Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Gypsy brewing – létající pivovary rozšiřují Čechům pivní obzory

USA

  8:00
PRAHA - V zahraničí, zejména ve Spojených státech nebo v Dánsku, mají svou tradici. V Česku jsou takzvané létající pivovary nedávnou novinkou. Jejich počet postupně roste, i když ve srovnání prodaného množství se nemohou měřit s velkými producenty, a dokonce ani malými minipivovary.
Tmavé pivo - ilustrační foto.

Tmavé pivo - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Přesto poptávka po pivech, jako jsou třeba pražský Nomád, Prager Laffe, žatecký Falkon nebo značky ze série Holy Farm z Petrova na Hodonínsku, neustále roste. K mání jsou nejen klasické české ležáky, ale hlavně různá piva speciální, nakuřovaná, anglosaské „ejly“ (Ale) nebo uvařená s využitím netradičních surovin.

Majitel receptury a značky v podstatě zajišťuje jen distribuci. Pivo si podle svého patentu a pod svým dohledem nechává vařit ve vybraných většinou mini nebo malých průmyslových pivovarech. Ve světě jsou tyto létající pivovary označována jako gypsy brewery (ve významu kočovné) nebo contract brewing.

Klikněte pro zvětšení

„Je to příležitost, jak vyzkoušet, které pivní styly se u zákazníků chytí, a přitom neriskujete případnou ztrátu z velké produkce, pokud zájem dobře neodhadnete,“ říká na adresu zřejmě prvního českého létajícího pivovaru Nomád jeho majitel Jan Kočka.

Značku Nomád si nechává vařit třeba v Břevnovském klášterním pivovaru v Praze nebo v Pivovaru Bobr v Zadní Třebani. Teď ale chystá spolupráci i s pivovary v Belgii a na Slovensku.

Létající pivovary prodají za rok řádově stovky hektolitrů piv, což je sotva viditelný zlomek celkové pivní produkce, která v Česku dosahuje zhruba 18 milionů hektolitrů. Nabídkou konkurují nejvíc restauračním minipivovarům, jejichž počet v posledních letech také nevídaně roste. Existuje jich už na 230 a dalších 40 až 50 do konce roku zahájí provoz.

„Létající pivovary mohou být pestrostí nabídky zajímavých značek a pivních stylů přínosem pro český trh. Jejich růst je však omezený kapacitou pivovarů, které pro ně vaří. V zimě jsou minipivovary vytížené méně, ale v sezoně mají jejich odběratelé situaci horší,“ komentuje situaci Radovan Koudelka z Českomoravského svazu minipivovarů.

ČTĚTE TAKÉ:

Někteří prodejci na zakázku vyráběných piv rovnou připouštějí, že létající pivovar je pro ně předstupínek ke stavbě skutečného pivovaru. „Samozřejmě že to je můj sen. Ale zatím nám chybí dostatek finančních prostředků,“ říká Rudolf Lach z létajícího pivovaru Prager Laffe, profesí sládek z pražského minipivovaru U medvídků.

I bez pivovaru však mají „kočovní“ prodejci u určité (a stále početnější) skupiny zákazníků odbyt zajištěný. „Nenabízím do supernebo hypermarketů, spíš jen specializovaných obchodů, hospod a pivoték. I tak ale prodej těchto piv hodně roste. Tenhle byznys s vlastními značkami nám už přináší víc než provoz naší vlastní pivotéky, kde prodáváme i piva dalších výrobců,“ komentuje situaci Michal Staněk, provozovatel pivotéky Pod ořechem na Hodonínsku a majitel létající pivní řady Holy Farm. Její piva mu vaří například pivovar Vyškov nebo brněnský minipivovar Lucky Bastard.

Autoři: