Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zpravodajství z D1? Nebezpečné a jako ze středověku, míní expert

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Vyplatí se kolonu na D1 objet po okreskách, nebo je rychlejší zůstat na dálnici? A jak dlouho se řidiči v koloně zdrží? Systém, který dokáže na tyto otázky přesně odpovědět, čeká na spuštění. Poslední krok je podle dopravního experta Martina Hájka na ministerstvu dopravy. Muselo by za desítky milionů vykoupit data od soukromých firem.

Grafika ukazuje, jak dokáže nový systém monitorovat situaci na D1. foto: RODOS

"Přineslo by to světlo do doby temna," zhodnotil manažer centra RODOS Martin Hájek význam připravené novinky, která má ulehčit (nejen) cestu po dálnici D1 během její modernizace. "Když ve světě vidím, jaké máme možnosti a co oproti tomu využíváme, tak jsme skutečně ve středověku."

Ostravské Centrum pro rozvoj dopravních systémů (RODOS) s rozpočtem přes 210 milionů korun (z toho 140 milionů poskytl na inovace stát) vyvinulo systém, který má umět nejen efektivně řídit dopravu na dálnici, když je potřeba, ale zároveň lidem za volantem přináší informace o dopravní situaci v reálném čase.

K TÉMATU:

Stávající národní systém, který řidiči znají ve formě stránek Dopravniinfo.cz a nově i v podobě stejnojmenné aplikace, je podle Hájka nejen zastaralý, ale dokonce i nebezpečný. "Nabízí obraz z kamer, které jsou na dálnici rozmístěné. My touto cestou nejdeme, protože je nebezpečné dívat se za jízdy na mobilu na kamery. To je nesmysl, který ve světě nemá obdoby," tvrdí Hájek.

Navíc zpravodajství na Dopravniinfo.cz využívá podle něj především právě záznamy z kamer, čímž oproti připravené novince nabízí jen zlomek informací, které by mohly řidičům ulehčit cestování.

Nejen dálnice, monitorují se i okolní cesty

Hlavním zdrojem dat pro nový systém je totiž takzvaná plovoucí flotila asi 100 tisíc vozidel, o jejichž pohybu má nový systém přehled. "Víme, co se děje na každém kilometru dálnice z Prahy do Brna a to v reálném čase," uvedl Hájek.

Zmíněnou flotilu tvoří firemní vozy, o jejichž pohybu si firmy vedou takzvanou elektronickou knihu jízd. Společnosti, které firmám tuto službu nabízí, data prodávají centru RODOS. A to z nich čerpá data pro aktuální dopravní zpravodajství. "Máme díky tomu přehled nejen o dění na dálnici D1, ale i na okolních cestách. Takže řidiči budou vědět, zda se vyplatí z dálnice sjet nebo zda je výhodnější popojíždět v koloně," uvedl Hájek.

Grafika znázorňuje způsob, jakým nový systém získává data.

Jedním ze zdrojů informací o dopravní situaci na D1 jsou i mýtné brány.

Systém brzdí ministerstvo

Důvod, proč mají o provozu na D1 podrobný přehled zatím jen odborníci z centra RODOS a nikoli samotní řidiči, je jediný. Za data, na kterých systém stojí, stát zatím nezaplatil. "To je úplný základ, stát by prvně musel ta data koupit," míní manažer centra Hájek. RODOS má totiž licenci pouze na využití dat pro vědecké účely. Aby k dopravním informacím měli přístup i řidiči, muselo by je ministerstvo dopravy koupit a to za desítky milionů korun.

"Potenciální ztráty z kolon se odhadují až na 20 miliard za rok. Takže investice v desítkách milionů korun, která by ztrátu mohla minimálně o 20 až 30 procent zlepšit, je naprosto adekvátní," přimlouvá se Hájek.

Zatím však není jisté, zda se spuštění systému před začátkem modernizace stihne. Komplikace na D1 by měly začít už koncem dubna. "Honí se to na poslední chvíli," připouští Hájek, podle kterého je vina na straně ministerstva dopravy. "Nemůžeme říct, že bychom mu tyto koncepty nenabízeli už před rokem, dvěma, třemi...," podotkl Hájek.

Ministerstvo tvrdí, že má o nový systém zájem. "Pokusíme se najít finanční prostředky na uvedení systému do praxe," reagoval pro Lidovky.cz mluvčí rezortu dopravy Tomáš Neřold. Úřad podle něj hledá cesty, jak systém využít už při modernizaci D1. Sám ministr Zbyněk Stanjura (ODS) je mu prý nakloněn.  

Kam pro informace?

Pokud ministerstvo systém zakoupením dat posvětí, jeho spuštění je už otázkou chvilky. "V řádu dnů se to může rozběhnout," tvrdí Hájek. Pravděpodobně by se systém propojil s webovou stránkou a aplikací Dopravniinfo.cz. "To si Ředitelství silnic a dálnic přeje. My ale prosazujeme využití různých hojně navštěvovaných portálů, zpravodajských a podobně, se kterými už jsme v kontaktu," uvedl Hájek. 

"Tyto portály o to - paradoxně - mají větší zájem než stát. Státní správa je v tomto trochu zkostnatělá," dodal. Zároveň by se dopravní informace  pomocí radiových signálů dostávaly do GPS navigací a nový systém by také umožnil nejen o provozu na dálnici informovat, ale zároveň ho pomocí tabulí řídit v úsecích, kde by probíhala přestavba D1. (Více čtěte zde.)

Oprava dálnice D1 - klikněte pro zvětšení

Autor: