7. listopadu 2016 15:15, aktualizováno  16:50 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Italové žádají 776 milionů za pražské hlavní nádraží. Stát žalují za ‚vyhazov‘

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Lokomotiva řady 380 s polepem připomínající výročí expreního spojení Slovenská... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva řady 380 s polepem připomínající výročí expreního spojení Slovenská... | foto: České dráhy

PRAHA Společnost Grandi Stazioni žádá po českém státu zaplacení 776 milionů korun. Jde o peníze, které prostavěla v rámci rekonstrukce hlavního nádraží, o jehož pronájem nedávno přišla. O zaplacení stamilionů si řekla prostřednictvím žaloby podané k Obvodnímu soudu pro Prahu 1.

Informaci o požadavku Grandi Stazioni na zaplacení 776 milionů potvrdila pro Lidovky.cz mluvčí soudu Alena Novotná.

Žaloba byla očekávaným krokem: italská společnost zažalovala Správu železniční dopravní cesty za to, že jí neprodloužila smlouvu na další pronájem hlavního nádraží v Praze. Italská firma opravila odbavovací halu a komerční prostory, které pak dále pronajímala. Nestihla však rekonstrukci historické budovy.

Nyní Grandi Stazioni žádá náhradu škody, která jí měla vzniknout tím, že jí SŽDC odmítla automaticky prodloužit nájemní smlouvu o 30 let. S tím Italové počítali. Přijdou tak o příjmy v řádu desítek milionů korun ročně.

Podle majitele nádraží, kterým je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), by bylo nutné vybrat nového správce stanice v otevřené soutěži, ne prodloužit kontrakt automaticky. Firma navíc nestihla opravit celé nádraží, což byl jeden ze smluvních závazků.

„Můžu potvrdit, že společnost Grandi Stazioni podala žalobu proti SŽDC u Obvodního soudu pro Prahu 1 o zaplacení, úhradu nákladů na technické zhodnocení podle Nájemní smlouvy. V současnosti se důkladně seznamujeme s obsahem žaloby,“ uvedla mluvčí správců železnice Kateřina Šubová.

Vestibul a pokladny na hlavním nádraží v Praze.
Vstup do hlavního nádraží v Praze.

Kolik peněz Italové žádají, ale v tuto chvíli komentovat nechtěla. V dřívějších prohlášeních Grandi Stazioni zazněla částka 1,2 miliardy korun, což měly být peníze investované do rekonstrukce nádraží. Zároveň firma tvrdila, že bude požadovat ušlé zisky za dobu, s níž počítala pro další pronájem.

Zástupci Grandi Stazioni se k věci odmítli vyjádřit.

Rozhodnutí italské firmy vítá ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), do jehož agendy želenice spadá. Podle něj je soudní řešení lepší než další dohady. „Ať soud řekne, jak to bude. Určení finanční náhrady tímto způsobem mi připadá nejrozumější,“ prohlásil Ťok pro Lidovky.cz.

Největší nádraží v zemi nyní provozuje právě Správa železniční dopravní cesty a žádnou soutěž na případného správce ze soukromého sektoru neplánuje.

Správci kolejí se však budou muset vypořádat s opravou historické budovy, kterou firma Grandi Stazioni pouze začala. Narozdíl od zástupců státu však měla na rekonstrukci hotový projekt a stavební povolení. V tomto případě začíná SŽDC téměř od nuly a oprava se pravděpodobně zpozdí o několik let.

„Soutěž na projektanta by měla proběhnout, řečeno hezkou českou metaforou, meteleskublesku. V ideálním případě se nám tak podaří už do roka soutěžit stavební firmu. Stavět by se mohlo od stavební sezony 2018,“ prohlásil před časem Tomáš Drmola, náměstek ředitele SŽDC pro oblast majetku.

ITALOVÉ NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ

  • Společnost Grandi Stazioni ČR uspěla ve výběrovém řízení na revitalizaci hlavního nádraží v Praze a v prosinci 2003 podepsala smlouvu.
  • Zavázala se zrekonstruovat současnou odbavovací halu i historickou budovu nádraží. Platila nájem a zároveň pronajímala obchodní prostory, což byl dosud hlavní zdroj příjmů. Předloni vydělala v Česku 54 milionů korun při tržbách 144 milionů.
  • Podobně jako hlavní nádraží opravila také stanici v Mariánských Lázních.
  • První část modernizace v Praze skončila po čtyřech letech v roce 2010, o tři roky později pak uzavřela stavební práce u Fantovy kavárny.
  • Zbytek historické budovy měl být opravený už v roce 2013, ale došlo k prodloužení termínu o tři roky. Nově mělo být hotovo do 16. 10. 2016, což se ale nestalo.
  • Na začátku října dostala Grandi Stazioni od majitele hlavního nádraží SŽDC výzvu k vyklizení dosud využívaných prostor.
  • Grandi Stazioni Česká republika, s.r.o. byla ovládaná z 61 procent společností Grandi Stazioni S.p.A.
  • Tu letos v létě skupina Ferrovie dello Stato Italiane (italské státní dráhy) prodala fondům Antin a ICAMAP a investorské skupině Borletti Group.
  • Dalším společníkem společnosti je Evropská banka pro obnovu a rozvoj s obchodním podílem ve výši 39 procent.

  • 5Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz