Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Italové žalují Česko. Kvůli vyhazovu z hlavního nádraží chtějí 1,2 miliardy

Ekonomika

  5:00
PRAHA - V pořadí je to už čtvrtá žaloba, která dorazila k českým soudům kvůli loňskému vyhazovu firmy Grandi Stazioni z hlavního nádraží v Praze. Ta zatím poslední je zdaleka nejzávažnější – zejména kvůli požadované částce. Italská společnost si nárokuje 1,2 miliardy korun, což má být ušlý zisk z lukrativního podnikání na půdě největší vlakové stanice v Česku, o nějž loni nedobrovolně přišla.

Stanice Praha hlavní nádraží. foto: Yan Renelt, MAFRA

Žaloba podaná 14. srpna žene k soudu hned tři státní instituce: České dráhy, Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstvo financí. Tedy původního a současného vlastníka nádraží a také resort, který ručí za závazky zmíněné SŽDC. Zároveň lze očekávat, že pokud by Grandi Stazioni u soudu neuspěla, může přijít na řadu mezinárodní arbitráž proti Česku.

Zjištění serveru Lidovky.cz potvrdily všechny tři žalované strany.

Italský šéf měl lístek na trajekt. Soud kvůli tomu odročil spor o hlavní nádraží

„SŽDC nepovažuje uvedené žaloby za důvodné,“ uvedla Kateřina Šubová, mluvčí správců české železnice, kterým klíčové nádraží – spolu s dalšími zhruba 1500 železničními budovami – od loňského léta patří. Firma Grandi Stazioni měla za úkol vlakový terminál opravit a za to získala možnost vydělávat na pronájmech obchodů či restaurací. Působila tam celkem třináct let.

Byla to právě SŽDC, která loni v říjnu rozhodla o tom, že společnost jako nájemce hlavního nádraží skončí – navzdory původnímu příslibu prodloužení smlouvy o dalších 30 let. Důvody, proč se tak nestalo, byly dva. Italům skončil stávající kontrakt a podle SŽDC by bylo nutné vybrat v tendru nového nájemce, ne automaticky prodloužit smlouvu tomu stávajícímu. Grandi Stazioni navíc nestihla opravit historickou část nádraží, což byl jeden ze závazků. Rekonstrukce se dočkala jen část fasády a komerčně využitelná odbavovací hala.

Příchod k vlakům na hlavním nádraží v Praze.

Aktuální žaloba plní dřívější hrozby ze strany italského developera, který už krátce po „vyhoštění“ z hlavního nádraží spočítal své nároky na 1,2 miliardy. Má jít o peníze, které by vydělal v případě, že by na vlakovém terminálu nadále podnikal.

„Žádné nároky tvrzené ze strany Grandi Stazioni neuznáváme. Podrobnější vyjádření poskytneme soudu,“ sdělil Radek Joklík, mluvčí někdejšího majitele hlavního nádraží, Českých drah.

Lidovky.cz oslovily s žádostí o vyjádření i jednatele italské společnosti v Česku Andreu Odoardiho. Ten však na zaslaný dotaz nereagoval.

Podvod? Italy na hlavním nádraží v Praze bude řešit hospodářská kriminálka

Ačkoliv je zřejmé, že společnost Grandi Stazioni nedodržela podmínky smlouvy – na opravu už jednou dostala od Českých drah odklad tři roky – nepanuje u žalovaných úplný klid. ČD a SŽDC ladí co nejužší spolupráci svých právnických týmů, aby byla jejich pozice co možná nejsilnější.

Mimo jiné proto, že jde v pořadí už o čtvrtou žalobu. Dvě se týkaly loňského převodu českých nádraží, jehož součástí byla i největší železniční stanice v zemi. Grandi Stazioni de facto zpochybnila jeho legitimitu, a tím pádem i to, že stanice patří SŽDC, která firmě neprodloužila nájemní smlouvu. O dvě žaloby jde proto, že historická Fantova budova a nová odbavovací hala jsou řešeny zvlášť.

Žaloba číslo tři podaná loni v listopadu se týkala nároku ve výši 776 milionů, které firma údajně prostavěla v rámci rekonstrukce hlavního nádraží.

Stále neopravené vrchní prostory budovy hlavního nádraží v Praze.
Odbavovací hala pražského hlavního nádraží.

Správci železnice na základě faktur a dalších dokumentů ovšem došli jen k částce 565 milionů a tu Italům vyplatili. Jedním z důvodů uhrazení výrazně nižší sumy bylo to, že si developer započetl i položku týkající se opravy nádraží v Karlových Varech.

Mimo jiné i kvůli tomu se SŽDC letos na jaře obrátila na Finanční správu a policii. Případ dostala na stůl pražská hospodářská kriminálka.

U tří zmíněných žalob už jsou na letošní podzim vyhlášena první stání. U té nejnovější ještě ne. „Grandi Stazioni zatím podle našich informací neuhradilo soudní poplatek, který je podmínkou projednání žaloby soudem,“ dodal mluvčí ČD Joklík.

ITALOVÉ NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ

  • Grandi Stazioni ČR uspěla ve výběrovém řízení na revitalizaci hlavního nádraží v Praze a v prosinci 2003 podepsala smlouvu.
  • Zavázala se zrekonstruovat odbavovací halu i historickou budovu nádraží. Platila nájem a zároveň pronajímala obchodní prostory, což byl hlavní zdroj příjmů. V roce 2015 vydělala v Česku 54 milionů korun při tržbách 144 milionů.
  • Podobně opravila (a stále provozuje) stanici v Mariánských Lázních.
  • První část modernizace v Praze skončila po čtyřech letech v roce 2010, o tři roky později pak uzavřela stavební práce u Fantovy kavárny.
  • Zbytek historické budovy měl být opravený už v roce 2013, ale došlo k prodloužení termínu o tři roky. Nově mělo být hotovo do 16. 10. 2016, což se ale nestalo.
  • Na začátku října dostala Grandi Stazioni od majitele hlavního nádraží SŽDC výzvu k vyklizení dosud využívaných prostor.
  • Grandi Stazioni Česká republika, s.r.o. byla ovládaná z 61 procent společností Grandi Stazioni S.p.A.
  • Tu před časem skupina Ferrovie dello Stato Italiane (italské státní dráhy) prodala fondům Antin a ICAMAP a investorům Borletti Group.
  • Dalším společníkem je Evropská banka pro obnovu a rozvoj s podílem ve výši 39 procent.
Autor: