Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Fiasko? Vyšetřovací komisi ke zvlněné dálnici hrozí konec. Rozhodne se ve středu

Ekonomika

  12:00aktualizováno  15:40
PRAHA - Ve středu se možná naposledy sejde poslanecká vyšetřovací komise, která měla zjistit, kdo může za známé zvlnění dálnice D1 (dříve D47) u Ostravy. Její předseda Jan Birke serveru Lidovky.cz řekl, že toto jednání bude pro budoucnost tohoto uskupení klíčové.

Dálnice D1 (dříve D47) u Ostravy. foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Poslední týden byl pro Birkeho neradostný. Nejprve v úterý oznámila svůj konec v komisi poslankyně Úsvitu Olga Havlová. V pátek pak šéf poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek oznámil, že hnutí nevyšle žádné náhradníky za dva poslance, kteří tuto pracovní komisi opustili už letos na jaře.

„Nebudeme nikoho navrhovat,“ řekl pro Lidovky.cz Jaroslav Faltýnek. Jako důvod označil nedůvěru v činnost komise. To byl ostatně i oficiální důvod, proč z ní v květnu odešli zákonodárci ANO Stanislav Pfléger a Bronislav Schwarz.

VLNY U OSTRAVY

  • Úsek dálnice v délce 8,5 kilometru postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele s firmou ODS-Dopravní stavby Ostrava, jíž v roce 2009 převzala Eurovia CS.
  • První reklamaci kvůli zvlnění dálnice ŘSD společnosti poslalo na jaře 2008, tedy první zimu po jejím dokončení.
  • Eurovia spolu s ŘSD v minulosti zkoumala důvody, proč se povrch komunikace vlní. Podle Eurovie byly potíže způsobené tím, že použitý materiál byl chemicky nestabilní a postupně v něm nastávaly chemické reakce.
  • ŘSD tvrdilo, že Eurovia použila jiný materiál, než byl ve smlouvě. Podle Eurovie si ale tento materiál ŘSD objednalo.
  • O věci bude nyní rozhodovat arbitrážní soud.

Poté, co byl do čela komise po více než roce zvolen právě sociální demokrat Birke, ztratili údajně víru v to, že tato poslanecká skupina vyšetří, kdo za stavební průšvih může a proč vlastně pod povrch vozovky dělníci nanesli špatné podloží.

Vyšetřovací komise může pokračovat v práci i bez nich, ale politicky příznivější by bylo, kdyby se angažoval i druhý nejsilnější koaliční partner. To se však nestane.

„Rozhodl jsem se svolat komisi na příští týden, sejdeme se pravděpodobně ve středu. Poradíme se, jak budeme pokračovat. Jsou nálady komisi zrušit i pokračovat,“ uvedl v pátek zklamaný Birke.

Pro lepší pochopení situace: poslanci ANO tvrdí, že jejich hnutí není historicky spojené s žádnými stavebními skandály. Naopak spekulují o vazbách společnosti Eurovia, s níž se stát kvůli zvlněné dálnici mezi Ostravou a Bohumínem soudí, a ČSSD.

Zvlněná dálnice u Ostravy.

Výše zmíněná poslankyně Úsvitu Havlová, která odchod z vyšetřovací komise oznámila v úterý, byla v tomto ještě otevřenější.

„Myslím si, že poslanci ANO byli také přesvědčeni, že nebude vůle něco vyšetřit. Když si vezmu, že dálnici stavěla Eurovia, kterou právně zastupuje pan Pokorný (Radek Pokorný, právník a přítel premiéra Bohuslava Sobotky – pozn. red.) nejsem přesvědčena, že ČSSD jako taková bude mít zájem na tom, aby se něco vyšetřilo,“ tvrdí poslankyně .

Celý spor nyní, po několika dílčích výrocích obecných soudů, čeká na verdikt u rozhodčího soudu.

Co komise (ne)udělala

Šéf komise Jan Birke tvrzení Havlové o propojení ČSSD a stavební firmy odmítl. „K uvedeným lžím a pomluvám paní poslankyně Havlové se vyjadřovat nechci a nebudu,“ uvedl dopravní expert sociální demokracie. Podobně se k věci staví i Radek Pokorný. „Vzhledem k tomu, že to prověřovalo Vrchní státní zastupitelství v Olomouci a nic, tak ta paní asi spíše zjistila, že jí to slávu nepřinese,“ uvedl k odchodu Havlové z poslanecké komise.

Ta kritizovala prozatimní nulové výsledky pracovní skupiny. Pravdou je, že například volba předsedy trvala více než rok. Nynější šéf komise Birke však odmítá tvrzení, že by za jeho lidmi nebyla vidět žádná práce.

„Odpracovali jsme to, tématu jsem se věnoval celé léto. Máme například roztříděné rodné listy zakázek a do konce roku bychom rádi představili závěry,“ uvedl Birke. Počítal s tím s tím, že komise v nejbližší době předvolá klíčové svědky, jako je například generální ředitel Eurovie nebo bývalý a současný šéf Ředitelství silnic a dálnic.

Nyní je však budoucnost komise krajně nejistá.

Autor: