Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Hotely okrádají afričtí podvodníci. Využívají českou neznalost kreditek

Ekonomika

  11:30
PRAHA - Hotely a penziony v České republice v poslední době čelí náporu podvodných e-mailových rezervací. Podvodníci mohou jednoduchým způsobem připravit hotel o desítky i stovky tisíc korun. Stačí jim k tomu kreditní karta, několik e-mailů a špatné povědomí Čechů o podmínkách používání kreditních karet.
Hotel (ilustrační foto)

Hotel (ilustrační foto) foto: Shutterstock

E-mail, který hotel od podvodníků dostane, se nijak nevymyká ostatním rezervacím. "Myslela jsem si, že se jedná o běžnou objednávku ubytování, a tak jsem poslala potvrzení. Šlo o rezervaci pěti pokojů na dvacet dní," říká Klára Hausdorfová, která pracuje jako recepční v Hotelu Plzeň. "Jediné, co mi přišlo divné, byla doba, kterou tu hosté měli zůstat. Kdyby se jednalo o pracovníky firmy, bylo by její jméno v e-mailu uvedeno. Naopak na dovolenou sem zpravidla jezdí turisté na mnohem kratší dobu," doplnila Hausdorfová.

Typická falešná jména

Podvodné rezervace se dají identifikovat podle e-mailové adresy, která má často doménu Yahoo nebo Gmail. Lidé, kteří s hotely komunikují, mají anglická příjmení jako William Roberts, Andrew Walker, George Bells nebo Jack Anderson. Za těmito falešnými jmény se ale často skrývají podvodníci ze zemí západního pobřeží Afriky jako Pobřeží Slonoviny nebo Nigérie.

"Takřka obratem mi přišla odpověď, která už podezřelá byla. Host požadoval na hotelu strhnutí částky z kreditní karty. Poslal rovnou i její číslo a datum expirace. Jednalo se o nemalou částku, asi 99 tisíc korun. Na nabídnuté slevy ani vouchery do restaurace host vůbec nereagoval. To nebývá běžné. Mám zkušenosti s tím, že lidé většinou smlouvají o každou korunu," popisuje recepční chování podvodníků. 

"Přesto jsme si peníze z karty strhli a ty se na učtu objevily. Vše bylo v pořádku. Pak ale přišlo stornování rezervace, my jsme byli požádáni o to, abychom poslali peníze zpět prostřednictvím Western Union, protože klient údajně ztratil kartu. Provizi jsme si měli ponechat," doplnila Hausdorfová.

Jak podvod funguje?

Hotel obdrží podvodnou rezervaci, v níž je požádán o strhnutí peněz z kreditní karty. Poté, co částku stáhne, je hotelu zaslán e-mail se stornem a žádostí o vrácení peněz na účet či prostřednictvím Western Union. Pokud hotel peníze takto odešle, už je nikdy nedostane zpět. Bance se totiž ozve majitel karty, ze které byly peníze strženy, s tím, že si ubytování v hotelu neobjednal. Hotel má v ruce pouze e-mailovou komunikaci, o které dotyčný tvrdí, že není jeho.

Platba platební kartou

"Jelikož hotel neodeslal peníze ze stornované rezervace zpět na kartu prostřednictvím bankovního terminálu, ale na jiný účet, musí banka podle pravidel pro platební styk peníze podvodníkovi poslat zpátky. Ten má tak zpět peníze za rezervaci a navíc i částku, kterou mu zaslal hotel po stornované rezervaci," popisuje Ivan Pechánek z Komerční banky.

ČTĚTE TAKÉ

"Nezřídkakdy pod různými záminkami podvodníci také žádají, aby pro ně hotel nakoupil zboží. Většinou se jedná o elektroniku - mobilní telefony nebo notebooky. V okamžiku, kdy hotel požadované výrobky nakoupí, podvodníci rezervaci zruší a hotel má elektroniku poslat do zahraničí, nejčastěji do Nigérie a Pobřeží Slonoviny. Hotel si má poté vzniklé náklady znovu strhnout z kreditní karty," líčí praktiky podvodníků Pechánek.

"Podvodné e-maily jsou rozesílány ve vlnách. Jednu z nich zaznamenáváme v České republice v současné době. V Komerční bance máme týdně nahlášené zhruba čtyři takovéto podvody. Podvodníci mají různé záminky pro stornování pobytu, často hrají na city. Jako důvody pro zrušení rezervace uvádějí úmrtí nebo onemocnění v rodině," popisuje své zkušenosti Pechánek.

Autor: