Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Golf zakázán. Čínská propaganda má oficiální smajlíky pro sociální sítě

Ekonomika

  20:30
PEKING/PRAHA - Propaganda čínské komunistické strany hledá způsoby, jak oslovit mladé, a proniká tak i do internetové komunikace. Ústřední komise pro inspekci disciplíny (CCDI) proto v neděli dokonce představila sadu 16 pohyblivých obrázků (gifů) pro aplikaci WeChat.

Čínské propagandistické obrázky pro sociální sítě. foto: CCDI

„Samolepky“ od CCDI, o kterých informoval server Quartz, jsou součástí kampaně proti korupci, kterou vede prezident Si Ťin-pching. Sada 16 obrázků stojí na sloganech vycházejících z „osmibodové regulace“. Tento dokument z roku 2012 popisuje, jak se mají členové politbyra chovat. Vybízí je například k potlačení extravagance či snížení počtu byrokratických návštěv.

CCDI na to jde se svými obrázky na přímo. Jeden například ukazuje nápis „zakázáno“ přes golfovou hůl, čímž naráží na fakt, že čínští úředníci mají tento sport prakticky zakázaný. Další obrázek pak ukazuje slovo „privilegium“, které rozdrtí pěst.

Podle Quartzu se ale samolepky nesetkaly s pochopením uživatelů. Prvním problémem je, že si nelze představit příliš mnoho momentů, kdy podobné obrázky použít v běžné konverzaci. Uživatelé si zároveň stěžují na to, že jsou obrázky ošklivé a kvalitou neodpovídají tomu, na co jsou ze sociálních sítí zvyklí.

Obrázky jsou určené pro WeChat, což je komunikační služba od čínské společnosti Tencent, která má kolem miliardy aktivních uživatelů.

Čína se snaží zaujmout mladé už delší dobu. Quartz připomíná například komunistický komiks nebo rapový song. Strana si zároveň hlídá, v jakých aplikacích si uživatelé budou psát. V zemi je tak zakázaný Facebook i jeho komunikační aplikace Messenger a WhatsApp i další sítě jako Twitter či Snapchat. Kontrole čelí i videohry. Nedávno například narazila nejúspěšnější hra letošního roku PlayerUnknown’s Battlegrounds, která se podle regulátora neshoduje s komunistickou morálkou.

Autor: