28. června 2017 18:59, aktualizováno  20:40 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Jak by mohla vypadat pražská magistrála? Více zeleně i méně parkovacích míst

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Návrh chce zrušit parkovací místa po obvodu náměstí, aby mohl vzniknout... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Návrh chce zrušit parkovací místa po obvodu náměstí, aby mohl vzniknout... | foto: Gehl architects

PRAHA Podoba pražské magistrály je předmětem dlouhodobých debat. Dánští architekti z kanceláře Gehl Architects v úterý představili svou vizi proměny pražské Severojižní magistrály, která se soustředí na vizuální kultivaci a implementaci zeleně.

Architekti pod vedením výkonné ředitelky společnosti Henrietty Vambergové představili návrhy, jak „dopravní tepnu v postupných krocích lépe zapojit do městského prostředí“, a to za pomocí dlouhodobých i jednorázových zásahů. O návrhu budou diskutovat pražští radní.

„Na magistrálu je potřeba se dívat ze tří úhlů pohledu: prostředí, lidé a mobilita. Debata o silničních tazích, jako je magistrála, se často zužuje jen na její dopravní význam. Je ale potřeba brát v potaz i další aspekty,“ podotkla Vambergová.

Návrh chce zrušit parkovací místa po obvodu náměstí, aby mohl vzniknout dostatek místa pro předzahrádky a zeleň
Návrh chce zrušit parkovací místa po obvodu náměstí, aby mohl vzniknout dostatek místa pro předzahrádky a zeleň

Například v parku u Hlavního nádraží navrhují pojízdné kavárny a „atraktivnější“ místa k sezení, které podle představ architektů přispějí k „větší sociální kontrole a tím i větší bezpečnosti území.“ Přístupnější mají podle návrhu být Fantova budova i Národní muzeum, které by se mohly dočkat velkoplošných přechodů.

I.P. Pavlova podle materiálů firmy nikdo nepovažuje za náměstí, stačí tedy „zrušit parkovací místa po obvodu náměstí a vznikne dostatek místa pro předzahrádky i zeleň.“ Změn by se dočkaly i prostory na Štvanici a na Florenci.

„O nutnosti magistrálu polidštit se mluví již mnoho let. Jsem ráda, že jsme tomuto cíli zase o krok blíž,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová. „Důležitou kvalitou návrhu je to, že jejich vize nepočítá s žádným radikálním omezováním automobilové dopravy – klíčem k proměně je zlepšení přilehlých veřejných prostranství.“

Architekti z Kodaně se zabývali tříkilometrovým úsekem Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Dopravní tepna zde protíná hustě obydlené čtvrti centra města a míjí mnoho významných institucí: Národní muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy.

„Magistrála by se měla stát živým městským bulvárem s širokými chodníky, aktivním parterem a stromořadím. Víme, že k tomu povede ještě dlouhá cesta, ale díky Gehl Architects víme, od čeho začít, a jak postupně budovat konsenzus o budoucí podobě magistrály,“ uvedla náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (SZ).

Lidovky.cz
  • 8Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz