Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Facebook chce vidět emoce. Tlačítko ‚To se mi nelíbí‘ chybí, důvodem může být šikana

Média

  12:12
PRAHA - Dosud mohl status typu „umřel mi pes“ či „právě jsme v nemocnici“ posbírat na Facebooku pouze reakce v podobě tlačítka „to se mi líbí“. Jenže právě u takovýchto příspěvků „lajky“ působily kontroverzně.

Facebook - ilustrační foto foto: FacebookReprofoto

Největší sociální síť proto teď přistoupila k revoluční změně, která v posledních dvou dnech vyvolala bouřlivé ohlasy uživatelů. K tlačítku s palcem nahoře nově přibylo pět dalších ikonek vyjadřujících emoce: Super, Haha, Paráda, To mě mrzí a To mě štve. Stačí přitom na profilu najet kurzorem na dosavadní tlačítko „To se mi líbí“ a vyjede plná nabídka všech nabízených emocí. O zavedení tzv. emotikonů se mluví už od loňského října, kdy je Facebook začal testovat u některých uživatelů.

Zásadní přitom je, že Facebook vyšel vstříc asi 1,6 miliardy uživatelů, kteří se chtějí vyjádřit. „Revoluční je na tom, že Facebook částečně vyslyšel volání uživatelů, kteří chtěli vyjádřit jinou emoci než jen ,lajk‘,“ říká Ondřej Píša ze společnosti Manage Social. Na druhou stranu Facebook nevyslyšel všechna přání uživatelů. Obrácené tlačítko k lajku, tedy možnost „To se mi nelíbí“, svým uživatelům neposkytl.

Čisté řešení

„Důvodem je to, že Facebook chce uživatele chránit. Nechce, aby někoho lidé šikanovali právě přes tlačítko „To se mi nelíbí“, tím, že jeho příspěvky budou hodnotit negativně,“ dodává Píša. Vyjádřit sice negativní emoci lze, například k nějaké tragické zprávě lze dát „To mě mrzí“, ale nelze přímo shodit ostatní lidi.

Facebook a jeho zakladatel Mark Elliot Zuckerberg.

Ze strany Facebooku tak jde o čisté řešení, jak ochránit uživatele. Společnost si je přitom stále vědoma toho, že je primárně určen lidem a ti ho také „živí“.

Tyto snahy se dají na Facebooku pozorovat i jinde. „Vidět to lze například v tom, jak omezuje firmy a zobrazování firemní reklamy,“ dává analytik sociálních sítí.

Zajímavé je, jak velkou získalo zavedení emotikonů pozornost ze strany veřejnosti. Facebook přitom pracuje a dělá mnohem zásadnější změny, které ale uživatelé tolik nepozorují. Jde například o změny zobrazovacího algoritmu.

„Myslím, že to odpovídá dnešní době, že z tak banální věci, jako je to, že Facebook přidá pět ikon, se stane událost, jejíž hodnota neodpovídá zájmu, kterého se jí dostává,“ dodává Píša.

Za modlící se muslimy přišla ‚cenzura‘, tvrdí Veleba. Facebook mu zablokoval profil

Sám zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg na změnu ani pořádně neupozornil. Například na probíhajícím veletrhu Mobile World Congress v Barceloně, během jehož konání se tato změna udála, o ní nepadlo ze Zuckerbergovy strany ani slovo. Mluvil především o tom, jak je důležité připojit zbytek světa k internetu a jak z toho budou všichni těžit. Naopak poukázal na snahy Facebooku pokrýt svět signálem. Hovořil například o testování letounů, které mají pokrýt odlehlé oblasti planety.

Změnu udělal také Twitter

Ke změnám kolem ikony před časem přistoupila i další sociální síť Twitter, která se Facebooku začíná stále více podobat. Již v listopadu vyměnila hvězdičku za srdíčko, kterému se navíc nyní také říká „lajk“.

Twitter by měl rovněž teď někdy zavést nové řazení tweetů. Namísto chronologického řazení se budou uživateli zobrazovat podle toho, co se jim líbí. Zavedení novinky ale zatím rapidnímu růstu uživatelů nepomohlo. Podle poslední zprávy společnost Twitter registruje asi 320 milionů uživatelů, což je stejný počet jako v předchozím čtvrtletí.

Autoři: , ,