Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Internet věcí vydělává na lidské lenosti, říká čínský expert

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Chce-li čínská firma podnikat v Evropě, je pro ni nejlepší, když si najde lokální partnery. „Mají zaměstnance, znalost prostředí, kontakty i reputaci,“ říká Jack He, obchodní a marketingový ředitel HDL Automation.

LN: Zabýváte se automatizací. Co si pod tím lze představit?
Jsme výrobce a dodavatel systémů pro chytré budovy. A to jak pro rezidentní segment, tedy chytré domácnosti, tak pro komerční využití, například v hoteliérství. Dokážeme pokrýt širokou škálu systémů od osvětlení přes vytápění po multimediální zábavní systémy. Umíme je sjednotit do jednoho a umožnit jeho jednoduché ovládání. To všechno zajistíme hardwarově i softwarově. Nejsme orientovaní průmyslově, jako ABB, GE nebo Siemens.

V Německu rychle přibývají podnikatelé z řad migrantů. Mají i víc zaměstnanců

LN: Podnikáte v desítkách zemí. Co vás přivedlo do Česka?
Mezinárodní expanze je důležitou součástí našeho byznys modelu. Důvodem, proč jsme si vybrali Česko, je, že jsme tu našli dobré partnery, jako je například Gordic. Zdejší trh skýtá potenciál a včasný vstup na něj je v rostoucí konkurenci důležitý. Lidé tu vidí probíhající technologické změny a mají o inovace zájem.

LN: Lokální partneři pomáhají ke zvýšení zájmu zákazníků a třeba i k větší důvěryhodnosti?
Určitě. V evropských zemích máme kolem 20 různých distributorů. Kvalitní partneři jsou důležití, protože jsou to oni, kteří naše produkty a služby dodávají koncovým uživatelům. Značku budujeme společně. Ne že by jinak byla slabá, ale samotní jsme jen další zahraniční, asijský výrobce. Když máme lokálního partnera, mají zákazníci pocit, že je v tom také trocha toho jejich domácího umu. A je to pro nás i praktické. Je v podstatě nemožné rozumět tak velkému množství různých trhů. Každý je jiný a kdo ho zná lépe než ti, kteří jsou tam doma?

LN: A je to také ekonomické.
To samozřejmě také. Lokální partneři mají kontakty i zaměstnance, kteří se postarají o následný servis a služby a které my tím pádem nemusíme shánět. Jen je proškolíme a certifikujeme. Je to rychlé a efektivní.

Jack He, obchodní a marketingový ředitel HDL Automation, která se zabývá...

LN: Je to běžný obchodní model čínských společností?
Nechci říkat, že je to naše inovace, ale rozhodně to běžné není. Přitom je to nejvhodnější způsob, jak expandovat. V Číně prodáváme zákazníkům přímo. V Evropě a jinde na světě je to ale pro čínského výrobce zbytečně složité, ze všech důvodů, které jsem uváděl. Neděláme rychloobrátkové zboží. Prodejem to nekončí, ba právě naopak. Čínské firmy, které chtějí do Evropy, by tento způsob měly volit také.

LN: Čínská a česká města jsou v mnoha aspektech odlišná. Jak jsou vaše systémy aplikovatelné v historické zástavbě?
Samozřejmě že když stavíte město takříkajíc na zelené louce, je to jednodušší, protože budovy a infrastruktura už s moderními technologiemi počítají. Naší výhodou ale je, že všechna řešení jsme schopni dodávat i bezdrátově. Dokážeme tedy zautomatizovat i staré budovy v centru Prahy bez jakýchkoliv zásahů do stavby. Jedinou podmínkou je přívod elektrické energie, takže pokud nejde o srub uprostřed divočiny, není řešení problém.

