23. října 2014 15:15 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nádraží schválené za hodinu. Vídeňský ‚hlavák‘ zkrátí Čechům cestování

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Pro Wien Hauptbahnhof jsou typické prohnuté ocelové střechy. Stavba začala už v... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pro Wien Hauptbahnhof jsou typické prohnuté ocelové střechy. Stavba začala už v... | foto: Michal Pavec

VÍDEŇ Vídeňáci si druhý týden zvykají na nové supermoderní nádraží. Wien Hauptbahnhof změní cestování nejen jim, ale i lidem z okolních evropských států, kteří se budou na železniční uzel sjíždět. Cestujícím z Prahy či Brna zkrátí nová stanice cestování o desítky minut.

Schválení nového nádraží Wien Hauptbahnhof zvládly rakouské drážní úřady 9. října během hodiny. O den později už k jeho nástupištím přijely první vlaky.

„Všechno jsme měli připravené. Ale ani u nás to nebývá tak rychlé,“ líčí jeden z šéfů projektu přestavby Vinzenz Friedel Kroner.

Vídeňané přišli o jižní a východní nádraží, na pozemcích po nich během osmi let vyrostla nová centrální stanice, která (nejen) v rakouské metropoli výrazně zjednoduší cestování.

PSALI JSME:

Třeba pro Čechy, kteří do Vídně cestují z Prahy, zkrátí nádraží čas jízdy o půl hodiny na čtyři hodiny a deset minut. Dosud linka vedoucí přes Brno a Břeclav končila na nádraží Meidling.

Rakouské dráhy do projektu investovaly miliardu eur. Další čtyři miliardy pak vložili soukromí investoři do nákupu pozemků, které nezabralo nádraží. V plném provozu bude stanice v roce 2015.

Do Vídně bude vozit cestující celkem sedm souprav Railjet. Cesta bude trvat čtyři hodiny a deset minut. Na snímku jedna ze čtyř strojvůdkyň Českých drah Markéta Buzková.
Aby bylo možné vidět nové vídeňské hlavní nádraží shora, postavili Rakouské dráhy vyhlídkovou věž Bahnorama. Ke konci roku však musí stavba zmizet, kvůli částečné dřevěné konstrukci. To předpisy v hlavním rakouském městě neumožňují.
Pro Wien Hauptbahnhof jsou typické prohnuté ocelové střechy. Stavba začala už v roce 2006, nové nádraží nahradilo dvě jiné stanice, které z mapy Vídně zmizely.
Pozemky po zbořeném jižním a východním nádraží působí v blízkosti moderního nádraží trochu nepatřičně. Ne však na dlouho. Soukromí investoři do ploch investovali čtyři miliardy eur, očekává se masivní výstavba bytů, kanceláří, ale vyroste i škola či školka.
  • 3Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky