26. ledna 2007 9:56 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Jak přežít? Šťárejte v popelnici

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 40Diskuse
Přehrávače MP3 rozdávala v Japonsku firma McDonalds. Přístroje ale z počítače majitele odeslaly přístupová hesla hackerům. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Přehrávače MP3 rozdávala v Japonsku firma McDonalds. Přístroje ale z počítače majitele odeslaly přístupová hesla hackerům. | foto: AFP

PRAHA Nebojte se vybírat si věci, které se vám líbí třeba z popelnic. Tuto radu dostaly spolu s výpovědí tisíce zaměstnanců amerických aerolinek Northwest Airlines. Ty bývalým pracovníkům na cestu z firmy daly brožurku s popisem způsobů, jak v nezaměstnanosti ušetřit.

Tento nápad se spolu se stovkou jiných dostal do žebříčku „101 nejhloupějších kroků v byznysu“, který zpracovává magazín Business 2.0. Vedle vybírání popelnic příručka doporučovala také vyrábět podestýlku pro kočky ze starých novin nebo namísto do restaurací chodit na procházky do lesa.

Cenu za nejtrapnější krok ve vztahu k lidem ovšem získala jiná společnost, RadioShack. Ta čtyřem stovkám svých zaměstnanců rozeslala e-maily s lakonickým sdělením: „Ve společnosti právě probíhá redukce počtu pracovních míst. Bohužel Vaše pozice je jedna z těch, které byly zrušeny.“

Anticenu za kontrolu kvality získal jednoznačně britský výrobce potravin H. R. Hargreaves & Son. Jaké asi bylo zděšení jednoho ze zákazníků firmy, když ve složení uvedeném na konzervě jejich šunky uviděl mimo jiné „psí výkaly“. Později se ukázalo, že to byl vtip jednoho ze zaměstnanců firmy, který pak okamžitě přišel o místo.

Žebříček obsahuje řadu věcí, které dodnes vzbuzují hněv dotčených lidí. Příkladem je arogance generálního ředitele jednoho z největších obchodních řetězců světa Home Depot, který prodává vybavení domácností. Šéf firmy Robert Nardelli svolal loni valnou hromadu akcionářů firmy. Tu ovšem zkrátil na pouhou půl hodinu. Současně odmítl odpovídat na otázky akcionářů, a tedy spoluvlastníků firmy, s poukazem, že „toto není diskusní fórum, na kterém bych se měl věnovat vašim poznámkám“.

Mezi firmami, kterým se teď lidé smějí, patří také oblíbené internetové knihkupectví Amazon.com. To tisícům svých zákazníků rozeslalo nabídku reklamních předmětů s logem „vítěze univerzitní basketbalové ligy“, Kalifornské univerzity. Byl zde ovšem jeden problém: firma nabídku poslala ráno před tím, než se konal finálový zápas. V něm Kalifornská univerzita jednoznačně podlehla Floridě. Obdobně se ztrapnila také společnost Disney, když zakázala jedné britské rodině umístit na náhrobní kámen jejich zemřelého dítěte obrázek jeho oblíbené pohádkové postavičky - medvídka Pú s poukazem, že jde o porušení autorských práv.

V této souvislosti asi nikoho nepřekvapí, když se z magazínového žebříčku dozví, že na univerzitách nejvíce podvádějí studenti obchodních škol, kteří chtějí získat titul MBA. Jeden z budoucích manažerů přistižených při podvodu se bránil, že se „pouze učí chování, které bude potřebovat, až ze školy odejde do skutečného světa“.
Michal Kučera
  • 40Diskuse




RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.