Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Favorit vrněl podle not Jikovu. Dnes tam vyrábějí i ‚továrny na továrny‘

Ekonomika

  6:00
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Karburátory a palivová čerpadla pro Škodu Favorit se vyráběly v Českých Budějovicích. Sláva karburátorů je dnes ta tam, ale slévárna v Motoru Jikov hraje stále zásadní roli. V podniku mají také specialitu: špičkovou divizi Jednoúčelové stroje, kde vymýšlí a vyrábí stroje, jež následně slouží na linkách mnoha dodavatelů pro autoprůmysl.

Vypůjčená Škoda Favorit před areálem Motor Jikov v Českých Budějovicích foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Se samotným karburátorem pro Škodu Favorit to nebylo tak jednoduché. V Motoru totiž měli vyvinutý vlastní výrobek, který měl i podle slov současných představitelů firmy splňovat požadavky. Jenže konstruktéři ve Škodovce se zejména kvůli očekávání vývoje na zahraničních trzích rozhodli pro licenční karburátory Pierburg. V Jikovu se museli přizpůsobit.

Slavný Ital měl smůlu. Design Favorita diktovaly možnosti českého výrobce světel

U karburátorů a čerpadel tam dodnes nezůstali – ostatně, karburátor jako takový je pomalu vymírající součástka. Jedním oborem, kde karburátory přetrvávají, jsou stacionární motory.

„Tam ovšem panuje velká konkurence, drtivá většina stacionárních motorů dnes používá karburátory z plastů,“ vysvětluje Radek Hrouda, garant odborného vzdělávání Motoru Jikov proč už budějovická továrna produkci karburátory nevyrábí.

Produkce kovových dílů pro automobilový průmysl ale pro Motoru Jikov zůstává zásadní částí portfolia –asi 60 procent tamní produkce. Ta se dělí půl napůl mezi osobní a nákladní vozy. Odlévají a obrábí tam například víka hlavy válců a dalších asi třicet součástí pro nákladní motory Scania, vznikají tam také hlavy válců motorů Huasqvarna.

Podívejte se, kam se po stopách Škody Favorit vypravili reportéři serveru Lidovky.cz:

Favorit 30 let

Ze zhruba 1,5 miliardy korun obratu tvoří divize tlakového lití téměř čtvrtinu. Obrábění a montáže spadající pod Motor Jikov Strojírenská představují polovinu tržeb.

U tlakových lisů na lití hliníku je zachován původní licí stroj, který firma koupila právě pro lití karburátorů do Favorita. „Většinu práce ovšem odvádí moderní zařízení. Místo lidské obsluhy se teď o manipulaci s odlitky stará robot,“ vysvětluje Hrouda, který ve firmě působí od roku 1982 a je pamětníkem počátku výroby pro Favorit.

Ukázka výrobků slévárny Motor Jikov v Českých Budějovicích
Tlakové lití hliníku v továrně Motor Jikov v Českých Budějovicích

Moderní lisy pracují i s mnohem vyššími tlaky než tehdy. Zatímco za dob Favorita byly maximem tlaky asi 450 tun, dnes je to až tisíc. Před pěti lety přidali v Motoru Jikov do portfolia oddělení nízkotlakého odlévání. Tomu odpovídá i vysoká úroveň robotizace této části výroby.

Obrábění odlitků má na starosti pobočný závod v Soběslavi, kde se dříve vyráběly šicí stroje Lada. Obráběcí stroje tam modernizují v průměru každých pět let. „Nová generace přinese vždy zvýšení produktivity asi o třicet procent,“ říká Radek Hrouda.

Továrna na továrny

Velmi zajímavou a rovněž tradiční součástí místní továrny je ovšem divize Fostron – to je zkratka slov „formy“ a „stroje“. Ta vybavuje vlastní závod nástroji pro výrobu, ale vyvíjí a prodává také nástroje pro firmy doslova z celého světa.

Její schopnosti se přitom od doby Škody Favorit výrazně vylepšily – zatímco tehdy museli v podniku kvůli karburátoru nakoupit obráběcí stroje z Itálie, dnes tam mají vlastní, a navíc je třeba právě do Itálie dodávají. Samotnou linku na karburátory si tam ale už tehdy zkonstruovali sami a dnes vymýšlí linky a jednoúčelové stroje pro všemožné aplikace.

Vytváří například některé formy pro tlakové lití hliníku nebo speciální stroj na čištění forem na střešní.

Práce nástrojárny se oproti minulosti výrazně zrychlila. V době Škody Favorit například trval vývoj a příprava jedné formy pro tlakové odlévání hliníku asi rok až dva podle složitosti výrobku, dnes stejný proces zabere jen zhruba tři až čtyři měsíce. I přes vysoký nárůst produktivity je ale nástrojárna stále spíš doplněním portfolia. Spolu s divizí Jednoúčelové stroje tvoří asi deset procent obratu firmy.

Boj o zaměstnance

I v Motoru Jikov je „vděčným“ tématem získávání pracovních sil. Situace je tam komplikovaná především proto, že v těsném sousedství sídlí podnik Bosch, který kdysi v Českých Budějovicích začínal právě spoluprací s Motorem. Postupem času se ale cesty firem rozešly. Bosch narostl do mnohem větších rozměrů a potřebuje více lidí.

Zatímco „u sousedů“ pracují téměř čtyři tisíce lidí, v Motoru Jikov mají asi 850 zaměstnanců, z toho v Českých Budějovicích asi 400. V dobách před revolucí tam přitom pracovalo až 1500 lidí. Změna ale nesouvisí jen s jinou produktivitou práce, ale i s tím, že část původních zaměstnanců nejdříve přešla do společného podniku s Boschem, který se následně osamostatnil.

S velkou konkurencí v Jikovu vypořádávají aktivně. Silná je spolupráce s tamními odbornými školami. Během školního roku projde podnikem na 150 učňů, z nichž ti nejlepší dostanou šanci se následně zapojit hned do pracovního procesu.

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...