Časovým středobodem oprav hlavních tahů bude jako vždy léto, kdy se práce navíc nepříjemně potkají s přeplněnými auty mířícími na dovolené. Letos se bude opravovat prakticky na všech klíčových dopravních tepnách v Česku.
Server Lidovky.cz přináší seznam kritických míst na českých dálnicích i s předpokládanými termíny dokončení. Na výše zmíněné dálnici D5 byla omezení – zahájená už na konci dubna - tak citelná, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přikročilo k alespoň částečnému zmírnění dopadu na cestování v oblasti Cerhovic. Od neděle 15. května zkrátilo uzavírku mezi kilometry 37 a 50 o 3,5 kilometru v obou směrech, kde se nyní jezdí v režimu jeden plus jeden pruh.
„V případě velkých oprav, které komplikují dopravu, se vždy snažíme přimět zhotovitele ke zkrácení či urychlení rekonstrukce. V tomto případě se to díky vstřícnosti firem Strabag a Berger Bohemia podařilo,“ oddychl si alespoň trochu šéf ŘSD Jan Kroupa.
To však nic nemění na tom, že jarní a letní cestování po D5 bude pro řidiče v dopravní špičce peklo. Ke třem velkým opravám se tam připojily i výměny svodidel na bezpečnější typ, placené z evropských peněz. Tyto práce jsou v plánu na prvních 28 kilometrech dálnice ve směru od Prahy.
LETNÍ OPRAVY NA D1Modernizace D1
Dokončení: 11/2016
Dokončení: 11/2017
Dokončení:11/2017
Dokončení: 7/2017
Dokončení:11/2016
Zahájení realizace: 8/2016 Mimo modernizaci D1 Brno – Vyškov
Dokončení: 9/2016
Dokončení: 10/2016 |
Výjimečnou kapitolou je už tradičně brněnská D1, která se v posledních dvou letech mění z tankodromu v normální dálnici. Letos v létě reálně hrozí, že se na ní bude opravovat hned šest úseků naráz.
K současným pěti omezením, která už sama o sobě stačí k tvorbě kolon, by měla v srpnu přibýt oprava sedm kilometrů dlouhého úseku mezi Jihlavou a Velkým Beranovem.
„O tomto stavu víme a dosti se ho obáváme. Jedná se o nejvytíženější dálnici v Česku. Tento stav uzavírek odnese řidič a v horším případě i malé děti vezoucí se na dovolenou k moři, na tábory nebo k blízkým. A to nemluvím o tranzitní dopravě,“ hrozil se před časem Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu.
Cestu po D1 si vybírá řada řidičů, kteří vozí posádky svých aut na dovolenou do Chorvatska. Vyhýbají se tak přímější trase přes jih Čech a placení za rakouské tunely. Navíc letos bude v Chorvatsku – kvůli uprchlické krizi i obavám lidí z teroristických útoků v jiných zemích – zřejmě pořádně těsno, což se projeví i na příjezdových silnicích.
Podceňovat nelze ani situaci jinde v Česku. Třeba na dálnici D2 vedoucí z Brna přes Břeclav do Bratislavy naplánovali silničáři letos čtyři opravy za více než 90 milionů korun. V letních měsících jsou na programu dvě omezení.
Pokuta za průšvih na D1 jen 10 tisíc. Je to málo, přiznal ministr Ťok |
Nejvíce nepříjemností přivodí řidičům zřejmě tříkilometrový úsek začínající hned u Brna, kde se bude za snížené rychlosti pracovat do července. Mezi kilometry 11,9 a 18,4 budou stavbaři aktivní až do září. Letošní práce na D2, jejíž česká část měří 60 kilometrů, jsou součástí akce zahájené před třemi roky.
„Od té doby se podařilo dokončit jízdní pás směrem do Bratislavy. Po letošku má zbýt pouze sedm kilometrů. Směrem do Brna by měla být hotova polovina celkové délky,“ shrnul mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Paramo i D4
Ucpaná může být i tradičně hodně vytížená dálnice D4, která přivádí auta do Prahy směrem od Příbrami, Strakonic či přehrad vltavské kaskády.
LÉTO NA DÁLNICÍCH D2, D4 a D5dálnice D2
Dokončení: 7/2016
Dokončení: 9/2016 dálnice D4
Dokončení: 10. 7. 2016
Dokončení: 31. 7. 2016 dálnice D5
Dokončení: 7/2016
Dokončení: 10/2016
Dokončení: 10/2016 |
Omezení tam jsou hlavně kvůli výměnám svodidel či opravě zpevněných krajnic. Problematické můžou být například práce na sjezdech Voznice (24. kilometr) či Dobříš jih (32. kilometr).
Kromě dálnic ale dopravní experti varují také před dalšími místy, kde se můžou řidiči zdržet.
„Mimo ‚populární‘ D1 upozorňujeme při cestách na dovolenou na úzké hrdlo v Pardubicích u Parama. Výstavba mostu tam silně komplikuje dopravu a tvoří se kolony. Stejně tak bude do konce července problematický hlavní tah u Kutné hory na silnici č. 2 (Suchdol), kde je omezení při opravě vozovky a jezdí se jedním pruhem,“ varoval Robert Vacek, projektový manažer silničního provozu Autoklubu ČR
Problém je podle něj také u středočeských Říčan, kde probíhá oprava mostu ve směru na Mukařov a auta musí jet po provizorní komunikaci, kde provoz komplikují nákladní vozy a v dopravních špičkách dochází ke kolonám.