Oněch 565 milionů korun jsou peníze, které v největší české stanici Italové prostavěli. Na tuto částku existují faktury. Grandi Stazioni však v nedávno podané žalobě žádají podstatně více – 776 milionů. Jde o propastný rozdíl více než 200 milionů korun. Na platbu už ve středu upozornily Lidovky.cz.
„To, co jsme si nyní zdokumentovali sami, jsou podklady, které nám poskytly České dráhy (bývalý majitel nádraží – pozn. red.) a které vzal v potaz znalec. Šlo o faktury, které od Grandi Stazioni dostaly a odsouhlasily. My jsme je obdrželi při předávání nádraží,“ říká v rozhovoru náměstek Tomáš Drmola, který má v SŽDC na starosti správu majetku.
Lidovky.cz: Vám tedy Italové faktury neposkytli?
Zástupce Grandi Stazioni jsme několikrát žádali, aby doklady předložili. Nereagovali ani jednou. Proto také hovořím o jimi tvrzené pohledávce, své požadavky budou muset u soudu zdokladovat.
Lidovky.cz: Grandi Stazioni si mimo jiné nárokují penále ve výši 46,5 milionu, které zaplatili před několika lety Českým drahám za odstoupení od rekonstrukce nádraží v Karlových Varech. Jak si to vysvětlujete?
Domnívám se, byť nejsem právník, že to je kolosální nesmysl. Na to se podle mě ani odborník nemůže dívat jinak. Do technického zhodnocení budovy můžou zahrnout platby architektovi, stavební firmě či stavebnímu a autorskému dozoru. Nic jiného nemůžou účtovat. Já jsem nad tím hodně přemýšlel a nedospěl k žádnému srozumitelnému závěru. To je velmi kulantně řečeno školácký pokus o podvod.
Lidovky.cz: Když z žalobního požadavku italské firmy odečteme zmíněné penále i vámi spočítanou sumu z faktur, pořád přebývá 164 milionů. Co to je za peníze?
Opravdu bych musel spekulovat. To o karlovarském nádraží nám zástupci Grandi Stazioni sami sdělili, o zbytku nic nevím.
GRANDI V PRAZE
|
Lidovky.cz: Proč jste se rozhodli svému bývalému partnerovi zaplatit, když případ bude velmi pravděpodobně stejně řešit soud?
Je k tomu jeden zcela zásadní důvod – v náš neprospěch svědčící paragraf ve smlouvě, který říká, že v případě prodlení je dlužník povinen zaplatit smluvní pokutu 0,5 procenta denně, to je 3,9 milionu. V případě kauzy Lidového domu se jednalo o penále ve výši 0,3 procenta denně a víme, jak to všechno skončilo. Kdyby soud rozhodl v náš neprospěch, znamenalo by to, že jen rok soudního sporu by znamenal uhrazení téměř 1,5 miliardy korun.
Lidovky.cz: Zhruba před měsícem jste ovšem v rozhovoru pro Lidovky.cz říkal, že Italové nemají ze smlouvy nárok na žádné peníze. Nyní jim přiznáváte 565 milionů. Vycházel jste i předtím z nějakého znaleckého posudku?
Tehdy jsem řekl, že nejsem právník a z toho, jak já čtu smlouvu, je nárok nula. Nicméně právníci došli k závěru, že v novém občanském zákoníku je napsáno, že v takových případech je nutné platit. Tedy když nájemník, který zhodnotí váš majetek, požaduje technické zhodnocení, tak jste povinni platit. Zákon je nadřazený smlouvě.
Lidovky.cz: Co když soudní spor skončí ve váš prospěch a Italové nebudou mít právo ani na těch 565 milionů korun?
Pravděpodobnost je velmi malá, ale možná je. Potom budeme samozřejmě v případě bezdůvodného obohacení druhé strany požadovat vratku. A vzhledem k tomu, že Grandi Stazioni mají významného 39procentního akcionáře Evropskou banku pro obnovu a rozvoj (EBRD), tak se ani nebojíme toho, že by nebyli schopni dostát svým závazkům. EBRD jsme zpravili o tom, jaká situace nastala. 25. 10. odešel na centrálu banky dopis, v němž jsem její zástupce požádal, aby začali fungovat jako jakýsi arbitr a mohli jsme případně dosáhnout i smírného řešení. Reakci jsem zatím nedostal.
Lidovky.cz: Máte za sebou měsíc působení na hlavním nádraží v Praze. Jak jej hodnotíte?
Cestující si nevšimli, že by se cokoliv změnilo. Vše funguje jako předtím. Z obchodních partnerů, kteří tam jsou, odešel jeden a jedna banka tam ponechá pouze bankomaty. Ostatní zůstali.
Lidovky.cz: S obchodníky už máte podepsané nové nájemní smlouvy?
Jedenáct smluv je podepsaných, zbytek se dolaďuje. Podmínky jsme jim zachovali stejné, jako měli s Grandi Stazioni. Ústně jsme smlouvy uzavřeli, od 17. 10. jsou tedy platné.