Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Finta obchodníků: cena zboží zůstává, ale másla je míň

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Máte dojem, že některé zboží v supermarketech od nového roku nezdražilo? Tak se dobře podívejte na obal toho, co kupujete. Není totiž jisté, že za stejné peníze dostanete stejné množství jako loni.
Máslo - ilustrační foto

Máslo - ilustrační foto foto: Shutterstock

Výrobci a prodejci potravin či drogistických potřeb oprášili starou fintu: aby nemuseli kvůli vyšší DPH od začátku roku zvedat ceny, ubrali na váze či objemu.  Jinými slovy: cena sice zůstává, ale vy i tak zaplatíte víc.

ČTĚTE TAKÉ:

Za stejné peníze jako loni lidé třeba dostanou místo 190 gramů smetany Yoplait jen 180 gramů, o deset gramů lehčí jsou i brambůrky Bohemia Chips Maxi a o 50 mililitrů je odlehčená i sójová omáčka od firmy Heinz.

Starý marketingový trik

Na menší balení zboží si pak musí zvykat i ti, kdo dosud kupovali 500gramové balení Babiččiných nudlí či fleků. Teď se budou muset smířit jen s 330gramovým balíčkem tohoto výrobku. „Je to starý marketingový trik ve všech oblastech, ať už jde o potraviny, nebo nepotravinářské zboží,“ říká k tomu Miroslav Kubec, prezident Asociace kuchařů a cukrářů České republiky.

A důvod takového zeštíhlování? Tím je snaha prodejců zamaskovat zdražování po zvýšení daně z přidané hodnoty o jeden procentní bod, k němuž došlo na začátku letošního roku.  České domácnosti kvůli rostoucím nákladům letos čeká boj o každou korunu, a spotřebitelé tak budou na cenu zboží velmi hákliví.

Kdo z obchodníků prodává dráž, riskuje, že o velké množství zákazníků přijde.
Právě proto se výrobci snaží nenápadně pokrýt zdražení. „Výrobci stejně jako obchodníci tak hledají způsoby, jak zákazníkům vyjít vstříc při jejich volání po co nejnižších cenách při zachování kvality výrobku. Změna balení je jednou z možností,“ říká k tomu mluvčí obchodního řetězce Tesco Jan W. Dvořák.

Lidé to tak chtějí, tvrdí někteří výrobci Výrobci vesměs tvrdí, že spotřebitelé si menší balení výrobků sami žádají.  Že jde o tlak na cenu, přiznává málokdo z nich. „K této změně (balení) nás vedly dva důvody: zákazníci jsou ochotni investovat do nákupu menší jednorázové částky a cena za jedno balení by neměla přesáhnout určitou obecně akceptovatelnou hranici. Zároveň jsme využili tuto příležitost k významné kvalitativní změně,“ říká zcela výjimečně Daniel Jírovec z firmy Druid CZ, která vyrábí zmiňované těstoviny Babiččiny nudle.

Na nová balení si musí zvykat i milovníci sladkostí. Obaly čokolád a různých cukrovinek totiž obsahují čím dál více vzduchu než sladké hmoty. Příkladem mohou být dříve 50gramové Tatranky Opavia, které o tři gramy „zhubly“. Dále třeba tyčinky Mars a Snickers, XXL 3bit nebo Milky Way.

Výrobci zmenšování popírají

Paradoxní je, že výrobci zmenšování balení vesměs popírají, popřípadě tvrdí, že zboží je méně „pro dobro zákazníka“. „Příčin případných změn v gramáži, pokud k nim dochází, může být řada, například vydávání limitovaných edicí v nových příchutích či formátech, v některých případech i očekávání spotřebitelů na jasnější definici porcí s ohledem na snahu lépe kontrolovat příjem kalorií z jedné porce,“ říká Martin Walter, manažer ze společnosti Nestlé v ČR.

Jiní vysvětlují zmenšení objemu stěhováním. „U dochucovacích omáček Heinz Soya, Worchester či Pimento jsme objem skutečně snižovali. Důvodem byl přesun výroby do jiné fabriky,“ tvrdí manažerka značky Heinz Šárka Dostálová.  Další výrobci zase argumentují tím, že si menší balení žádají zákazníci, neboť by to velké stejně nesnědli. Například u tvarohových dezertů Madeta fitness se zmenšil objem z 220 gramů na 135. „Větší balení totiž bylo pro cílovou skupinu příliš objemné - žena zkrátka nesní najednou skoro čtvrt kilogramu tvarohu, tvrdí Jan Teplý, ředitel obchodu, marketingu a nákupu výrobce mléčných výrobků Madeta, a dodává, že o cenu v tomto případě nejde.

Podle průzkumu agentury ppm factum z loňského prosince je hmotnost balení sladkostí od různých výrobců v průměru o 7 procent nižší než před pěti lety. Největší „zeštíhlování“ přišlo po roce 2009, kdy větší cenová citlivost domácností přinutila výrobce sáhnout po balíčku obchodních úsporných opatření. Ten nesměl počítat se zvýšenímcen, ale zároveň musel zastavit propad ziskovosti výrobků pro výrobce i řetězce. Jedním z těchto opatření bylo právě snižování hmotnosti výrobků bez zásadní změny podstaty výrobku.
Na hotely a restaurace ale tento trik dodavatelé nezkoušejí, obávají se totiž, že by o takto významné odběratele přišli.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!