Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Firmy utrácí za dárky miliony

Ekonomika

  7:41
PRAHA - České rodiny utrácejí každoročně za vánoční zboží tisíce korun. Nezahálejí ovšem ani firmy. Alespoň drobné pozornosti věnuje obchodním partnerům velká většina českých společností.

„Svátky a konec roku jsou ideálním obdobím k poděkování za práci během celého roku. Jak zaměstnancům, tak obchodním partnerům. Vánoční dárky proto samozřejmě dáváme,“ sdělil mluvčí cestovní kanceláře Fischer Dan Plovajko.

Trh s firemními dárky tak v Česku dosahuje stamilionových částek. Podle odhadu Zdeňka Trpělky, obchodního ředitele společnosti Reda, která je největším dodavatelem reklamních předmětů v Česku, se za tyto dárky o Vánocích utratí až 250 milionů korun.

Charakter jednotlivých dárků se ovšem výrazně liší podle velikosti a rozpočtu jednotlivých firem, ale i podle jejich předmětu podnikání. Řada firem má mezi nakoupenými pozornostmi kalendáře nebo kapesní diáře. Jiní, jako například dodavatel informačních systémů SAP, sází na lahve kvalitního zahraničního vína.

Do módy se ale dostávají také pozornosti, které budou obdarovaným připomínat činnost firmy.

Elektrárenská společnost ČEZ tak má mezi svými dárky také elektrickou prodlužovací šňůru. Vodafone zase využívá mimořádně úspěšné marketingové kampaně z posledních týdnů a některé partnery obdarovává plyšovými falešnými soby z televizních reklam. Poštovní spořitelna pro změnu uspořádala pro své významné klienty golfový turnaj, na který je dovezla vlakem taženým lokomotivou ve firemních barvách.

Mezi méně tradiční dárky tak patří například obrazová kniha o umění, kterou děkovala některým partnerům za spolupráci firma Provident financial, nebo dárkový koš luxusních lahůdek včetně belgických cukrovinek a francouzské paštiky z husích jater, který dostali zákazníci jedné investiční firmy. Originální byla také česká pobočka lídra trhu s počítačovým softwarem, firmy Microsoft, která některým spolupracovníkům poslala živý vánoční stromeček i se stojánkem.

Oproti minulosti stoupá jak pestrost firemních dárků, tak i jejich cena. „Souvisí to s tím, že se firmámě více daří,“ domnívá se Zdeněk Trpělka z firmy Reda. Podle něj tak v poslední době stoupá zájem především o dárkové zboží pocházející od vyhlášených značek.

Autoři: