Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Hra o Ťoka. Buď mi projde mýto, nebo půjdu z vlády, přiznává ministr

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Svázat své setrvání v kabinetu premiéra Bohuslava Sobotky s plánem, jak naložit s mýtem po roce 2016, se odhodlal ministr dopravy Dan Ťok. Buď mu projde jím navrhovaný postup dvou na sebe navazujících soutěží na provozovatele systému výběru dálničního desátku, nebo dá svou funkci k dispozici.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

„Ano, přesně takhle to pro mě stojí,“ uvedl ministr.

Vláda probere mýto už příští středu na svém posledním zasedání před kabinetními prázdninami. Hlavně z ČSSD se ozývají hlasy, že Ťok nominovaný za hnutí ANO svým návrhem neplní vládní usnesení, aby připravil technologicky neutrální tendr, když první soutěž plánuje na provoz současného systému mýtných bran. 

A premiér Sobotka už v minulosti avizoval, že na tomto bodě bude trvat.

ČTĚTE O DOPRAVĚ:

Ťok je ovšem přesvědčen, že jeho postup je správný, protože využije životnost systému, který si stát zaplatil. A zároveň prý vládní usnesení plní tím, že jeho návrh počítá i s druhým tendrem, kde už na technologii sběru dat pro výpočet poplatku nebude záležet.

Resortní plán počítá s tím, že nejpozději na začátku příštího roku vypíše tendr na provoz současných mýtných bran, díky nimž je zpoplatněno asi 1 300 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. 

Jeho vítěz bude vybírat poplatky za průjezd kamionů, které ročně vynesou skoro deset miliard, a to od počátku roku 2017, kdy vyprší smlouva současnému provozovateli systému – společnosti Kapsch. Kontrakt je prozatím naplánován na pět let s opcí na další dva.

Neutrální tendr? Stále to platí

„Předpokládám, že na vládě se strhne debata, zda to má být třeba na tři roky s dvouletou opcí, nebo podobně,“ odhaduje Ťok, který materiál probral už tento týden v řídicím výboru pro mýto. Jeho členové vznesli řadu připomínek, z nichž některé ministr slíbil do příští středy ještě zapracovat. 

Půjde ale jen o kosmetické změny. Hlavní výtka, že tendr nebude neutrální, bude stále platit.

Mýtné brány a Kapsch.

V době platnosti tohoto kontraktu se má oddělit centrální systém – tedy výběrčí mýta – a poskytovatel dat – tedy technologie, kterou se získávají údaje pro předpis plateb. Centrální systém má spravovat stát, respektive Ředitelství silnic a dálnic ČR, a příště soutěžit jen o sběr dat.

To je druhý tendr, který má ministr ve své vizi. U této soutěže, která se bude vypisovat, až dojde k plánovanému rozdělení systému, už pak nebude záležet na technologii. A může se v něm také jednat o větší počet zpoplatněných silnic, než je tomu dnes.

Kapsch bude dál stavět

„O rozšíření na dosud nezpoplatněné úseky bude jistě velká diskuse v koalici, kdy například hnutí ANO nechce zavádět mýto na další silnice. Až bude na tomto panovat shoda, je možné vypsat tento tendr,“ říká ministr s tím, že předpokládá, že tato vláda jej zahájit nestihne. 

Ale tím, že jej má ve výhledu, prý plní vládní zadání, které říká, že má vypsat neutrální soutěž na výběr mýta po roce 2016, což třeba i výběr od roku 2022 či 2024, kdy by měl první kontrakt vypršet, splňuje.

Hledání alibi k mýtnému? Ministr Ťok zkoumá, zda se někdo postaví Kapschi

Že je třeba ještě pár let po roce 2016 využívat mýtné brány, ačkoliv čelí kritice, že tím pádem favorizuje Kapsch, pak Ťok obhajuje jejich životností. 

„V současné smlouvě je poskytovatel povinen systém modernizovat a v závěru jej předat ve stavu, jako by byl skoro nový. Nový provozovatel tuto povinnost mít nebude a systém tak v podstatě dožije,“ argumentuje ministr. 

Přitom ale budou díky dodatku ke smlouvě s Kapschem vznikat nové brány na 114 kilometrech nově plánovaných dálnic, které dostanou stavební povolení do konce roku 2017. Nový provozovatel, i když to nebude Kapsch, bude muset strpět, že tyto brány rakouská firma postaví.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!