Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

"Férové zboží" proniká do Česka

Ekonomika

  12:37
PRAHA - Zboží se značkou Fair trade neboli Spravedlivý obchod si pomalu nachází cestu i na pulty českých prodejen. Stále více lidí tak nakupuje kávu nebo čokoládu, u nichž mají jistotu, že při jejich výrobě nebyli zneužíváni výrobci z chudých rozvojových zemí.

Káva foto: Jan Zátorský, Lidové noviny

„Objem prodaného zboží s logem Fair trade v Česku v posledních letech každoročně stoupá zhruba na dvoj- až trojnásobek,“ sdělila Šárka Špačková ze Společnosti pro Fair trade a rozvojové vzdělávání.

Přesto je ovšem podle prodejců objem prodaného „férového“ zboží v Česku poměrně malý a dosahuje pouze jednotek milionů korun za rok. Zájem ovšem nadále stoupá především s tím, jak se zvyšuje povědomí zákazníků o problému.

„V počátcích výrobky Fair trade kupovali především ekologové a zastánci zdravého a zodpovědného životního stylu, dnes je již mezi kupci stále více běžných lidí,“ domnívá se provozovatelka obchodu se zdravou výživou Alafia Kateřina Fadljevičová. Podle prodejců mají ale o toto zboží stále zájem především vzdělanější lidé. Mnozí z nich si také výrobky Fair trade kupují také proto, že velmi často nesou i označení Bio, které informuje o čistě přírodním původu surovin a jejich zpracování.

Káva, čaj, čokoláda, ale i trička
Certifikát Fair trade získají pouze výrobky nebo suroviny pocházející z rozvojových zemí od výrobců, kteří mají zaručený zisk a vyrábějí bez využití otrocké či dětské práce a chovají se šetrně k přírodě.

Tyto výrobky jsou dnes stále rozšířenější a v Česku tak rychle přibývá prodejních míst, které jej vedou. Vedle prodejen se zdravou výživou, kde je zastoupení výrobků Fair trade nejčastější, je lze nalézt i na pultech některých větších řetězců. Mezi ně patří kupříkladu britská síť Marks and Spencer, ale třeba i jihomoravský provozovatel samoobsluh Brněnka. Rozsáhlou nabídku výrobků Fair trade měl ve své nabídce také francouzský provozovatel hypermarketů Carrefour, který ale z českého trhu před několika měsíci odešel. V zahraničí ovšem toto zboží prodávají kupříkladu i Tesco nebo Hypernova.

„Nabízíme především kávy, čaje nebo čokolády s původem Fair trade, ale připravujeme také zavedení bavlněných triček nebo ponožek,“ sdělila mluvčí sítě Marks and Spencer Renata Fišerová.

Určitou překážkou masovějšího rozšíření zboží pocházejícího z férových transakcí je podle některých prodejců vyšší cena. Ta je kvůli vyšším nákladům a šetrnému zpracování výrobních surovin srovnatelná jen s dražšími značkovými výrobky a levnějším kategoriím zboží ze supermarketů nemůže konkurovat. „Naše čokolády jsou ovšem kvalitou srovnatelné například se značkovou švýcarskou čokoládou a podle toho je nutné poměřovat i cenu,“ uvedl provozovatel internetového obchodu s Fair trade zbožím Martin Kobera.

Autor: