Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Hypermarkety jsou v krizi: nezabírají už ani slevy

Ekonomika

  9:00
Obraz českých řetězců coby ostrova prosperity uprostřed krize dostává trhliny. Přestože většina z nich deklaruje vysoké tržby, neoficiální údaje mluví jinak.

Nakupování v supermarketu. foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

"Vím, že se řešily vánoční tržby, které byly zklamáním, a došlo ke znatelnému poklesu. V lednu se situace o mnoho nezlepšila, tržby klesají i nadále," prozradil LN zdroj z jednoho z velkých řetězců, který si nepřál být jmenován.

Pod příslibem anonymity to potvrzují i zaměstnanci dalších řetězců. Zatímco řetězce oficiálně hovoří o stagnaci nebo mírném růstu, ve skutečnosti se některé prodejny údajně potýkají s propadem až o 15 procent.

Nové triky

V Intersparu zákazníci dostávají poukaz na vrácení části útraty. Ten funguje podobně jako účtenka za vrácené lahve a odečte se při příštím nákupu. Tyto poukazy lze sbírat a zaplatit jimi i celý nákup.

Tesco v Letňanech do konce března nabízí slevový kupon v hodnotě 100 korun už při nákupu nad 300 korun. Slevu lze uplatnit vždy v následujícím týdnu při nákupu nad 500 korun. Uplatnit lze jen jeden kupon a jejich počet je omezen na 20 tisíc kusů týdně.

Propad odvětví nedávno naznačila i data Českého statistického úřadu. Prodejci potravin si loni pohoršili o 1,8 procenta a nespecializované prodejny včetně supermarketů se propadly o 1,2 procenta.

"V některých případech mohou být údaje řetězců důvěryhodné, někde by to ale opravdu mohlo být spíše kreativní účetnictví. U potravin může pokles být jen o několik procent, jinde to ale klidně může být deset procent," řekl hlavní ekonom společnosti Patria Finance David Marek.

Čechům totiž v krizi otrnulo a běžné slevy jim rychle zevšedněly. Věrnost značce vyměnili za hledání nejlepší nabídky a obchodní řetězce bojující s odlivem zákazníků se musí přebíjet speciálními akcemi.

"Zákazník je dnes velice znalý trhu a nenechá se opít rohlíkem. Chová se racionálně a velmi dobře ví, co si může a nemůže dovolit," popsal Zdeněk Skála z výzkumné společnosti Incoma. Lidé proto mnohem častěji střídají obchody podle toho, kde jim na dané zboží zrovna "udělají cenu". Podle Skály se navíc řetězce dostávají do bludného kruhu a de facto vedou boj samy se sebou. Na jednu stranu ve velkém vyhlašují slevové promo akce, které podporují migraci zákazníků, na druhé straně se pak dalšími akcemi snaží posilovat jejich oslabenou věrnost.

Touto cestou se nyní snaží prodeje vylepšit třeba Interspar a Tesco. Interspar lidem z každé útraty vrátí část peněz při příštím nákupu, Tesco rozdává kupony v ceně 100 korun, platné až další týden.
I v případě, že se obchodníkům podaří vybojovat přijatelné tržby, podle analytiků nakonec vydělají mnohem méně.

"Tlak na ceny ve snaze zabránit propadu prodejů je značný a v hospodářských výsledcích se projeví velmi silně. Pro ty slabší to může být až likvidační. Fakt, že lidé mnohem více než v minulosti čekají na slevové akce, se prodejcům promítne přímo do marží a to je základ jejich zisku," dodal Marek.

Změny v chování tuzemských zákazníků by tak mohly znamenat konec klasických věrnostních programů, které jsou příliš svazující a komplikované.

"Akce musí být jednoduché, pro každého, s okamžitým a zřetelným výsledkem. Ty složité zpravidla nefungují. Lidé zároveň dělají více drobnějších nákupů s menší celkovou hodnotou, což je způsobeno právě orientací na promo akce," uvedl Skála.

Právě těmto trendům vychází vstříc nově zaváděné modely věrnostních programů, které nevyžadují žádnou aktivaci a počítají i s těmi zákazníky, kteří utrácejí jen menší částky.
"Akce navazuje na naše dlouhodobé věrnostní programy a motivuje zákazníky ke zvýšení loajality pravidelným nákupem v našem řetězci. Na rozdíl od jiných podobných programů není nutné dávat k dispozici žádné osobní údaje, prokazovat se věrnostní či jinou kartou a sbírat, uchovávat a odevzdávat nasbírané množství věrnostních bodů," komentoval současnou akci Intersparu jeho mediální zástupce Jan Vávra.

Autoři: