„Hranice bohatství začíná pro Čechy na částce 50 tisíc korun čistého měsíčního příjmu. Proti roku 2009 se tato částka nezměnila. A to i přesto, že průměrná mzda za posledních osm let vzrostla o více než 20 procent,“ uvedla mluvčí Sazky Veronika Diamantová.
Průměrná mzda vzrostla nad 29 tisíc korun. Nejrychleji stoupala ve stravování |
Ženy podle ní vidí bohatství kromě peněz v dobrém zdraví, lásce a rodině. Pro muže je symbolem bohatství častěji svoboda v rozhodování, pocit moci a možnost nepracovat.
Hodnota majetku bohatého člověka by podle průzkumu měla být aspoň deset milionů korun. „Pod pojmem majetek lidé vidí zajištěné bydlení, tedy nemovitosti. Někdo si představuje velkou vilu s bazénem, pozemky, auto, ale i zlato a šperky. Dále také dostatek peněz na plnění svých snů, na koníčky a cestování,“ doplnila Kristina Hanušová z agentury GfK Czech, která průzkum pro Sazku udělala. Zúčastnila se ho tisícovka lidí od 18 do 65 let.
Sedm z deseti Čechů by si přálo být bohatými. Tato myšlenka láká o něco více muže než ženy. Největší zájem zbohatnout mají lidé do 30 let z větších měst a nezadaní. Za bohaté se považují dvě procenta respondentů. Nejčastěji jsou ve věkové kategorii 50 až 65 let s bydlištěm v Praze.
Stejně jako v roce 2009 si Češi myslí, že bohatí mají mnohem více příležitostí ještě více zbohatnout, mají více zábavy a také svobody. Na druhou stranu majetní lidé mají podle nich méně volného času a lásky.
Ve společnosti vládne značná skepse ohledně toho, jak lidé získají své bohatství. Polovina lidí uvedla jako možný způsob zbohatnutí nepoctivost, krádež nebo korupci. „Nejčistší cestou k bohatství je podle průzkumu legální podnikání, výhra v loterii, dědictví a také objev nebo vynález,“ uvedla dále Diamantová.
Sazka zveřejnila také data o skutečných loterních milionářích, která zjistila anonymním dotazováním. Nejčastěji si pro výhry nad milion korun chodí muži v produktivním věku, kteří jsou ženatí a mají dvě děti. Téměř polovina výherců sází aspoň dvakrát za měsíc, 36 procent sází pravidelně na každé slosování.
„S výhrou v loterii dělají Češi tajnosti. Radost sdílejí se svými partnery, ale někdy ani to ne. Ve Velké Británii nebo v Americe je přitom běžné, že výherci se stávají rovnou celebritami a jejich fotky i příběhy plní média,“ dodala Diamantová.
Téměř 60 procent lidí, kteří vyhrají milion a více, se stěhuje do lepšího bydlení. Necelá třetina si koupí nové auto a čtvrtina vyrazí poprvé na zahraniční dovolenou. Peníze na charitu nebo dobročinné účely dává 15 procent těchto výherců. Čtyři procenta nových milionářů přestanou úplně pracovat.