Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Fischer vyhrál spor o své jméno

Ekonomika

  17:14
PRAHA - Cestovní kancelář FISCHER zřejmě bude muset změnit název. Městský soud vyhověl žalobě Václava Fischera, který žádal, aby firma neměla v názvu jeho jméno. Rozsudek je nepravomocný, firma je připravena se odvolat.

Cestovní kancelář Fischer by měla změnit jméno foto: Lidové noviny

"Proti rozsudku se samozřejmě odvoláme. Dnešní rozhodnutí soudu tedy vůbec nic nemění na současné praxi," uvedl Plovajko. Podle něj Cestovní kancelář Fischer používá ochrannou známku Cestovní kancelář FISCHER, která je jejím majetkem a kterou nelze zpochybnit.

Spor se údajně vede pouze o název společnosti zapsaný v obchodním rejstříku a nikoliv o značku, pod kterou firma působí na trhu. Jako příklad řešení v případě prohry mluvčí s nadsázkou uvedl, že by se firma mohla přejmenovat na Plovajko a.s. a přitom dále vydávat katalogy pod hlavičkou CK Fischer.

Podle odborníka na reklamu by pro cestovní kancelář bylo skutečným
problémem, pokud by nesměla používat zavedenou značku. Značka je totiž
jednou z nejcennějších věcí, kterou firma může vlastnit. Její cena je
otázkou; na kolik si firma jméno Fischer cení, Plovajko neuvedl. "Obecně platí, že hodnota značky dnes představuje okolo 50 procent hodnoty
firmy. V případě pana Fischera jsem přesvědčen, že je to minimálně 50
procent," řekl bývalý šéf Asociace komunikačních agentur, který nyní
působí na Vysoké škole ekonomické, Jiří Mikeš.

Pokud by CK nemohla vůbec používat značku Fischer, znamenalo by to pro ni, že by musela na trhu vystupovat pod novým a zákazníkům neznámým jménem. Musela by tak podle Mikeše investovat nemalé peníze do reklamní kampaně, aby opět do povědomí klientů pod novým jménem vstoupila. "Když vám shoří fabrika, za rok postavíte novou - ale jméno budujete léta," podotkl Mikeš.

Naopak mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura soudí, že cestovní kancelář by i případnou změnu jména přežila bez větších problémů. Cestovní kancelář je podle Okamury v podstatě virtuální firma bez většího majetku a největší hodnotou je databáze klientů.
CK Fischer, která má přes 100.000 klientů ročně, má podle Okamury jednu z největších databází v ČR. "Oni by dokázali velice rychle o změně jména
informovat, třeba mailingem," řekl Okamura.

Zakladatel cestovní kanceláře Václav Fischer firmu před několika lety
prodal podnikateli Karlu Komárkovi, s nímž se později rozešel ve zlém.
Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...