Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Google umožní listovat zprávami na webu jako tištěným časopisem

Média

  12:11
PRAHA - Podobně jako stránky tištěných časopisů budou zobrazeny webové zprávy. Nabídne to nová služba amerického gigantu Google.

Služba Fast Flip, novinka v rámci agregátoru Google News foto: Google

Prohlížení celosvětového přehledu zpráv na Googlu má být rychlejší a pohodlnější. Slibuje to nová služba Fast Flip, kterou včera americká internetová společnost představila jako zatím zkušební vylepšení svého agregátoru Google News.

Ten automaticky po světě monitoruje zhruba 25 tisíc internetových zpravodajských zdrojů a kompiluje je v hierarchizovaný přehled zpráv, které zobrazuje ve formě titulků, prvních několika odstavců a odkazu na původní zdroj, konkrétní zpravodajský server.

"Stránky bohaté na multimediální prvky nahrávají spousty souborů a jejich načtení i přes vysokorychlostní připojení může trvat až deset vteřin," upozorňuje ale Google. Službou Fast Flip chce prodlevy odstranit.

Udělá to tak, že nově bude víc cizího obsahu ukazovat už na svých stránkách. Přehled zpráv či výsledek konkrétního uživatelského dotazu tak Google na své straně zobrazí jako tzv. screenshot (otisk obrazovky) čili náhled úvodní části materiálu. "Hlavním rozdílem je rychlost," vysvětluje Josh Cohen, produktový manažer Google News, co by měla inovace přinést nového.

Slibuje, že služba nabídne "přirozenou navigaci jako v časopisech", tedy že nalezenými zprávami budou moci uživatelé listovat podobně jako v tištěném magazínu. Náhledy internetových stránek tak budou na obrazovce vypadat v podstatě jako stránky časopisu.

Jednotlivé materiály, textové i obrazové, se přitom budou na stránkách Googlu shlukovat podle tematické příbuznosti, vybrat si třeba půjde, jaký "časopis" si "prohlédnout" či od jakého vydavatele.
Aplikace umožní také obsah přes internet sdílet s přáteli.

Bude přístupná nejen z počítače, ale také ve verzi uzpůsobené speciálně pro Google propagovanou mobilní platformu Android i pro iPhone konkurenční společnosti Apple.

Začíná s desítkami vydavatelů

Obchodní model nové aplikace je postaven na zobrazování kontextové reklamy vedle výsledků vyhledávání. O výnosy se pak bude Google dělit s vydavateli, kteří původní obsah produkují.
"Vydavatelům to dává možnost přilákat ke svému obsahu další čtenáře," tvrdí zástupci Googlu.

Zatím přesvědčili několik desítek předních amerických vydavatelů. V nabídce Fast Flip tak podle manažera Joshe Cohena zpočátku bude čtyřicet až padesát titulů, a to jak zavedených novin a časopisů jako New York Times, Washington Post, Newsweek či Elle, tak neziskové organizace jako ProPublica, jež je zaměřená na investigativní žurnalistiku ve veřejném zájmu.

Služba se zatím soustředí na vydavatele v USA. "Uvidíme, jak bude fungovat," nechtěl zatím Cohen říci, kdy by se Fast Flip dostal do Evropy včetně Česka, kde má Google také lokální zastoupení.

Mikroplatby možná příští rok

Služba Fast Flip, zpřístupněná zatím v testovacím režimu, přichází krátce poté, co Google v komunikaci s americkou novinovou asociací nabídl příští rok zavést mikroplatby za jednotlivé články na internetu a nabídnout systém k užívání právě majitelům médií.

Ti by tak mohli řešit problémy způsobené nástupem internetu, kde své materiály vystavují zdarma, přičemž z reklamy se jim nevrací dost prostředků.

Google by model plateb za zprávy rozjel v rámci svého existujícího platebního systému Checkout.

"Oba jsou to příklady, jak pracujeme s vydavateli na nových způsobech, jak jim pomoci dostat z jejich obsahu na internetu to nejlepší, od viditelnosti a návštěvnosti po zpeněžení a zapojení uživatelů," uvedl na dotaz LN Josh Cohen z Google.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...