Firma Grandi Stazioni bude nyní žádat zpět investované peníze, zhruba 1,2 miliardy korun. Soudně se budou domáhat také náhrady škody z ušlých zisků. Podle Grandi Stazioni může jít o částku v řádu miliard korun, které bude po českém státu požadovat.
Dohoda na pokračování spolupráce státu a italské firmy je nyní podle informací serveru Lidovky.cz v podstatě vyloučená.
Příčiny krachu nájemní smlouvy jsou dva. Italská společnost už nestihne do poloviny října opravit historickou Fantovou budovu, k čemuž se ve smlouvě zavázala. Dosud Grandi Stazioni zrekonstruovala pouze prostory, které využívá k podnikání. Tedy třeba obchody či kavárny.
Zůstane Italům hlavní nádraží? České dráhy předaly citlivou věc správě železnic |
Na nich vydělává desítky milionů korun ročně. S opravou historických prostor firma otálela. Původně měla mít hotovo v roce 2013, od Českých drah, tehdejšího majitele, dostala díky smluvnímu dodatku ještě tříletý odklad. Ani tento termín ale nesplní. Zpoždění vysvětluje špatným technickým stavem objektů a změnou stavebních předpisů.
„Smlouva se společností Grandi Stazioni je platná do 16. října 2016. V případě, že nebudou k daném datu naplněny její podmínky, zanikne,“ potvrdila pro Lidovky.cz Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), majitele budovy.
Druhým důvodem, který už se řeší více než rok, je rozpor s takzvaným koncesním zákonem, který vstoupil v platnost v průběhu trvání smlouvy podepsané v roce 2003. Italové přitom očekávali prodloužení o dalších třicet let.
„Z právních analýz vyplývá, že případné uzavření dodatku ke smlouvě by mohlo být v rozporu s koncesním zákonem. SŽDC na základě těchto skutečností vede se společností Grandi Stazioni intenzivní jednání,“ podotkla Šubová.
Italská strana doufá, že prostor k dohodě existuje.
JAK ŠEL ČAS S GRANDI STAZIONI
|
„Stále věříme, že uzavření dohody, pro kterou se nabízí několik nezpochybnitelných právních možností, je pro všechny nejlepší. Zastavit práce a zahájit spory s Českou republikou o odškodnění považujeme za velmi nešťastné“, říká jednatel společnosti Andrea Odoardi.
Grandi Stazioni zdůrazňuje, že by mohlo jít o velmi citlivý spor, protože jejím akcionářem je i Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD). Zároveň připomíná, že v případě úspěchu u soudu by škodu musela zaplatit SŽDC jako státní organizace, tedy daňoví poplatníci.
Pochybnosti okolo prodloužení smlouvy o dalších třicet let měl už předchozí majitel České dráhy, který hlavní nádraží v Praze předal SŽDC v červenci tohoto roku.
K dispozici měl mimo jiné dva právní názory kanceláří Vyroubal Krajhanzl Školout (VKŠ) a Weil, Gotshal & Manges (WGM). Tyto materiály se shodovaly v tom, že kdyby České dráhy podepsaly pátý dodatek smlouvy, tedy prodloužení kontraktu, porušily by tím koncesní zákon.
Ve stejném znění nebylo možné smlouvu prodloužit, ČD by musely na zakázku podle tohoto výkladu uspořádat soutěž.
Zcela nový projekt
„Existuje riziko, že změna Nájemní smlouvy provedená dodatkem č. 5 může být [...] Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže posouzená jako podstatná změna smlouvy,“ varuje mimo jiné zpráva kanceláře VKŠ ze 14. ledna tohoto roku. Tím upozorňuje na hrozbu možných pokut či zákazu plnění plnění nájemní smlouvy ze strany výše zmíněného antimonopolního úřadu.
Italská firma se zavázala, že pokud jí český stát prodlouží nájemní smlouvu, opraví Fantovu budovu do dvou let. Nyní upozorňuje, že se rekonstrukce stavby neúměrně prodlouží a SŽDC ji bude muset zaplatit sama.
Faktem je, že správa železnic by musela vytvořit zcela nový projekt a vypsat soutěž na opravářskou firmu.
„SŽDC nevlastní autorská práva k projektové dokumentaci a nemá práva k vydaným veřejnoprávním povolením. Bude muset začít připravovat projekt, projektovou dokumentaci a získat příslušná povolení včetně soutěže na projektovou dokumentaci, inženýring, technický dozor investora a generálního dodavatele úplně od začátku. Náklady na rekonstrukci Fantovy budovy přesáhnou 200 milionů,“ přibližuje Andrea Odoardi z Grandi Stazioni.
ITALOVÉ V PRAZE
|