Apple koupil firmu Turi. Zabývá se umělou inteligencí

LN: Je už trh těchto řešení vyvinutý, nebo je to stále spíš hudba budoucnosti, o které mluví jen pár nadšenců?
Trh velmi dynamicky roste, ale je pravda, že není tak velký, jak bychom si představovali. To je jeden z důvodů, proč se snažíme pronikat do dalších zemí. Ročně dokončíme globálně zhruba pět tisíc různých projektů rezidenčních, kancelářských i veřejných budov. Do budoucna proto hledíme s optimismem. V Česku jsme na začátku, ale máme tu jeden modelový dům v Jihlavě, využívající solární energii, a také jsme se podíleli na showroomu našeho partnera zabývajícího se osvětlením.

LN: Česko někdy slouží jako vstupní brána na západoevropské trhy. Platí to i v případě HDL Automation?
Je to spíš naopak. V Evropě jsme začínali ve Velké Británii, Francii, Norsku. Česko je pro nás můstkem do střední a východní Evropy, kde vidíme mezery. Věříme, že nám zkušenosti odtud pomohou třeba při vstupu na polský trh a podobně. Česko tedy není naše první evropská zkušenost, ale zároveň ani poslední.

LN: Co zákazníky motivuje k investicím do chytrých budov?
Záleží na způsobu využití. Pokud si tento systém instaluji do vlastního domu, jde mi o úsporu energie, bezpečnost a pohodlí. Pokud chci takové řešení pro komerční budovu, je to čistě kvůli nákladům. Největší výdaje jdou totiž na energie a ty nejvíce spotřebovává osvětlení a klimatizace. Centrálním řízením se tak dá dosáhnout výrazných úspor.

Internet nebude schovávačka. Firmy budou uchovávat lokalizační údaje

LN: Zůstaňme u domácností.
Kolika z nás se stalo, že při cestě do práce zapomněl zavřít okno, vypnout klimatizaci či nějaký spotřebič, který by mohl způsobit škody v domácnosti? Nebo si jenom nebyl jistý, jestli to udělal, a musel se kvůli tomu vracet, čímž hned na začátku dne nabral zpoždění? Systémy chytré domácnosti umožňují okamžitě zjistit, jak se to s těmito věcmi má, a případně je na dálku řešit. Automatizace změní způsob našeho života.

LN: Jak bude vypadat domácnost v budoucnu? Co bude firmy jako HDL živit?
To bych také rád věděl. Určitě se vyplní pár vizí ze sci-fi filmů. Co je jisté, že lidé jsou líní. Nechceme se o věci starat. Jakmile ráno otevřeme oči, chceme mít všechno hotové, a ne ztrácet čas s přípravou snídaně, oblečení a tak dále. Budoucnost je tedy v maximální možné míře automatizace, což umožní až umělá inteligence. Domácnost budoucnosti bude mít základ v jakémsi inteligentním osobním virtuálním asistentovi a k němu připojených zařízeních. Vlastně tedy budeme vydělávat na lidské lenosti.

LN: Zmínil jste bezpečnost. Propojená domácnost ale přináší nové riziko v podobě hackerských útoků. Jak toto řešíte?
Naše systémy jsou maximálně bezpečné, neevidujeme žádný takový incident. Kybernetická bezpečnost je specifická disciplína, kterou raději necháváme na našich dodavatelích, kteří se na tuto oblast soustřeďují. Ze strategických důvodů je nebudu prozrazovat.

LN: Jak se díváte na experimenty s internetem věcí u předních hi-tech firem?
Velké společnosti jako Apple, Google nebo Microsoft mluví o internetu věcí, protože to je kontinuální zdroj příjmů. Když prodáte mobil, počítač nebo i software, je to obvykle jednorázový příjem. Internet věcí ale bude platforma pro poskytování široké škály různých služeb a za ty se platí pravidelně. Proto se o něj zajímají. Nevnímáme je jako konkurenci, alespoň ne v dlouhodobém měřítku. Budou chtít dělat něco jiného než dodávat celé systémy. Vnímáme je spíš jako pomoc, protože když o tématu mluví tyto populární firmy, přitáhnou k němu pozornost lidí a vytvoří firmám, jako jsme my, příležitost.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!