce z ČVUT je posunutí termínu o několik měsíců vítězstvím zdravého rozumu. Zároveň se neobává, že by kvůli urychlení mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti v tunelu.

Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014. foto: MAFRA - Michal Šula

Lidovky.cz: Čím si vysvětlujete, že bylo možné termín zprovoznění z ničeho nic posunout o pět měsíců - z dubna 2015 na letošní prosinec?

Jako vítězství zdravého rozumu. Loňské rozhodnutí přeložit otevření nemělo žádnou dopravní ani jinou logiku. Naopak dřívější zprovoznění Blanky není příznivé jen pro ty, kterým má stavba sloužit, ale i pro rozpočet města. Město by muselo dlouhé měsíce platit za údržbu a ostrahu stavby a jejího zařízení.

Lidovky.cz: Ale jak je možné, že dodavatel technologií, společnost ČKD Praha DIZ, dříve tvrdila, že otevření je možné až v dubnu, a nyní kývla na mnohem dřívější datum?

Jsou určité technologické lhůty a návaznosti, které dodavatel nebude veřejnosti sdělovat. Podle mě nešlo o neřešitelný problém. Myslím si, že systém tunelu bude funkčně v pořádku a že si všichni – včetně dodavatele technologie – oddechli.

VÍCE O BLANCE:

Lidovky.cz: Neexistuje však riziko pro bezpečnost kvůli tlaku na dodržení nového termínu?

Riziko existuje vždy, a to i v případě, kdy by se Blanka otevírala v pozdějším termínu. Její provoz musí projít základními zkouškami. Nejen technologickými, ale i těmi, které ověřují její dopravní funkci. Bez nich by k otevření nedošlo, i kdyby to mělo znamenat další posunutí termínu.

Lidovky.cz: Jak hodnotíte s téměř ročním odstupem rozhodnutí rady města – kvůli pochybnostem o platnosti smluv s dodavateli – zastavit proplácení faktur a tím pádem i stavbu?

Jako naprostou nerozvážnost. A neschopnost posoudit důsledky tohoto rozhodnutí. Podle mě to byla záležitost některých rádců, pravděpodobně právníků. Každý přece musel vědět, že k otevření dříve či později musí dojít. Oběťmi jsou třeba obyvatelé, které zbytečně zatěžuje povrchová doprava.

Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014. Trojský most.
Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014.
Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014.
Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014.

Lidovky.cz: Čím přesně komplex Blanka Praze přispěje?

Je třeba říct, že Blanka je jen částí problému, který Praha řeší. Bez svých dopravních cest město nemůže žít. Je důležité, aby oddálení otevření Blanky neznamenalo i zpochybnění vnitřního městského okruhu, jehož je Blanka součástí. Až po dokončení okruhu jako celku se jeho efekt projeví v plné míře. Ať už pro řidiče a obyvatele či jako regulační prvek pro vjezd do centra Prahy.

Lidovky.cz: Po dokončení Blanky bude okruh končit v Troji. Pokračování přes Libeň ke Štěrboholské radiále zatím chybí. Nemůže nedokončená stavba spíše zkomplikovat provoz v místě, kam ústí, tedy v ulici V Holešovičkách a Povltavské?

U stavby takového rozsahu, jako je městský okruh, nelze předpokládat, že by ji město uvedlo do provozu v jednu chvíli. Jednotlivé etapy můžou přinést dílčí hendikepy, o tom není sporu. Je důležité, aby toto období bylo co možná nejkratší. Když se přivedla dálnice do Prahy v roce 1971, tak končila v Senohrabské, doslova v uličkách. Ale důležité bylo, že stavba pokračovala.

Autor: