26. listopadu 2007 8:06 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Hit Vánoc: dárkové šeky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Dárek jako zabalená poukázka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dárek jako zabalená poukázka. | foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

PRAHA Místo objemných krabic se pod vánočními stromky v českých domácnostech stále častěji objevují obálky s dárkovými certifikáty. Mezi nejpopulárnější patří poukázky na zájezdy.

Podle průzkumu společnosti Mag Consulting si Češi letos o Vánocích rozdají zájezdy za téměř 1,5 miliardy korun, což je o polovinu více než loni. „Sledujeme stoupající tendenci, především u velkých cestovních kanceláří poptávka po těchto poukazech roste,“ řekl LN Jaromír Beránek z Mag Consulting.

U většiny cestovních kanceláří si zákazník může sám vybrat hodnotu vánočního šeku a připojit osobní text pro obdarovaného. „O dárkové šeky je rostoucí zájem a je pravdou, že v posledních letech se tento produkt stává vánočním zbožím,“ řekl šéf marketingu Exim Tours Stanislav Zíma.

Během celého roku prodává poukázky i cestovní kancelář Čedok. Největší zájem o ně je jednoznačně o Vánocích. „Zájem meziročně vzrostl o 100 procent,“ uvedl marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. Nejčastěji se podle něj prodávají poukázky v hodnotě od 500 do 5000 korun. „Setkáváme se však i s požadavkem na poukázky v hodnotě stovek tisíc,“ dodal.

Vedle jednotlivců, kteří chtějí zájezdem potěšit své blízké, kupují vánoční šeky na dovolené i společnosti. „Mezi firmami je o dárkové poukázky velký zájem,“ tvrdí Jan Herget z CK Nev-Dama. Většinou je věnují svým nejvýznamnějším zákazníkům nebo zaměstnancům jako benefit. Kromě zájezdů darují lidé stále častěji poukazy na různé zážitkové aktivity, ať už se jedná o adrenalinové sporty, jako seskok padákem, nebo třeba thajskou masáž.

Nejčastější dárek: elektronika
Pomyslné listině Ježíškovi však s náskokem před zájezdy vévodí elektronika, knihy, parfémy a kosmetika. Hitem dárků pro děti jsou moderní elektronické hračky, ale i klasické stavebnice, stolní hry či autíčka. Podle studie poradenské společnosti Deloitte si lidé stále častěji k Vánocům přejí také hotovost, ovšem málokdo ji nakonec daruje.

Z letošních Vánoc se budou radovat i obchodníci, očekávají totiž rekordní zisky. Vyšší tržby budou mít také internetové obchody. Vánoční dárky nakoupí elektronickou cestou 38 procent českých uživatelů internetu, jak se uvádí ve zprávě společnosti Deloitte.

Češi za dárky letos v průměru utratí 306 eur, což je víc než třeba v Německu. V posledním čtvrtletí loňského roku činily maloobchodní tržby podle odhadů ekonomů 250 miliard korun.

Pavla Francová




Najdete na Lidovky.cz