Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Italové skončí na hlavním nádraží v Praze. Po státu budou chtít miliardy

Ekonomika

  9:40
PRAHA - Firma Grandi Stazioni se bude muset s největší pravděpodobností rozloučit s lukrativním pronájmem na hlavním nádraží v Praze. Potvrdila se tak dřívější zjištění serveru Lidovky.cz, že stávající smlouvu nelze z právních důvodů prodloužit. Podle zákona by bylo nutné vypsat na pronájem novou soutěž. Italové zároveň nestihnou opravit historickou budovu v termínu, který smlouva ukládá.

Hlavní nádraží - Fantova kavárna. foto: Lidové noviny

Firma Grandi Stazioni bude nyní žádat zpět investované peníze, zhruba 1,2 miliardy korun. Soudně se budou domáhat také náhrady škody z ušlých zisků. Podle Grandi Stazioni může jít o částku v řádu miliard korun, které bude po českém státu požadovat.

Dohoda na pokračování spolupráce státu a italské firmy je nyní podle informací serveru Lidovky.cz v podstatě vyloučená.

Příčiny krachu nájemní smlouvy jsou dva. Italská společnost už nestihne do poloviny října opravit historickou Fantovou budovu, k čemuž se ve smlouvě zavázala. Dosud Grandi Stazioni zrekonstruovala pouze prostory, které využívá k podnikání. Tedy třeba obchody či kavárny.

Zůstane Italům hlavní nádraží? České dráhy předaly citlivou věc správě železnic

Na nich vydělává desítky milionů korun ročně. S opravou historických prostor firma otálela. Původně měla mít hotovo v roce 2013, od Českých drah, tehdejšího majitele, dostala díky smluvnímu dodatku ještě tříletý odklad. Ani tento termín ale nesplní. Zpoždění vysvětluje špatným technickým stavem objektů a změnou stavebních předpisů.

„Smlouva se společností Grandi Stazioni je platná do 16. října 2016. V případě, že nebudou k daném datu naplněny její podmínky, zanikne,“ potvrdila pro Lidovky.cz Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), majitele budovy.

Druhým důvodem, který už se řeší více než rok, je rozpor s takzvaným koncesním zákonem, který vstoupil v platnost v průběhu trvání smlouvy podepsané v roce 2003. Italové přitom očekávali prodloužení o dalších třicet let.

Express Slovenská strela slaví 80. výročí. České dráhy vyzdobily novým nátěrem...
Obchody ve vestibulu hlavního nádraží v Praze.

„Z právních analýz vyplývá, že případné uzavření dodatku ke smlouvě by mohlo být v rozporu s koncesním zákonem. SŽDC na základě těchto skutečností vede se společností Grandi Stazioni intenzivní jednání,“ podotkla Šubová.

Italská strana doufá, že prostor k dohodě existuje.

JAK ŠEL ČAS S GRANDI STAZIONI

  • Společnost Grandi Stazioni ČR vlastní italská mateřská společnost (s majoritou tamních státních drah) a EBRD. Firma uspěla ve výběrovém řízení na revitalizaci hlavního nádraží v Praze a v prosinci 2003 podepsala smlouvu.
  • Zavázala se zrekonstruovat současnou odbavovací halu i historickou budovu nádraží. Platí nájem ČD a zároveň pronajímá obchodní prostory, což je její hlavní zdroj příjmů. Loni vydělala v Česku 54 milionů korun při tržbách 144 milionů.
  • Podobně jako hlavní nádraží opravila také stanici v Mariánských Lázních.
  • První část modernizace v Praze skončila po čtyřech letech v roce 2010, o tři roky později pak uzavřela stavební práce u Fantovy kavárny.
  • Zbytek historické budovy měl být opravený už v roce 2013, ale došlo k prodloužení termínu o tři roky. Nyní má být hotovo do 16. 10. 2016, což ale není reálné stihnout.
  • V případě podepsání dodatku slibují Italové dokončení prací na podzim roku 2018.

„Stále věříme, že uzavření dohody, pro kterou se nabízí několik nezpochybnitelných právních možností, je pro všechny nejlepší. Zastavit práce a zahájit spory s Českou republikou o odškodnění považujeme za velmi nešťastné“, říká jednatel společnosti Andrea Odoardi.

Grandi Stazioni zdůrazňuje, že by mohlo jít o velmi citlivý spor, protože jejím akcionářem je i Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD). Zároveň připomíná, že v případě úspěchu u soudu by škodu musela zaplatit SŽDC jako státní organizace, tedy daňoví poplatníci.

Pochybnosti okolo prodloužení smlouvy o dalších třicet let měl už předchozí majitel České dráhy, který hlavní nádraží v Praze předal SŽDC v červenci tohoto roku.

K dispozici měl mimo jiné dva právní názory kanceláří Vyroubal Krajhanzl Školout (VKŠ) a Weil, Gotshal & Manges (WGM). Tyto materiály se shodovaly v tom, že kdyby České dráhy podepsaly pátý dodatek smlouvy, tedy prodloužení kontraktu, porušily by tím koncesní zákon.

Ve stejném znění nebylo možné smlouvu prodloužit, ČD by musely na zakázku podle tohoto výkladu uspořádat soutěž.

Zcela nový projekt

„Existuje riziko, že změna Nájemní smlouvy provedená dodatkem č. 5 může být [...] Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže posouzená jako podstatná změna smlouvy,“ varuje mimo jiné zpráva kanceláře VKŠ ze 14. ledna tohoto roku. Tím upozorňuje na hrozbu možných pokut či zákazu plnění plnění nájemní smlouvy ze strany výše zmíněného antimonopolního úřadu.

Italská firma se zavázala, že pokud jí český stát prodlouží nájemní smlouvu, opraví Fantovu budovu do dvou let. Nyní upozorňuje, že se rekonstrukce stavby neúměrně prodlouží a SŽDC ji bude muset zaplatit sama.

Faktem je, že správa železnic by musela vytvořit zcela nový projekt a vypsat soutěž na opravářskou firmu.

„SŽDC nevlastní autorská práva k projektové dokumentaci a nemá práva k vydaným veřejnoprávním povolením. Bude muset začít připravovat projekt, projektovou dokumentaci a získat příslušná povolení včetně soutěže na projektovou dokumentaci, inženýring, technický dozor investora a generálního dodavatele úplně od začátku. Náklady na rekonstrukci Fantovy budovy přesáhnou 200 milionů,“ přibližuje Andrea Odoardi z Grandi Stazioni.

ITALOVÉ V PRAZE

  • Grandi Stazioni Česká republika, s.r.o. byla ovládaná z 61 procent společností Grandi Stazioni S.p.A.
  • Tu letos v létě skupina Ferrovie dello Stato Italiane (italské státní dráhy) prodala fondům Antin a ICAMAP a investorské skupině Borletti Group.
  • Dalším společníkem společnosti je Evropská banka pro obnovu a rozvoj s obchodním podílem ve výši 39 procent.
Autor: