24. ledna 2007 15:23 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Jak reklamovat: trvejte na svých právech

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Obchodníci lákají zákazníky na vánoční slevy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Obchodníci lákají zákazníky na vánoční slevy. | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

PRAHA Chceme-li nakoupit kvalitu, musíme si připlatit. O to větší je pak naše rozhořčení, když se ukáže, že je výrobek vadný. Zákony spotřebitele sice chrání, ale prodejci se jimi často neřídí. Proto je důležité, abyste předtím, než půjdete výrobek reklamovat, znali svá práva. Dnes vás s těmi hlavními seznámíme.

Pravidlo číslo jedna zní: Partnerem pro vyřizování reklamací je vždy prodejce, ne například výrobce nebo dodavatel.

Vždy se ptejte, jak dlouho od nákupu můžete vadné zboží reklamovat. Zákonná záruční doba na spotřební zboží je 2 roky, na potravinářské zboží 8 dní. Při zhotovení stavby platí 3letá záruka, na opravu či úpravu věci 3 měsíce, na opravu stavby 18 měsíců. Záruka na výrobu věci na zakázku je půl roku. Zboží koupené po internetu můžete do 14 dnů vrátit bez udání důvodu.

Znalecký posudek

Když s reklamací neuspějete, můžete se obrátit na soudního znalce (www.justice.cz) nebo certifikovanou zkušebnu a nechat si udělat znalecký posudek. Ceny posudků jsou smluvní. Abyste si udělali přehled, kontaktujte 3 až 4 znalce a zeptejte se, kolik bude stát konkrétní posudek. Pokud vám posudek dá za pravdu a prodejce reklamaci uzná, máte nárok na jeho proplacení. Když prodejce reklamaci neuzná ani pak, nezbyde, než se obrátit na soud.

Záruční doba se vztahuje i na zlevněné zboží. Pokud ale slevu dostanete kvůli tomu, že je zboží vadné, tuto konkrétní vadu reklamovat nelze. Záruční dobu použitého zboží může prodejce zkrátit z původních 24 měsíců, ale ne na méně než rok.

Prodávající může záruku prodloužit, ale pak si také může stanovit její rozsah a podmínky reklamace po uplynutí zákonné lhůty. Záruční doba se prodlužuje o délku reklamace.

Nenechte si nakukat, že pro reklamaci potřebujte účtenku. Musíte pouze prokázat, že jste zboží koupili v konkrétní dobu u konkrétního prodejce. Účtenka je tedy vhodná, ale ne povinná. Pokud jste platili kartou, můžete nákup prokázat výpisem z účtu, jinak též záručním listem, svědectvím třetí osoby nebo písemným čestným prohlášením s co největším množstvím podrobností o koupi. Když prodejce jiné doklady neuzná, může rozhodnout jen soud.

Do půl roku od koupě si můžete vybrat mezi opravou a výměnou zboží za nové. Po 6 měsících od koupě vám musí prodejce vadu zdarma opravit. Když se vada nedá odstranit, můžete žádat výměnu nebo vrácení peněz. Stejná práva máte, pokud se stejná vada vyskytne i po dvou jejích opravách, nebo má výrobek současně 3 a více vad. Pokud je reklamace vyřízena výměnou zboží nebo jeho součásti, začíná běžet nová záruční doba.

Trvejte na svém. Prodejce se nemůže vymlouvat, že zrovna není přítomen pracovník odpovědný za vyřizování reklamací. Musí vyřizovat reklamace po celou provozní dobu. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena do 30 dnů, po dohodě obou stran i déle. Po 30 dnech máte právo na výměnu zboží za nové nebo na vrácení peněz (přičemž prodávající vám musí vrátit celou kupní cenu).

Prodejce nemůže reklamaci odmítnout z jiného důvodu, než které připouští zákon. Ne tedy třeba proto, že zboží nemáte v původním obalu či jste ztratili účtenku a máte jen záruční list (a naopak).