Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Favoritům odlévali slušivá kola, továrnu však semlel osud. Teď se staví na nohy

Ekonomika

  6:00
TÝNEC NAD SÁZAVOU - V Týnci nad Sázavou odlévali pro Škodu Favorit asi polovinu produkce hlav válců a později také speciální hliníková litá kola pro akční model Silver Line. Slévárna Metaz bývala hodně veliká, dnes je velikostí i produkcí ani ne pětinová. Od roku 2015 se však blýská na lepší časy, nový majitel investuje do obnovy a produkce postupně roste.

Vypůjčená Škoda Favorit v areálu společnosti Metaz v Týnci nad Sázavou foto:  Tomáš Krist, MAFRA

V dobách před revolucí pracovalo v Metazu asi 1400 lidí a ročně odtud expedovali na třináct tisíc tun ocelových odlitků a 3500 tun hliníkových. Současná čísla jsou mnohem skromnější: oceli tu zpracují ročně asi 1800 tun a hliníku 400 tun.

Týneckou slévárnu potkal po revoluci postupný útlum, nepodařilo se jí zaujmout zahraniční investory a bez větších investic se stávala čím dál méně konkurenceschopnou.

V roce 2010 dokonce přišel konkurs a postupně zeštíhlovaný podnik prošel kompletní restrukturalizací. Z bývalých areálů už obývá jen část toho původního, zbytek budov je rozprodán. Mimo jiné došlo i k odprodeji technologie používané původně k odlévání hlav na Favorita. Firma se ale i díky investicím nového majitele, který nastoupil v roce 2014, může soustředit na nový růst.

Favorit 30 let

Zeštíhlení Metazu pomohlo k tomu, že si vybrala jasnější zaměření. Dnes tam mají slévárnu oceli a hliníku. V oddělení oceli začali letos v srpnu s rozsáhlou modernizací. Letos už přitom prošla modernizací obrobna a na příští rok tu chystají novou formovací linku a přípravnu formovacích směsí.

„Rozhodli jsme se také nabízet jen určité portfolio odlitků, zcela jsme vyřadili odlévání z šedé litiny a teď utlumujeme výrobu z litiny tvárné,“ říká Jiří Pilát, obchodní ředitel slévárny, který se do Metazu po delší přestávce vrátil v roce 2013.

V Metazu v Týnci nad Sázavou odlévali pro Škodu Favorit hlavy válců
Vypůjčená Škoda Favorit před areálem společnosti Metaz v Týnci nad Sázavou

„Na šedou a tvárnou litinu se používají trochu jiné postupy a formovací směsi, způsobuje to různé komplikace, a proto se chceme držet hlavně oceli,“ vysvětluje zúžení portfolia materiálů Pilát a dodává: „Meziročně rosteme o zhruba dvanáct až čtrnáct procent.“ Cílem je dostat se na obrat asi 500 milionů korun ročně v oblasti ocelových odlitků a nastartovat i růst v případě odlévání hliníku.

K odběratelům nadále patří automobilový průmysl, ale pro osobní vozy tam již odlitky nedělají, s výjimkou některých náhradních dílů. Doménou jsou odlitky pro komerční diesely, tedy vznětové motory do traktorů a některých nákladních vozů, odlévají tu části turbodmychadel z oceli i hliníku a k odběratelům dílů patří i výrobci autobusů.

„Komerční diesely tvoří asi polovinu našeho obratu, velkou část tvoří i výroba pro kolejová vozidla,“ nastiňuje důležitost jednotlivých odvětví Pilát. Této oblasti se tu chtějí držet už i proto, že v ní není vyvíjen tak vysoký konkurenční tlak a tlak na rychlost dodávek jako u výroby osobních aut.

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...