Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Firma garantovala odvoz české nafty z Německa. FAU nyní míří do úpadku

Ekonomika

  6:00
OSTRAVA/KRAILLING - Zatímco se v Německu plní už čtvrtý vlak skoro dva roky zadržovanou českou naftou, v ústraní se dějí zajímavé věci. Opavská firma FAU, která měla roli garanta složitého odvozu paliva, se podle zjištění serveru Lidovky.cz poslala do úpadkového řízení kvůli stamilionovým nedoplatkům na daních.

Premiér Bohuslav Sobotka vítá první vlak s českou naftou, který 14. října dorazil do Třemošné u Plzně.. foto: Ladislav Němec, MAFRA

Jde o společnost, která se na trhu s pohonnými hmotami pohybuje více než dvacet let. Podle informací v Insolvenčním rejstříku podala 11. října návrh na insolvenci. Finanční správa a celníci po ní žádají zhruba 850 milionů, což je i důvodem dobrovolné cesty do insolvence. FAU je nyní ve fázi „před rozhodnutím o úpadku“.

Firmě FAU patří daňový sklad v Přerově a ve známé kauze Viktoriagruppe – spojené s uvíznutím nafty z českých nouzových rezerv v Bavorsku – hrála nenápadnou, ale důležitou roli.

Čí je nafta za miliardu, která přijíždí z Bavorska? Ve vzduchu visí žaloba na Česko

Někdejší jednatel firmy FAU Vojtěch Csabi seděl u klíčových jednání o prodeji skladu v Kraillingu, v němž bylo necelých 80 milionů litrů státní nafty uloženo. Areál patřil zkrachovalé společnosti Viktoriaguppe, která pro Česko ochraňovala část nouzových rezerv.

Až s novým majitelem bavorských skladů, firmou Krailling Oils Development přišla dohoda s konkursním správcem Viktoriagruppe o návratu nafty za 1,2 miliardy korun do Česka. A právě tehdy měla FAU prodat své zkušenosti: zaštítit odvoz po odborné stránce. Zároveň byla ve smlouvě podle německého práva zanesena jako takzvaný dodatečný garant.

Nabízí se tedy logická otázka, zda může její insolvence ovlivnit převoz paliva, který začal v polovině října. Nyní se v Kraillingu plní čtvrtý cisternový vlak z celkových zhruba sedmdesáti. „Současná situace společnosti FAU nemá vliv na plnění dohodnutých závazků,“ řekl pro Lidovky.cz šéf Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr.

Premiér Bohuslav Sobotka při odplombování první cisterny s naftou, která se vrátila do Česka.

Podle něj měla opavská firma poskytovat technickou a logistickou podporu. „Převzala roli dodatečného garanta za splnění závazku vyskladnění. Při zprovozňování skladu bylo potřeba pracovníky se zkušeností s vyskladňováním, kteří umí zařízení obsluhovat a mají na to patřičné zkoušky,“ dodává Švagr, jehož organizace spravuje zásoby Česka pro krizové situace, jako jsou živelní katastrofy či válečné konflikty.

Jednou z důležitých součástí hmotných rezerv jsou právě pohonné hmoty. Část z nich od roku 2010 ochraňovala v Německu již zmíněná Viktoriagruppe, která se v posledních letech dostala kvůli daním do tíživé finanční situace. Potkal ji tak velmi podobný osud jako nyní společnost FAU – obě firmy si stěžovaly na příliš tvrdý postup státu při vymáhání daňových nedoplatků a obě na sebe podaly insolvenční návrhy.

S PITREM V ZÁDECH?

  • Od počátku se spekuluje, že za novým majitelem bavorského skladu (Krailling Oils Development) stojí v minulosti odsouzený podnikatel Tomáš Pitr.
  • Právní zástupkyně KOD Kateřina Radostová před časem pro LN uvedla, že majoritním vlastníkem jí zastupované společnosti je německá firma Projektentwicklung, ovládaná zčásti německým a zčásti českým kapitálem.
  • K vlastnickému podílu Pitra se odmítla vyjádřit.

Obavy o narušení složitého převozu, který zřejmě potrvá až do jara příštího roku, podobně jako správci rezerv odmítá také zástupkyně nového majitele palivových nádrží, společnosti Krailling Oils Development.

„Společnost FAU nemá na odvoz nafty žádný vliv. Možné propojení bylo pouze díky osobě pana Csabiho, který působil jako hlavní poradce ohledně technologických otázek před samotným započetím procesu vyskladnění,“ vysvětluje advokátka Kateřina Radostová.

Pravdou ale je, že Vojtěch Csabi ve firmě nového majitele areálu donedávna plnil důležitou úlohu. Zhruba do poloviny října byl jejím výkonným ředitelem.

Po společnosti FAU žádá Finanční správa a celníci zaplacení přibližně 850 milionů na daních. Do problémů ji dostala společnost Verami a její dluhy na DPH a spotřební dani. Firma FAU byla jejím ručitelem.

Čerstvě stočená nafta z cisterny, která dorazila z Německa.
Premiér Bohuslav Sobotka při odplombování cisterny.

„Na základě provedených analýz můžeme shrnout, že pokud by společnost FAU musela tento závazek uhradit, bylo by to pro její činnost likvidační, tj. nebyla by schopna dále pokračovat v podnikatelské činnosti,“ píše se mimo jiné v insolvenčním návrhu z 11. října podaném ke Krajskému soudu v Ostravě.

Lidovky.cz požádaly o vyjádření bývalého dlouholetého jednatele FAU Vojtěcha Csabiho (podle údajů v Obchodním rejstříku už je pouze členem představenstva – pozn. red.), na otázky však nereagoval. Právní kancelář, která firmu v řízení zastupuje, odpověděla, že vyjádření k věci pošle příští týden.

FAKTA O KAUZE

  • Viktoriagruppe pro Správu státních hmotných rezerv (SSHR) od roku 2004 zajišťovala skladování a obměnu části nafty, kterou musí mít Česko k dispozici pro krizové situace.
  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu. Uložila tam zhruba 80 milionů litrů v hodnotě 1,2 miliardy korun.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim v roce 2014 odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Firma se v prosinci roku 2014 sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Největším věřitelem Viktoriagruppe je Česko. Nárokuje si nejen naftu ale i zhruba 600 milionů korun za nezaplacené daně a další poplatky.
  • V únoru 2016 povolil správce odvoz české nafty. Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
  • V červenci téhož roku koupila německý sklad firma Krailling Oils Development. Součástí dohody bylo i vyskladnění české nafty.
  • Do Česka ji přiveze zhruba 70 vlaků, jezdit by měly asi dvakrát týdně. Cena transportu, který zajišťují státní společnosti Čepro a ČD Cargo, nemá překročit částku 60 milionů korun.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!