Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Internetové bankovnictví v Česku kamenné pobočky ‚nezabíjí‘. Mění se v poradenská centra

Ekonomika

  6:00
PRAHA - I přes rostoucí oblibu online bankingu a klesající počet bankovních poboček stále klienti nechtějí ztratit osobní kontakt s bankou. Za bankéřem se Češi nejčastěji vydávají kvůli zřízení účtu, sjednání půjčky, nebo hypotéky. Pobočky ale postupně mění svoji podobu. Z klasických kamenných poboček se stávají hypoteční centra, kam se klienti chodí spíše poradit.
Platební karty (ilustrační foto).

Platební karty (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Bankovní pobočky postupně mění tvář a přizpůsobují se potřebám klientů. Čím dál častější pobočky v nákupních centrech jsou zcela specifické. V obchoďácích už jsou umístěné bankomaty a bankéři plní spíše roli poradce. „Takové pobočky jsou pouze akviziční článek. Lidé se přijdou poradit a dát si kávu. Zbytek si už zařídí doma přes internet,“ řekl pro Lidovky.cz analytik portálu Chytrý Honza, Daniel Horňák

Klasické přepážky se transformují na poradenská centra. Banky tak reagují na rostoucí oblíbenost internetového bankovnictví. „Prioritou je pro nás modernizace našich poboček, ze kterých mizí klasické bankovní přepážky a mění se v poradenská centra, kam si klienti chodí především pro radu, jak finančně řešit nejen spoření či bydlení, ale také pojištění či výdaje za energie,“ uvedl mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Počet poboček klesá, bez nich to ale nejde

Na konci roku 2017 bylo v České republice 1945 bankovních poboček. Oproti roku 2016 klesl počet poboček téměř o stovku. Počet zaměstnanců v bankovním sektoru naopak v loňském roce stoupl o více 800 lidí. Celkem v Česku v bankovnictví ke konci roku pracovalo 41 880 zaměstnanců. I přes klesající počet poboček je ale osobní kontakt s bankéřem pro řadu klientů důležitý.

V minulém týdnu oznámila zrušení 30 poboček Moneta Money Banking. Důvodem je nevýdělečnost některých z nich. Zároveň má banka v plánu otevřít nové pobočky, kde naopak poradenská centra chybí. „Kromě rušení poboček budeme rovněž otevírat nové. Některé pobočky už nedávaly ekonomický smysl. Takové postupně uzavíráme. Zároveň ale hledáme další místa, abychom byli co nejblíže našim klientům,” popsal plány Jakub Švestka, mluvčí Moneta Money Bank. Moneta je s dvěma stovkami poboček čtvrtou největší bankovní sítí u nás.

Široká síť poboček působí důvěryhodně

Velká část klientů si vybírá banku podle toho, zda najdou pobočku poblíž bydliště. Zároveň podle analytika Daniela Horňáka je velký počet poboček pro řadu klientů zárukou jistoty. „Pořád se setkáváme s tím, že klient při zakládání účtu klade důraz na to, jak blízko bude mít svoji banku. Podle mě je v lidech zakořeněné, že chtějí mít pobočku blízko místa bydliště, ať se tam mohou případně zastavit a vyřešit jakýkoliv problém. Přitom dnes můžete téměř všechno vyřídit přes online bankovnictví,“ dodal Horňák.

Banky budou muset poskytnout úřadům údaje v boji proti praní špinavých peněz

I přes čím dál větší oblibu mobilního a online bankovnictví se nedá mluvit o masivním konci kamenných poboček. Osobní kontakt je pro mnoho klientů pořád důležitý. U České spořitelny počet online sjednaných hypoték meziročně vzrostl o 130 %, stále se ale jedná pouze o 0,2 % ze všech sjednaných hypoték. Tradiční banky proto počet poboček nesnižují, spíše upravují přístup s jakým ke klientům přistupují.

Za bankéřem kvůli hypotéce nebo stavebnímu spoření

„Ve vybrané skupině služeb, zejména v oblasti každodenního bankovnictví, je trend vyššího využívání jiných kanálů než poboček poměrně zjevný. Na straně druhé přibývá také interakcí v oblasti poradenství, pro které je pobočka klienty vnímána jako vyhledávané místo,“ uvedl mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.

Lidé nejčastěji na pobočku chodí kvůli zřízení účtu, pořízení úvěru nebo hypotéky. „To je podle mě jediným důvodem, proč lidé na pobočku chodí. Ostatní služby jsou například na kamenné pobočce placené, naopak na internetu jsou bezplatné,“ dodal Daniel Horňák, analytik portálu Chytrý Honza.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...